Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

TRAKO 2023 w Gdańsku. To jedne z największych targów kolejowych w Europie

Kolejowe targi TRAKO, odbywające się w Gdańsku, stanowią doskonała okazję do publicznego zaprezentowania najnowszego sprzętu używanego do eksploatacji i prowadzenia pociągów oraz budowy, naprawy i bieżącego utrzymania kolejowej infrastruktury. Należą do takich urządzeń m.in. supernowoczesna lokomotywa wielosystemowa Griffin, rozwijająca prędkość 200 km/godz. czy ogromny żuraw o udźwigu 150 ton. Pokazano także nowoczesną profilarkę, zapewniającą wysoką jakość prac na torach i rozjazdach. Pasażerowie odczują wpływ pracy tych skomplikowanych maszyn poprzez zwiększenie bezpieczeństwa i punktualności podróży.
TRAKO 2023, Gdańsk

Autor: Karol Makurat | Zawsze Pomorze

TRAKO 2023. Na targach w Gdańsku zaprezentowano nowoczesne rozwiązania dla kolei

TRAKO to jedne z największych w Europie targów branży kolejowej. Rozpoczęły się we wtorek, 19 września i potrwaj do piątku, 22 września. W targach w AmberExpo w Gdańsku bierze udział ponad 600 wystawców z 30 krajów, w tym z: Austrii, Czech, Finlandii, Hiszpanii, Niemiec, Szwajcarii, Ukrainy i Wielkiej Brytanii. Organizatorzy prognozują, że wydarzenie może odwiedzić ponad 25 tys. gości branżowych z ponad 40 krajów. Rekordowa jest także ekspozycja zewnętrzna, która obejmuje aż 51 wystawców, premiery oraz ciekawe eksponaty taborowe.

PRZECZYTAJ TEŻ: Nowoczesny żuraw dla kolejarzy z Gdańska! Podniesie aż 150 ton!

Griffin na TRAKO 2023. Ta lokomotywa rozwija prędkość do 200 km/h

Uwagę zwiedzających targi kolejowe TRAKO 2023 w Gdańsku przyciągała lśniąca nowością lokomotywa wielosystemowa Griffin. Została wyprodukowana w Polsce w zakładach Newag w Nowym Sączu. Spółka PKP Intercity zawarła tą z fabryką umowę na dostarczenie 10 takich wielosystemowych lokomotyw elektrycznych, z opcją dodatkowych 5 pojazdów, o łącznej wartości 388 mln zł

Pierwsza lokomotywa Griffin powinna wyjechać na torowiska w przyszłym roku. Lokomotywy będą prowadzić pociągi pasażerskie z prędkością do 200 km/godz. Ponadto otrzymają homologację na sześć krajów, dlatego poprowadzą składy wagonowe nie tylko po polskiej, lecz również europejskiej sieci kolejowej. Umowa przewiduje uzyskanie przez producenta dopuszczenia do eksploatacji tych pojazdów w: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

PRZECZYTAJ TEŻ: Nowy rozkład jazdy pociągów na Pomorzu. Dodatkowe połączenia PKM i do Tczewa

– Po uzyskaniu homologacji na terenie Niemiec i Czech chcemy, aby nowe lokomotywy kursowały w relacjach: Warszawa-Berlin, Przemyśl-Berlin, Gdynia-Berlin, Gdynia-Warszawa-Katowice-Wiedeń (na odcinku do Bohumina). Lokomotywy zostaną również wykorzystane na trasach krajowych pomiędzy największymi aglomeracjami – wyjaśnia Jarosław Oniszczuk, członek Zarządu PKP Intercity.

PKP Intercity inwestuje w nowoczesny tabor

Nowosądecki Newag należy do najpoważniejszych dostawców taboru dla spółki PKP Intercity. Przewoźnik już w 2020 roku odebrał ostatnie z 30 lokomotyw EU 160 Griffin, rozwijających prędkość do 160 km/godz. W marcu tego roku podpisano umowę na kolejnych 20 takich pojazdów, łącznie z utrzymaniem technicznym.

Innym dostawcą nowoczesnego sprzętu są bydgoskie zakłady PESA. Realizowany jest już kontrakt na dostawę 16 lokomotyw elektryczno-spalinowych, rozwijających prędkość do 160 km/godz. w trakcji elektrycznej i 120 km/godz. w trakcji spalinowej. 

PRZECZYTAJ TEŻ: Podróż koleją do przeszłości

To nie koniec nowych zakupów. W sierpniu PKP Intercity ogłosiła przetarg na 46 nowych lokomotyw elektrycznych do obsługi połączeń krajowych. Pierwsze pojazdy powinny podjąć służbę w roku 2025. Do tego dojdzie 18 lekkich lokomotyw spalinowych do prac manewrowych.

Inny przetarg dotyczy dostarczenia 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull z 45 lokomotywami wielosystemowymi. Te wszystkie inwestycje pozwolą przewoźnikowi na dysponowanie w roku 2030 taborem 429 lokomotyw. Ponadto przewoźnik zamierza zakupić 23 supernowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne, dostosowane do prędkości 250 km/godz.

Nowoczesna profilarka na targach TRAKO 2023

Nowoczesny i szybki tabor nie będzie odpowiednio wykorzystany bez odpowiedniego sprzętu do budowy i utrzymania torowisk, zapewniających bezpieczną podróż. Należy do nich zaprezentowana podczas targów TRAKO profilarka. Czym jest? Maszyna profiluje tor – zbiera nadmiar tłucznia oraz uzupełnia go w torach i rozjazdach, jeśli jest taka konieczność. Posiada pług centralny oraz pługi boczne, dwa zespoły szczotek oraz szczotki obrotowe do czyszczenia przytwierdzeń torów i rozjazdów. Profilarka jest dwuczłonowa i współpracuje z zakupionymi transporterami (maksymalnie z trzema), które wpinane są pomiędzy człony maszyny. Na wyposażeniu jest zasobnik tłucznia o pojemności 15 m. sześć.

PRZECZYTAJ TEŻ: Pomorskie chce kupić pociąg, a nawet dziesięć

Wydajność profilowania toru wynosi ok. 3200 m/h. Profilarka posiada też system zbierania deszczówki z dachu maszyny, zapewniając w ten sposób wodę systemowi zraszania tłucznia i eliminując pylenie. To urządzenie umożliwi najwyższą jakość pracy na torach i rozjazdach, dzięki technologii właściwego pozycjonowania zespołów roboczych.

Profilarka zaprezentowana podczas Targów TRAKO weszła do parku maszynowego spółki Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu, spółki zależnej PKP Polskich Linii Kolejowych. Dokupiono do niej też trzy transportery materiałów sypkich. To niebagatelny wydatek, koszt zakupu wynosi blisko 50 mln zł netto.

PRZECZYTAJ TEŻ: Pociągiem ze Szczecinka do Trójmiasta! TUR wyjedzie na tory

– Konsekwentnie inwestujemy w parki maszynowe PLK oraz spółek zależnych. Nowoczesny sprzęt zapewnia właściwe utrzymanie infrastruktury kolejowej, co jest niezwykle istotne podczas realizacji największego od lat programu modernizacji polskich kolei, zgodnie z wymogami ochrony środowiska. Zakup specjalistycznych maszyn to także inwestycja w bezpieczeństwo – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Chociaż nową profilarką dysponuje Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu, to urządzenie może być wykorzystane do prac na całej sieci kolejowej w kraju, w ślad za zleceniami dla poznańskiej spółki. Prowadzi ona prace przy budowie i utrzymaniu infrastruktury kolejowej (linii i stacji kolejowych, obiektów inżynieryjnych), podbijanie toru, oczyszczanie podsypki, także naprawy, utrzymanie i rozbudowy sieci trakcyjnej.

Nowoczesne rozwiązania w dziedzinie sterowania ruchem na TRAKO 2023

Sprawny i bezpieczny ruch na kolei niemożliwy jest bez nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie sterowania ruchem. W trakcie targów TRAKO podpisano umowę pomiędzy spółką PKP Polskie Linie Kolejowe a firmą Alstom na dostawę urządzeń oraz części do urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Umowa dotyczy przekaźników, napędów zwrotnicowych, systemów stwierdzania niezajętości, systemów sygnalizacji przejazdowej oraz komputerowych systemów zależnościowych. Wartość kontraktu przekracza 65 mln zł

PRZECZYTAJ TEŻ: Maszynista PKM zatrzymał pociąg, by ratować człowieka
PKP PLK, Alstom, umowa na dostawy urządzeń do systemów sterowania ruchem kolejowym

Alstom realizuje dla PLK również inne projekty z zakresu serwisu. To m.in. utrzymanie prewencyjne i korekcyjne oraz pogwarancyjny serwis urządzeń komputerowych zabudowanych na całej sieci kolejowej. Firma odpowiada także za serwis urządzeń przytorowych dla Zakładów Linii Kolejowych na terenie całego kraju.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama