Fala to system oparty na ponad 6 tys. urządzeń, tzw. walidatorów, zamontowanych w autobusach, tramwajach oraz na przystankach, które służyć będą organizatorom transportu do zbierania danych na temat przepływu podróżnych. Z kolei pasażerom Fala umożliwi wybranie najlepszej trasy przejazdu oraz ceny za bilet. Wymagać będzie jednak:
- założenia konta,
- ściągnięcia aplikacji lub wyrobienia karty
- oraz każdorazowego „meldowania się” w pojeździe, zarówno przy wejściu, jak i wyjściu.
Pierwszy etap systemu FALA – działanie aplikacji pn. „Podróż mobilna”, miał ruszyć w czerwcu 2022 roku. Wtedy montowane miały być kasowniki, czyli tzw. urządzenia końcowe, w pojazdach komunikacji miejskiej oraz na przystankach kolejowych. W tym czasie planowano uruchomienie w największych miastach Pomorza punktów obsługi klienta, gdzie można będzie uzyskać pomoc w założeniu i obsłudze elektronicznego konta pasażera. Na początku roku 2023 miała ruszyć aplikacja pn. „Podróż z kartą”, natomiast 30 czerwca 2023 roku upływa termin wdrożenia całego projektu. Już wiadomo, że ten termin nie został dotrzymany.
CZYTAJ TEŻ: Zamieszanie zsystemem FALA. Co od lipca czeka pasażerów na Pomorzu?
Na czwartkowej konferencji prasowej InnoBaltika poinformowała, że zaprezentowanie koncepcji oraz harmonogramu wdrożenia poprzedziły intensywne prace planistyczne, konsultacyjne, a przede wszystkim testy. Kluczową rolę odegrało rzeczywiste uruchomienie FALI w Lęborku.
– To była kompleksowa próba techniczna – wyjaśnia Radomir Matczak, prezes zarządu InnoBaltiki. – Udowodniła ona, że możliwe jest w bliskiej perspektywie publiczne uruchomienie systemu w ramach tzw. fazy rozruchu. Pierwszymi regularnymi pasażerami, korzystającymi z udogodnień FALI, będą właśnie lęborczanie. Po czym sukcesywnie zamierzamy, wraz z wykonawcą, przechodzić do następnych lokalizacji. Największym wyzwaniem, przede wszystkim ze względu na skalę, będzie Trójmiasto. Dlatego przewidziane jest w nieco dalszej kolejności, aby do tego czasu system okrzepł w praktyce w mniejszych miastach.
Najbliższe tygodnie firma wykorzysta na dodatkowe działania, w tym m.in. na testy użyteczności (user experience) w zakresie przyjazności obsługi systemu z perspektywy klienta. Zaawansowane są także prace przy testach wydajnościowych. Mają one wykazać, że system informatyczny wytrzyma obciążenie nawet dwóch milionów transakcji dziennie. Jednak ostatecznym sprawdzianem skuteczności systemu będzie upublicznienie FALI w tzw. fazie rozruchu.
– Obecnie pracujemy z systemem w realnym środowisku – mówi Robert Kobylański, wiceprezes Asseco Data Systems. – Będziemy poddawali go coraz większym obciążeniom w bardziej złożonym ekosystemie, na który składa się więcej grup przewoźników, taryf, przystanków. Tak rozbudowane projekty wymagają sprawdzenia w rzeczywistym działaniu, co będzie się odbywało przez dołączanie kolejnych miast. Są to naturalne fazy wprowadzania tego typu rozwiązania na rynek. Działamy zgodnie z dobrymi praktykami stosowanymi przy podobnych wdrożeniach na świecie, tak aby użytkownicy mogli bez przeszkód korzystać z narzędzia jakim jest system FALA – dodaje Robert Kobylański.
Wraz z uruchomieniem Trójmiasta oraz obsługi połączeń kolejowych ma nastąpić oficjalny start systemu FALA w regionie. Harmonogram określa go na 15 grudnia 2023 r. Jak podkreślają eksperci, terminowe przechodzenie do kolejnych „etapów-miast” jest warunkowe. Co to znaczy? Po potwierdzeniu prawidłowego funkcjonowania systemu w Lęborku, będzie możliwe uruchomienie go w Pucku i Władysławowie. A po tych lokalizacjach w Chojnicach itd. Jak zapewniają twórcy systemu, w przypadku pojawienia się istotnych problemów, najpierw zostaną one rozwiązane, a dopiero potem FALA zostanie upubliczniona w następnym mieście.
Każdy z etapów będzie podzielony na trzy kluczowe kroki. Pierwszym jest uruchomienie Punktów Obsługi Klienta Systemu FALA, w których będzie można uzyskać pomoc w założeniu konta, zamówić i odebrać kartę FALA, otrzymać dodatkowe informacje.
FALA będzie funkcjonować jako rozwiązanie dla chętnych, równolegle do dotychczasowych rozwiązań, a więc automatów, biletów drukowanych i tradycyjnych kasowników. Pojawiają się więc nowe możliwości łatwego podróżowania.
Radomir Matczak / prezes zarządu InnoBaltiki
Drugi krok to umożliwienie podróżowania z kartą FALA lub kartą bankową dzięki dostępnym w pojazdach falomatom (zakup e-biletów) i czytnikom kart. Zarówno w ramach biletów miesięcznych jak i jednorazowych.
Krok trzeci to upublicznienie aplikacji FALA i jej wszystkich funkcjonalności, w tym planera podróży. Warto dodać, że jeszcze w sierpniu, dla wszystkich mieszkańców Pomorza udostępniony zostanie portal pasażera (www.systemfala.pl), poprzez który także będzie można zakładać konto oraz zamawiać karty FALA – do odbioru osobistego lub do wysyłki pocztą.
– Choć jest to pierwsza tak duża operacja w Polsce i cechuje się znaczącym skomplikowaniem, to korzystanie z systemu FALA jest proste – zapewnia Radomir Matczak. – Daje wolność wyboru najwygodniejszej dla siebie opcji zakupowej. Nasz harmonogram sprzyja spokojnemu oswajaniu się z usługami FALI. Zaznaczam przy tym, że FALA będzie funkcjonować jako rozwiązanie dla chętnych, równolegle do dotychczasowych rozwiązań, a więc automatów, biletów drukowanych i tradycyjnych kasowników. Pojawiają się więc nowe możliwości łatwego podróżowania.
Szczegóły dotyczące funkcjonowania systemu, w tym zasady korzystania z niego, będą przybliżane przed uruchomieniem każdego z etapów, w ramach kampanii informacyjnej.
Napisz komentarz
Komentarze