18 „elektryków” czeka, by wyjechać na gdańskie ulice
Na terenie zajezdni autobusowej Gdańskich Autobusów i Tramwajów prezydent Aleksandra Dulkiewicz w czwartek, 5 października uroczyście odebrała symboliczny klucz do nowych pojazdów. Zanim autobusy wyjadą na gdańskie linie, w sobotę, 7 października podczas rodzinnego pikniku na Targu Węglowym zostaną zaprezentowane mieszkańcom.
PRZECZYTAJ TEŻ: Elektryczny MAN wkrótce w gdańskich barwach
– Kilkanaście miesięcy temu obiecaliśmy gdańszczankom, gdańszczanom i sobie samym, że wszystkie nowe zakupy taboru, nowe autobusy, które będą się pojawiać w naszej flocie, będą albo pojazdami niskoemisyjnymi, albo zeroemisyjnymi, i krok po kroku realizujemy to zobowiązanie – mówiła Aleksandra Dulkiewicz. – Dzisiaj to zobowiązanie się materializuje. Prezentujemy osiemnaście elektrycznych autobusów, co ważne, wyprodukowanych w Polsce. Zatem dotrzymujemy słowa i cieszę się bardzo, że jakość podróży w naszym mieście w komunikacji publicznej nieustannie się poprawia.
Nowe „elektryki” w Gdańsku – 10 standardowych i 8 przegubowych
Gdański tabor od 2022 do 2024 r. powiększy się łącznie o 31 ekologicznych pojazdów. W ubiegłym roku do miejskiej floty dołączyły pierwsze autobusy elektryczne – są to trzy pojazdy typu mini marki Karsan Jest Electric, zasilane energią elektryczną. Obecnie można spotkać je na liniach nr 100 i 195. Teraz dołączają kolejne – elektryczne MAN Lion’s City E, 10 standardowych i 8 przegubowych.
– Ten autobus jest montowany i praktycznie w całości produkowany w Polsce, z czego jesteśmy bardzo dumni – mówił Claus Wallenstein, prezes zarządu MAN Truck & Bus Polska. – Jego produkcja rozpoczęła się 3 lata temu, a całkiem niedawno świętowaliśmy zejście tysięcznej sztuki z linii produkcyjnej. Poza niskim śladem węglowym i pełną zeroemisyjnością, autobus posiada bardzo nowoczesne i nowatorskie rozwiązania, pozwalające między innymi na przesyłanie danych w chmurze. Dzięki temu spółka ma pełen pakiet danych o tym, co się dzieje z pojazdem.
PRZECZYTAJ TEŻ: Gdańsk otrzyma 18 nowoczesnych autobusów elektrycznych
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak pozostałe, przystosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajdują się wydzielona, oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego, oraz platforma umożliwiająca wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille’a. W pojazdach znajdują się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
W autobusach zamontowano ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone są też w systemy monitoringu i klimatyzacji. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonano w jakości technologii LED, podobnie jak oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. Zamontowane są w nich także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.
PRZECZYTAJ TEŻ: Elektryczny autobus zasilany wodorem i oczyszczonym powietrzem. Będzie kursował na sześciu liniach
– Od 3 lat w rankingu Forbesa nasza spółka zajmuje pierwsze miejsce w oczach swoich pracowników jako najlepszy pracodawca w tej branży w Polsce. Nie wiemy do końca, jakie są motywacje naszych pracowników, że tak nas oceniają, ale jesteśmy z nimi w stałym dialogu, i te autobusy są tego najlepszym przykładem – mówił Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. – Jeśli chodzi o zaprojektowanie kabiny, jej wyposażenie i układ wejścia, to są wszystko zrealizowane wnioski, które wypłynęły od naszej załogi.
Elektryczne autobusy w Gdańsku. Ładowanie na terenie zajezdni GAiT
Nowe autobusy będą ładowane na terenie zajezdni autobusowej GAiT, gdzie powstała specjalna stacja ładowania pojazdów elektrycznych. Przewidywany czas potrzebny na naładowanie autobusu mieści się w przedziale od 3,5 do 6 godzin.
Wartość całego zamówienia to prawie 62 mln zł brutto. Gdańskie Autobusy i Tramwaje ubiegają się o dofinansowanie tego zakupu w ramach programu „Zielony transport publiczny” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Napisz komentarz
Komentarze