W walentynki pierwsze podniesienie bandery na okręcie ORP Mewa
Uroczystość pierwszego podniesienia bandery na niszczycielu min ORP Mewa odbędzie się we wtorek, 14 lutego o godz. 12:00 przy Nabrzeżu Pomorskim (Molo Południowe, przedłużenie skweru Kościuszki) w Gdyni. Będzie miała otwarty charakter. W poniedziałek, 13 lutego natomiast pokład okrętu został udostępniony dla mediów.
>>> Na pokładzie ORP Mewa był nasz fotoreporter Karol Makurat. Zobaczcie zdjęcia <<<
ORP Mewa rozpoczyna służbę w Marynarce Wojennej
ORP Mewa ma 58,5 m długości, 10,3 m szerokości i 2,7 m zanurzenia. Jego wyporność to 830 t, a zasięg 2500 Mm. Okręt o klasie lodowej L-3 może rozwinąć prędkość 15 w.
Palenie blach, czyli rozpoczęcie budowy okrętu o numerze burtowym 603, przeprowadzono 19 czerwca 2019 roku. Stępkę położono 10 października tego samego roku, natomiast chrzest i wodowanie jednostki odbyły się 17 grudnia 2020 roku.
PRZECZYTAJ TEŻ: Niszczyciel min Mewa wypłynął na próby morskie
Okręt zbudowało konsorcjum, którego liderem była stocznia Remontowa Shipbuilding. W skład konsorcjum wchodziły także: Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej w Gdyni oraz PGZ Stocznia Wojenna.
ORP Mewa to trzeci z serii nowoczesnych niszczycieli min dla Marynarki Wojennej. Trafi do 13. Dywizjonu Trałowców w Gdyni, który wchodzi w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Pierwszy z serii był ORP Kormoran – wszedł do służby 28 listopada 2017 roku. Drugi natomiast – ORP Albatros. Banderę na tym okręcie podniesiono 28 listopada 2022 roku.
WIĘCEJ NA TEN TEMAT PRZECZYTASZ W ARTYKULE: Polska bandera została podniesiona na niszczycielu min ORP Albatros
Zamówienie na okręty ORP Albatros i ORP Mewa zostało podpisane w grudniu 2017 roku.
ORP Mewa. Jakie zadania będzie miał okręt?
ORP Mewa trafił do Marynarki Wojennej w grudniu 2022 roku.
– Przekazanie jednostki poprzedziły kilkumiesięczne próby zdawczo-odbiorcze, w trakcie których sprawdzono platformę morską oraz urządzenia i systemy zwalczania zagrożeń minowych. Pomyślne zakończenie prób zdawczo-odbiorczych potwierdziło zdolność okrętu do realizacji jego głównych zadań, do których należą: poszukiwanie, klasyfikacja, identyfikacja i zwalczanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi. Dotyczy to zarówno operacji w polskiej strefie ekonomicznej, jak i misji w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym (zespoły okrętów NATO, EU bądź wielonarodowych sił koalicyjnych) – poinformowała 8. Flotylla Obrony Wybrzeża.
ORP Mewa. Uzbrojenie
Kadłub ORP Mewa wykonano ze stali amagnetycznej. Zapewnia ona zmniejszenie wykrywalności pól fizycznych okrętu.
Jak podaje 8. FOW, jego uzbrojenie to:
- okrętowy system uzbrojenia OSU-35K, w skład którego wchodzą m.in.:
- 35-milimetrowa armata AM-35K,
- zintegrowana głowica obserwacyjno-śledząca ZGS-35K,
- okręt posiada trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm WKM-Bm
- oraz dwa stanowiska dla operatorów przenośnych wyrzutni rakiet Grom.
PRZECZYTAJ TEŻ: Trzeci nowoczesny niszczyciel min ORP Mewa przekazany Marynarce Wojennej
Okręt wyposażony jest także w okrętowy system zarządzania walką SCOT-M, sonary, a także cztery typy pojazdów podwodnych.
– Saab Double Eagle Sarov, Gavia, Kongsberg Hugin oraz Głuptaki w dwóch wersjach: inspekcyjnej (służące do identyfikacji obiektów podwodnych) oraz bojowej (przeznaczone do niszczenia obiektów niebezpiecznych). Napęd okrętu stanowią dwa pędniki cykloidalne Voith-Schneider'a napędzane przez dwa silniki wysokoprężne MTU o mocy 970 kW. Dzięki zastosowaniu tego typu napędu oraz wyposażeniu w dziobowy ster strumieniowy Schottel okręt posiada doskonałe zdolności manewrowe – informuje 8. FOW.
Kormoran a Albatros i Mewa. Czym różnią się te niszczyciele min?
ORP Albatros i ORP Mewa różnią się od prototypowej jednostki ORP Kormoran.
– W przypadku systemów przeciwminowych otrzymały one dodatkowo sonar holowany KATFISH firmy Kraken, autonomiczny bezzałogowy pojazd podwodny Gavia oraz sterowany przy pomocy kabloliny lub przewodu światłowodowego pojazd podwodny Double Eagle SAROV firmy SAAB (który zastąpił wcześniej wykorzystywany pojazd podwodny Morświn produkcji Politechniki Gdańskiej). Zachowano inne wyposażenie specjalistyczne, jak sonar podkilowy SHL-101/TM, autonomiczny pojazd podwodny Hugin firmy Kongsberg oraz samobieżne ładunki wybuchowe „Głuptak”. Do innych ważniejszych zmian można zaliczyć wymianę głowicy optoelektronicznej z INDRA na FLIR 280, zmianę zintegrowanego mostka nawigacyjnego na ECPINS firmy OSI, a także instalację mocniejszego steru strumieniowego o mocy 200 kW, co wpłynęło bezpośrednio na poprawę zdolności manewrowych jednostki – podaje 8. FOW.
PRZECZYTAJ TEŻ: Byliśmy na pokładzie nowoczesnego niszczyciela min. ORP Albatros rozpoczyna służbę w Marynarce Wojennej
Te modyfikacje sprzętu i systemów są wynikiem badań eksploatacyjno-wojskowych, które przeprowadzono na ORP Kormoran.
Będą kolejne niszczyciele min dla Marynarki Wojennej
Na trzech niszczycielach min się nie skończy. Umowę na budowę trzech kolejnych tego typu jednostek w czerwcu 2022 roku podczas obchodów święta Marynarki Wojennej w świnoujskim porcie podpisał szef resortu obrony narodowej Mariusz Błaszczak. W latach 2026-2027 mają one trafić do 12. Dywizjonu Trałowców w Świnoujściu.
Łącznie 8. Flotylla Obrony Wybrzeża ma mieć 6 niszczycieli min projektu 258 typu Kormoran II.
ORP Mewa w liczbach
- Numer burtowy: 603
- Klasa: Niszczyciel min
- Typ: Kormoran II
- Projekt: 258/III
- Wyporność: 830 t
- Długość: 58,5 m
PRZECZYTAJ TEŻ: MON zamówi trzy kolejne niszczyciele min
- Szerokość: 10,3 m
- Zanurzenie: 2,7 m
- Klasa lodowa: L-3
- Prędkość: 15 w.
- Zasięg: 2500 Mm
Napisz komentarz
Komentarze