Zielona transformacja dosięgnie nie tylko najbardziej energochłonny przemysł – swoje piętno będzie odciskała także na pozostałych, zdecydowanie mniej emisyjnych obszarach gospodarki. Wraz z narastającą presją – przede wszystkim sektora finansowego – przedsiębiorstwa nie będą miały alternatywy wobec azymutu proekologicznego. Dobrze jednak, by kierunek ten nie wynikał jedynie z przymusu, lecz także z faktycznych przekonań polskich liderów biznesowych. Jak je zbudować? Dlaczego nie powinniśmy nadmiernie piętnować greenwashingu? Jaki jest najskuteczniejszy sposób na komunikowanie społeczeństwu zmian klimatu?
Zrównoważona, zdrowa i silna gospodarka, prężnie działający sektor prywatny, rosnąca świadomość ekologiczno‑klimatyczna obywateli, wysokiej jakości kapitał ludzki – tymi określeniami można zdefiniować nie tylko globalnych liderów gospodarczych, lecz także Polskę. Gdy dodamy do tego fakt, że dziś, rozpoczynając wielką zieloną transformację, jesteśmy mądrzejsi o doświadczenia przemian ustrojowych sprzed 30 lat, okazuje się, że adaptacja Europejskiego Zielonego Ładu wcale nie musi być dla nas taka straszna, jak ją malują. Czy pomimo naszych mankamentów i zapóźnień, mamy potencjał, by ponownie odnieść sukces, który zadziwi świat?
Zielona transformacja wpłynie na większość elementów naszego systemu społeczno-gospodarczego. Nie da się jej uniknąć, a sposób jej przeprowadzenia zdeterminuje naszą przyszłość na kolejne dziesięciolecia. Zmiana nieudolna, na zasadzie: „nie chcę, ale muszę”, będzie prowadzić do podważenia fundamentów gospodarczego sukcesu minionych 30 lat, nie oferując nic w zamian. Z kolei proaktywne, strategiczne, długofalowe podejście do tego procesu to olbrzymia, rzadko spotykana w naszej historii szansa na to, by dołączyć do wąskiego grona państw, które wyznaczają globalne trendy. To, który scenariusz wybierzemy, zależy od nas – sami zdecydujemy, czy zielona fala wyniesie nas, czy też zatopi.
Stocznia Sunreef Yachts z Gdańska zaprezentowała superjacht. 100 Sunreef Power, bo taką nazwę nosi katamaran, jest nowoczesny i luksusowy. Wnętrza zaprojektowane na życzenie właściciela robią wrażenie. Aż trudno uwierzyć, że takie jednostki powstają na Pomorzu. A jednak! Zobaczcie zdjęcia.
Port Gdańsk otrzymał nagrodę ESPO 2021. To wyróżnienie przyznawane przez European Sea Ports Organisation najlepszym projektom realizowanym przez porty morskie, które przyczyniają się do integracji lokalnej społeczności. Gdański port został nagrodzony za działania na rzecz mieszkańców dzielnic Stogi i Nowy Port, oraz za pomoc podczas pandemii koronawirusa.
Semco ETP Renewables, duńska firma zajmująca się m.in. projektowaniem i instalacją podstacji morskich wykorzystywanych w energetyce wiatrowej na morzu, otwiera nowoczesne centrum w Bałtyckim Porcie Nowych Technologii w Gdyni. Pracę znajdzie tam ponad 40 osób. Nowy oddział spółki w Polsce kosztować ma ponad 8 mln zł.
Zakłady Przemysłu Cukierniczego Bałtyk kończą produkcję słodyczy w Gdańsku. Decyzją zarządu spółki, fabryka czekolady zostanie przeniesiona do Włocławka. Przeprowadzka potrwa około 2 lat. – Co nie oznacza, że Bałtyk znika z Gdańska – powiedziała w rozmowie z portalem Zawsze Pomorze Iwona Naumczyk z biura zarządu ZPC Bałtyk.
Cukrownia Malbork to fabryka, której nie sposób przegapić, znajduje się bowiem w samym centrum miasta. Zaś nawet, jeśli ktoś w tę stronę nie spojrzy, w czasie tzw. kampanii cukrowniczej wyczuje charakterystyczną, słodkawą i lekko mdlącą woń przetwarzanych buraków. Malborczycy w większości do tego zapachu przywykli, tym bardziej, że cukrownia pozostaje dużym w skali miasta pracodawcą, w dodatku stale inwestującym w rozbudowę.
69 kierunków, do 18 państw, na 59 lotnisk, realizowanych przez 9 przewoźników, to nowa zimowa siatka połączeń lotniczych z Gdańska, dostępna od 31 października 2021 r. Zniknęły głównie wakacyjne kierunki takie jak Santorini, Korfu, Mykonos, Kreta, czy Zadar i Split, pojawiły się natomiast zupełnie nowe loty do Walencji i Narwiku.
Kolejny innowacyjny projekt gdyńskiej stoczni Crist oraz biura projektowego StoGda. Tym razem powstaje wielozadaniowa jednostka MPP (multi purpose pontoon), która zostanie wykorzystana przy budowie tunelu Fehmarnbelt łączącego Niemcy z Danią. Ta podwodna przeprawa to najdłuższa na świecie tego typu konstrukcja.
Rumia Invest Park będzie większy. Dzięki prawie 3,4 mln zł unijnego dofinansowania powstaną nowe tereny dla działalności logistycznej i magazynowej. To już drugi etap tej inwestycji w pobliżu gdyńskiego portu.
Droga Czerwona w Gdyni to jedna z kluczowych inwestycji dla rozwoju gdyńskiego portu. Od lat projekt ten jest obiecywany przez parlamentarzystów wszystkich opcji politycznych, jednak nie dochodzi do skutku już tak długo, że sprawie przyjrzeli się bukmacherzy. Zdaniem analityków z Betfan, budowa Drogi Czerwonej rozpocznie się przed końcem 2026 r.