Od 2008 roku w Chojnicach funkcjonuje, wybudowana wówczas za ponad 200 mln zł, kilkunastokilometrowa południowa obwodnica miasta, która jako droga krajowa 22 (Berlin – Kostrzyn – Gorzów – Chojnice – Malbork – Elbląg - Kaliningrad) pozwoliła na wyprowadzenie ruchu – zwłaszcza tranzytowego - z centrum miasta. Do 2008 roku droga nr 22 przebiegała przez główne ulice Chojnic: Człuchowską, Sukienników i Gdańską.
Kilka tygodni temu rozpoczęła się - za 70 mln zł - budowa trzykilometrowego zachodniego obejścia Chojnic, które będzie pełnić rolę małej obwodnicy miasta i pozwoli na wyprowadzenie z centrum ruchu w ramach drogi wojewódzkiej 212, która zmieni swój przebieg na budowane obejście. Centrum Chojnic ominą więc kierowcy jadący z Lęborka i Bytowa przez Chojnice w stronę Bydgoszczy i na odwrót. Niestety, obie strategiczne dla Chojnic drogi nie będą ze sobą połączone! Dlatego budowa zachodniego obejścia Chojnic na nowo ożywiła w mieście dyskusję na temat braku wspólnego węzła w Nieżychowicach.
Obecnie na stacji paliw w tej miejscowości (przy DK 22) wykonany jest jedynie symboliczny wjazd i wyjazd i co ciekawe jest to inwestycja właściciela stacji paliw! Jednak to rozwiązanie pozwala jedynie na wjazd i wyjazd w jednym kierunku. Ze stacji paliw można wyjechać na DK 22 w stronę Malborka (zakaz wyjazdu w stronę Człuchowa) i wjechać na stację paliw od strony Człuchowa (zakaz wjazdu od strony Malborka). To powoduje, że najważniejsze drogi nie są i nie będą ze sobą skomunikowane, a nieodpowiedzialni kierowcy, którzy decydują się na łamanie zakazów, powodują i nadal będą powodować bardzo duże zagrożenie na krajówce, włączając się do ruchu wbrew oznakowaniu.
W poniedziałek, 27.03 Rada Miejska w Chojnicach wystosowała apel do premiera, parlamentarzystów ziemi chojnickiej oraz dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie budowy węzła Nieżychowice przy drodze krajowej 22.
- Budowa zachodniego obejścia Chojnic, które zmieni przebieg drogi wojewódzkiej 212 i wyprowadzi ruch kołowy poza centrum Chojnic o wartości 70 mln zł to tylko połowiczny sukces. Z powodu braku węzła Nieżychowice nie uda się nam się znacząco zmniejszyć natężenia ruchu samochodowego, szczególnie tranzytowego – uważają chojniccy radni.
Budowa węzła w Nieżychowicach ma m.in.
- skrócić czas dojazdu do turystycznych regionów nadmorskich oraz stworzy możliwość bezpiecznego przejazdu przez Chojnic wraz z odciążeniem miasta z ruchu tranzytowego
- poprawić dojazd do Szpitala Specjalistycznego w Chojnicach
- aktywizować gospodarczo tereny inwestycje przy DK 22 i DW 212
- skrócić czas przejazdu DW 212 przez Chojnice
- ograniczyć niewłaściwe i niebezpieczne zachowania kierujących na stacji paliw w Nieżychowicach (włączanie się kierowców do ruchu mimo zakazów)
- poprawić skomunikowanie z projektowaną drogą do Zakładu Zagospodarowania Odpadami w Nowym Dworze
- Wkrótce Chojnice będą jednym z niewielu miast w Polsce, które będzie miało dwie obwodnice miasta. W 2015 roku jako miasto zleciliśmy i sfinansowaliśmy wykonanie koncepcji węzła w Nieżychowicach i uzyskaliśmy pozytywną opinię GDDKiA w Gdańsku. Niestety, temat utknął w Warszawie – mówi burmistrz Chojnic Arseniusz Finster. - Aby udało się skomunikować drogę krajową 22 i drogę wojewódzką 212 trzeba dobudować brakującą drugą jezdnię w ramach istniejącej obwodnicy południowej, co pozwoli na bezkolizyjne włączenie się do ruchu.
Apel został przegłosowany jednomyślnie.
Napisz komentarz
Komentarze