Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

W Trójmieście system Fala ruszy 15 grudnia. Jako pierwsi skorzystają mieszkańcy Lęborka

Fazę testów systemu FALA ma już za sobą Lębork. Uruchomienie systemu będzie przebiegać stopniowo, a jego rozpoczęcie przewidziane jest na 25 sierpnia. Spółka InnoBaltica, odpowiedzialna za wdrożenie FALI, oraz Asseco Data Systems, główny wykonawca systemu, przedstawili podczas konferencji harmonogram udostępniania usługi zakupu biletów od różnych przewoźników w ramach jednej platformy usług cyfrowych. Obejmie ona transport zbiorowy w 9 obszarach miejskich województwa, a także kolej regionalną.
autobus i tramwaj, Gdańsk

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze | Zdjęcie ilustracyjne

Fala to system oparty na ponad 6 tys. urządzeń, tzw. walidatorów, zamontowanych w autobusach, tramwajach oraz na przystankach, które służyć będą organizatorom transportu do zbierania danych na temat przepływu podróżnych. Z kolei pasażerom Fala umożliwi wybranie najlepszej trasy przejazdu oraz ceny za bilet. Wymagać będzie jednak:

  • założenia konta,
  • ściągnięcia aplikacji lub wyrobienia karty
  • oraz każdorazowego „meldowania się” w pojeździe, zarówno przy wejściu, jak i wyjściu.

Pierwszy etap systemu FALA – działanie aplikacji pn. „Podróż mobilna”, miał ruszyć w czerwcu 2022 roku. Wtedy montowane miały być kasowniki, czyli tzw. urządzenia końcowe, w pojazdach komunikacji miejskiej oraz na przystankach kolejowych. W tym czasie planowano uruchomienie w największych miastach Pomorza punktów obsługi klienta, gdzie można będzie uzyskać pomoc w założeniu i obsłudze elektronicznego konta pasażera. Na początku roku 2023 miała ruszyć aplikacja pn. „Podróż z kartą”, natomiast 30 czerwca 2023 roku upływa termin wdrożenia całego projektu. Już wiadomo, że ten termin nie został dotrzymany.

CZYTAJ TEŻ: Zamieszanie zsystemem FALA. Co od lipca czeka pasażerów na Pomorzu?

Na czwartkowej konferencji prasowej InnoBaltika poinformowała, że zaprezentowanie koncepcji oraz harmonogramu wdrożenia poprzedziły intensywne prace planistyczne, konsultacyjne, a przede wszystkim testy. Kluczową rolę odegrało rzeczywiste uruchomienie FALI w Lęborku.

– To była kompleksowa próba techniczna – wyjaśnia Radomir Matczak, prezes zarządu InnoBaltiki. – Udowodniła ona, że możliwe jest w bliskiej perspektywie publiczne uruchomienie systemu w ramach tzw. fazy rozruchu. Pierwszymi regularnymi pasażerami, korzystającymi z udogodnień FALI, będą właśnie lęborczanie. Po czym sukcesywnie zamierzamy, wraz z wykonawcą, przechodzić do następnych lokalizacji. Największym wyzwaniem, przede wszystkim ze względu na skalę, będzie Trójmiasto. Dlatego przewidziane jest w nieco dalszej kolejności, aby do tego czasu system okrzepł w praktyce w mniejszych miastach.

Najbliższe tygodnie firma wykorzysta na dodatkowe działania, w tym m.in. na testy użyteczności (user experience) w zakresie przyjazności obsługi systemu z perspektywy klienta. Zaawansowane są także prace przy testach wydajnościowych. Mają one wykazać, że system informatyczny wytrzyma obciążenie nawet dwóch milionów transakcji dziennie. Jednak ostatecznym sprawdzianem skuteczności systemu będzie upublicznienie FALI w tzw. fazie rozruchu.

– Obecnie pracujemy z systemem w realnym środowisku – mówi Robert Kobylański, wiceprezes Asseco Data Systems. – Będziemy poddawali go coraz większym obciążeniom w bardziej złożonym ekosystemie, na który składa się więcej grup przewoźników, taryf, przystanków. Tak rozbudowane projekty wymagają sprawdzenia w rzeczywistym działaniu, co będzie się odbywało przez dołączanie kolejnych miast. Są to naturalne fazy wprowadzania tego typu rozwiązania na rynek. Działamy zgodnie z dobrymi praktykami stosowanymi przy podobnych wdrożeniach na świecie, tak aby użytkownicy mogli bez przeszkód korzystać z narzędzia jakim jest system FALA – dodaje Robert Kobylański.

Wraz z uruchomieniem Trójmiasta oraz obsługi połączeń kolejowych ma nastąpić oficjalny start systemu FALA w regionie. Harmonogram określa go na 15 grudnia 2023 r. Jak podkreślają eksperci, terminowe przechodzenie do kolejnych „etapów-miast” jest warunkowe. Co to znaczy? Po potwierdzeniu prawidłowego funkcjonowania systemu w Lęborku, będzie możliwe uruchomienie go w Pucku i Władysławowie. A po tych lokalizacjach w Chojnicach itd. Jak zapewniają twórcy systemu, w przypadku pojawienia się istotnych problemów, najpierw zostaną one rozwiązane, a dopiero potem FALA zostanie upubliczniona w następnym mieście.

Każdy z etapów będzie podzielony na trzy kluczowe kroki. Pierwszym jest uruchomienie Punktów Obsługi Klienta Systemu FALA, w których będzie można uzyskać pomoc w założeniu konta, zamówić i odebrać kartę FALA, otrzymać dodatkowe informacje.

FALA będzie funkcjonować jako rozwiązanie dla chętnych, równolegle do dotychczasowych rozwiązań, a więc automatów, biletów drukowanych i tradycyjnych kasowników. Pojawiają się więc nowe możliwości łatwego podróżowania.

Radomir Matczak / prezes zarządu InnoBaltiki

Drugi krok to umożliwienie podróżowania z kartą FALA lub kartą bankową dzięki dostępnym w pojazdach falomatom (zakup e-biletów) i czytnikom kart. Zarówno w ramach biletów miesięcznych jak i jednorazowych.

Krok trzeci to upublicznienie aplikacji FALA i jej wszystkich funkcjonalności, w tym planera podróży. Warto dodać, że jeszcze w sierpniu, dla wszystkich mieszkańców Pomorza udostępniony zostanie portal pasażera (www.systemfala.pl), poprzez który także będzie można zakładać konto oraz zamawiać karty FALA – do odbioru osobistego lub do wysyłki pocztą.

– Choć jest to pierwsza tak duża operacja w Polsce i cechuje się znaczącym skomplikowaniem, to korzystanie z systemu FALA jest proste – zapewnia Radomir Matczak. – Daje wolność wyboru najwygodniejszej dla siebie opcji zakupowej. Nasz harmonogram sprzyja spokojnemu oswajaniu się z usługami FALI. Zaznaczam przy tym, że FALA będzie funkcjonować jako rozwiązanie dla chętnych, równolegle do dotychczasowych rozwiązań, a więc automatów, biletów drukowanych i tradycyjnych kasowników. Pojawiają się więc nowe możliwości łatwego podróżowania.

Szczegóły dotyczące funkcjonowania systemu, w tym zasady korzystania z niego, będą przybliżane przed uruchomieniem każdego z etapów, w ramach kampanii informacyjnej.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama