Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Gdańsk otrzyma 18 nowoczesnych autobusów elektrycznych

Gdańskie Autobusy i Tramwaje otrzymają w przyszłym roku 18 nowoczesnych autobusów zasilanych energią elektryczną. Będzie to 10 wozów standardowych i 8 przegubowych. Autobusy wyprodukuje firma MAN Truck&Bus Polska. Charakteryzują się m.in. dużym zasięgiem przy pełnym naładowaniu baterii, co ma wielkie znaczenie w przypadku linii na rozległym terenie miasta. Wartość zamówienia to blisko 62 mln zł.
(fot. UM Gdańsk | materiał prasowy) 

Osiemnaście autobusów miejskich zasilanych energią elektryczną pojawi się już w przyszłym roku na gdańskich liniach miejskich. Pojazdy - 10 wozów standardowych i 8 przegubowych  w wersji MAN Lion's CityE - dostarczy spółka MAN Truck & Bus Polska.

Jak podkreśla Jerzy Wiatr, wiceprezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów ds. operacyjnych: - Kluczowe są dla nas walory operacyjne, takie jak zasięg i pojemność baterii, komfort podróży naszych pasażerów oraz trwałość, a więc konstrukcja pojazdu  i materiały do niej użyte. Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i co istotne, jednocześnie dużą pojemnością baterii. Dzięki temu pojazdy obsługiwać będą gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów. Ładowane będą na terenie zajezdni.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Gdańsk kończy ze spalinowymi autobusami. Zamówi 40 nowych elektrycznych

Standardowy autobus elektryczny MAN ma pokonywać 401 km, autobus przegubowy 340 km. Dzięki temu nie będzie konieczności ustawiania stacji ładujących na pętlach czy w innych punktach w granicach miasta.

Nowe autobusy przystosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz podróżujących z wózkami dziecięcymi. Wewnątrz wozów znajdować się będzie wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca wjazd wózka. Wszystkie kolumny i poręcze wykonane będą w kolorze żółtym, przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

(fot. materiał prasowy)

Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na próby celowego niszczenia. Na wyposażeniu wozów będą systemy monitoringu wizyjnego oraz klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane będą w technologii LED. W takim samym standardzie również oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. Znajdą się w nich nawet gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

Od chwili podpisania umowy z MAN Truck & Bus Polska wykonawca ma 14 miesięcy na dostarczenie 18 autobusów. Wartość zamówienia to  61 mln 782 tys. 900 zł brutto.

Natomiast jeszcze w bieżącym roku na ulicach Starego Miasta i Głównego Miasta w Gdańsku zobaczyć można będzie mini autobusy elektryczne Karsan Jest Electric. To niewielkie, 6-metrowe pojazdy doskonale "wpisujące się" w transport na wąskich i zatłoczonych ulicach. Również te wozy będą ładowane na terenie zajezdni autobusowej. 

ZOBACZ TEŻ: Będzie drożej za komunikację miejską. Od 1 czerwca podwyżki cen biletów

Powracając jeszcze do ładowania standardowych i przegubowych autobusów - Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłosiły przetarg na dostarczenie stacji ładowania, która znajdzie się właśnie w zajezdni. Na początek ma posiadać 18 punktów ładowania, zaś w razie potrzeby ich liczba może być większa. Przecież bardzo prawdopodobne jest pozyskiwanie nowych autobusów elektrycznych. Co interesujące, system ładowania będzie dostosowany do planowanych godzin wyjazdu autobusów na trasy. W razie konieczności stacja umożliwiać będzie doładowanie baterii także wciągu dnia. 

Gwoli zapewnienia maksymalnie bezpiecznego użytkowania - wszystkie nowo pozyskane autobusy otrzymają zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Będzie to system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz tzw. asystent martwego pola, informujący i ostrzegający kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama