Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Elektryczny MAN wkrótce w gdańskich barwach

Już pod koniec września do gdańskiej floty autobusowej dołączy 18 autobusów elektrycznych marki MAN Lion’s City E. W poniedziałek, 19 czerwca podczas konferencji prasowej zaprezentowano pojazd, który przez najbliższe dwa tygodnie obsłuży miejskie linie pod hasłem „Wkrótce w gdańskich barwach”.
elektryczny MAN, Gdańsk

Autor: Rafał Kucharek | UM Gdańsk

Elektryczny MAN wkrótce w gdańskich barwach

– W Gdańsku myślimy o przyszłych pokoleniach i konsekwentnie wymieniamy tabor autobusowy na taki, który jest bardziej przyjazny środowisku, czyli na nisko lub zero emisyjny – mówiła w poniedziałek, 19 czerwca na konferencji prasowej Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Od ubiegłego roku po naszych ulicach jeżdżą miniautobusy Karsan, które są pierwszymi elektrycznymi pojazdami w naszej flocie. Dziś prezentujemy autobus firmy MAN, taki sam, jak te, które od jesieni będą wyjeżdżać na ulice Gdańska. Będzie to 8 tradycyjnych i 10 przegubowych pojazdów. Całkowity koszt ich zakupu to ponad 50 milionów złotych, a na ten cel ubiegamy się o dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Do 30 czerwca czekamy także na oferty w postępowaniu na długoterminowy najem autobusów napędzanych wodorem.

Elektryczny autobus w Gdańsku. Jakie linie będzie obsługiwał?

Hasło „Wkrótce w gdańskich barwach”, które znajdzie się na pojeździe, to zapowiedź zmian wprowadzanych w komunikacji miejskiej. Od wtorku, 20 czerwca do 2 lipca autobus będzie obsługiwał poszczególne linie:

  • 20 czerwca: linia 127,
  • 21 czerwca: linia 115,
  • 22 czerwca: linia 227,
  • 23 czerwca: linia 112,
  • 24 czerwca: linia 199,
  • 26 czerwca: linia 162,
  • 27 czerwca: linia 154,
  • 28 czerwca: linia 210.

PRZECZYTAJ TEŻ: Autobus o napędzie elektrycznym testowany na ulicach Tczewa. Jest cichy, zapewnia komfort jazdy

– Ważne jest to, w jaki sposób te autobusy będą napędzane i jak będą ładowane. Zdecydowaliśmy się, chyba jako pierwsze miasto w Polsce, żeby nie budować infrastruktury na pętlach – mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Zdecydowaliśmy się na zakup floty, której zasięg pozwoli na to, by cała praca przewozowa w ciągu dnia była realizowana na jednym ładowaniu. Na terenie zajezdni autobusowej powstaje stacja ładowania pojazdów elektrycznych, przeznaczona do ładowania 18 autobusów, które dotrą do Gdańska jesienią. Koszt tej inwestycji to 15,3 miliona złotych netto, na którą pozyskaliśmy dofinansowanie.

Liczba punktów ładowania będzie sukcesywnie zwiększana, według zmieniających się potrzeb. System ich zarządzania ma zostać zintegrowany z systemami informatycznymi GAiT, a to oznacza, że ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu będzie połączone z godziną jego wyjazdu z zajezdni. Dzięki temu wyjeżdżające autobusy mają obsługiwać dowolne linie, mieszczące się w ich zasięgu, a ich trasa i rozkład nie będą ustalane pod znajdujące się na trasie ładowarki. Ma to również pozwolić uniknąć problemów w przypadku zmiany trasy pojazdów i braku możliwości uzupełnienia baterii.

Elektryczne autobusy w Gdańsku. Jak będą wyglądały?

Nowe pojazdy mają być przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować się będą wydzielona, oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca ich wjazd. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących, wszystkie kolumny i poręcze producent wykona w kolorze żółtym, a przyciski opisze w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

– Nowe elektryczne pojazdy standardowe oraz przegubowe zostały wyposażone w zaawansowane systemy bezpieczeństwa – mówił Jerzy Wiatr, wiceprezes GAiT ds. operacyjnych. – Będą to system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystent martwego pola, który będzie informował i ostrzegał kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu.

Ponadto w pojazdach zamontowane zostaną także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Autobusy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama