Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Człowiek w biznesie. Tomasz Radziwanowski

Tomasz Radziwanowski, założyciel firmy 2BePRO, zajmującej się usprawnieniem i wartościowaniem biznesów, strateg biznesowy i praktyk z 12 letnim doświadczeniem w zarządzaniu procesami inspiruje przedsiębiorców na Pomorzu.
Tomasz Radziwanowski

Autor: Materiały prasowe

Jak ważne, pana zdaniem,  są procesy wewnętrzne i kultura organizacyjna w określeniu możliwości rozwoju firmy?

Bardzo ważne są procesy wewnętrzne oraz cała kultura organizacyjna, która ma wpływ na  wypracowany analitycznie model kierunku rozwoju do realizacji założeń wizji, zgodnie z misją organizacji. Każda firma posiada jakąś strategię. Nawet jeśli o tym nie mówi, zazwyczaj działa według określonych schematów i przemyśleń, a także relacji właścicielskich itp.

Czym jest  wartościowanie biznesu, czy, pana zdaniem, jest to  proces: krótko czy długofalowy?

Wartościowanie biznesu pozwala zrozumieć spersonalizowany zbiór kryteriów do realizacji kontrolowanej strategii rozwoju firmy w otoczeniu, w jakim się znajduje, oraz procesie, jaki obecnie obsługuje (produktowo czy usługowo), i jest procesem długofalowym.

PRZECZYTAJ TEŻ: Prestiżowy konkurs dla pomorskich firm. Asy Biznesu 2021

A jakie są narzędzia odpowiednie do kontrolowanego rozwoju?

Aby móc mówić o kontrolowanym rozwoju, niezbędne są narzędzia analityki biznesowej. Finansowa kontrola jest jednym z kluczy opomiarowania rozwoju, ale nie jedynym. Uważam, że wciąż jest wiele do zrobienia w obszarach Ludzie-Procesy-Finanse. Nie wszystko jednak musimy tworzyć sami, chcąc usprawnić działania w firmie możemy skorzystać z wiedzy ekspertów, dlatego też otworzyłem 2BePRO.

Z jakimi kłopotami najczęściej zwracają się do pana przedsiębiorcy? Jak wygląda praca z firmą doradczą?

Najczęściej są to kłopoty wynikające z braku rozwoju oraz stagnacji krótko lub długofalowej firmy. Taki stan z definicji obciąża ryzyka finansowe firmy, powodując zmniejszenie zyskowności, zwiększenie frustracji i dekoncentrację procesową – tym samym dochodzi do spadku efektywności i rotacji wśród załogi.

PRZECZYTAJ TEŻ: Kolejna firma zatrudni osadzonych z Zakładu Karnego w Sztumie

I co wtedy się dzieje? W jaki sposób można zaradzić spadkowi efektywności?

A więc, w pierwszej fazie analizujemy  stan obecny, oczekiwania i cele krótko oraz długoterminowe. Później przechodzimy do audytu firmy czy organizacji, którego zadaniem jest dostosowanie narzędzi do potrzeb i realizacji wizji właścicielskiej. To, co ważne, często optymalizujemy tę wizję do realnych możliwości firmy. To praca cykliczna, konsekwentna, mocno oparta o wartości i misje organizacji. Tworzymy zespoły strategiczne wewnątrz organizacji, które prowadzimy, przez rozwój kompetencyjny, do wdrożeń i opomiarowania efektów w cyklu Deminga. Mówi się, że najwięcej pieniędzy firmy tracą, jak idzie dobrze. Wówczas nie myśli się o optymalnym wykorzystaniu zasobów oraz o eliminacji defektów procesowych – bo po co, skoro idzie dobrze? To najlepszy moment, aby przedefiniować wieloletnią strategię firmy, wydobyć misję z organizacji, wesprzeć się wiedzą i kompetencjami ekspertów dla stabilnego rozwoju w przyszłości.

Czy uważa pan, że stres ma wpływ na działania wewnątrz organizacji, na ich efektywność lub brak spójności?

Niemniej, faktem jest, że gdy idzie źle, do tego wszystkiego dochodzi jeszcze wysoki poziom stresu, lęku, czasem rozpaczy. To są warunki, w których bardzo ciężko podejmować świadome, analitycznie strategiczne decyzje. Działając „od pożaru do pożaru”, nawet nie widzimy działań strategicznych. Panika związana z tym stanem rzeczy wprost paraliżuje. Eksperci są po to, aby pomóc organizacji stanąć w świadomości biznesowej z już wypracowanymi scenariuszami ryzyka i świadomą drogą rozwoju.

PRZECZYTAJ TEŻ: Firma Roberta Lewandowskiego chce wybudować w Gdańsku osiedle

A czy trudno jest  przekonać klientów do swoich racji?

Moim zdaniem,  kluczem jest, aby każdy sam podejmował decyzje. Nie istnieje wyłącznie racja eksperta, jest natomiast wspólnie wypracowany strategiczny kierunek, który, wsparty analityką biznesową oraz finansową ze strony ekspertów, nabiera wyraźnego obrazu. Zazwyczaj, pracując z klientem przekazuje mu komunikat.: „Nikt za Ciebie strategii rozwoju Twojej firmy nie zrobi. To ciężka i inna praca niż dotychczas, ale im więcej krwi na treningu – tym mniej w walce”.  Zdaję sobie sprawę, że nie zawsze jest miło, ale nie zawsze też miło być powinno.  I tu  ważne są efekty pracy nad strategią rozwoju, wzrosty kompetencyjne, rozwój świadomości strategicznej i inteligencji finansowej, a przede wszystkim, świadomość drogi do przebycia.

No dobrze, wróćmy do pana marki 2BePRO. Filozofią tej działalności jest dostarczenie klientom odpowiednich korzyści na warsztatach SEIDO?

Moim zdaniem, warsztaty są jedną z bardziej efektywnych form przekazywania wiedzy i doświadczenia. W 2BePRO zauważamy lub zwracamy uwagę na pracę stron na poziomie kompetencji, jakie każda z nich posiada. Nasz ekspert odpowiada za narzędzia i wiedzę w zakresie budowania danych, analizy kierunków i obszarów oraz analityki ryzyka. A co istotne, to klient świadomie pracuje na analizie skali ryzyka, w poszczególnych kierunkach. Bardzo ważnym aspektem dla nas jest budowanie wzrostu świadomości strategicznej, gdyż to uznajemy za największą wartość. Na dalszym etapie pracujemy nad kontrolą finansową, budżetem, kulturą organizacyjną czy satysfakcją wewnętrzną. Nie zapominamy o efektywności procesowej, w oparciu o świadome budowanie organizacji w zmieniającym się świecie.

PRZECZYTAJ TEŻ: Firma zajmująca się sztuczną inteligencją otwiera centrum w Gdańsku

W jaki sposób przedsiębiorcy mogą uniknąć błędów? Może pan wymienić kilka, z którymi spotkał się pan w ramach pracy z daną branżą, klientem, odbiorcą?

Przede wszystkim, błędem jest już mówienie o błędach, a nie o defektach. To zasadnicza różnica, która ma swoje dalsze konsekwencje.  A zaraz wyjaśnię, dlaczego tak uważam. Otóż błędy przypisuje się z definicji do człowieka. A to oznacza, że w dalszej pracy określone błędy rodzą spory, frustrację i ograniczają możliwość rozwoju ludzi i firmy. W rezultacie, także kompetencji i zysków. W jaki sposób tego uniknąć? Otóż nazwanie błędu defektem jest właściwe. Defekty są w procesach, i tym właśnie różni się filozofia pracy na defektach od mówienia o błędach, że ta pierwsza powoduje frustrację, a druga rozwój.

Brzmi to bardzo ciekawie, a jak można określić proces budowania świadomości w tym obszarze?

Kluczowe są zbudowanie świadomości strategicznej i zespołów wdrożeniowych oraz danych niezbędnych do realizacji rozwoju – brak tych danych staje się kluczowym problemem podczas realizacji strategii. Zazwyczaj jest tak, że jeżeli czegoś nie mierzymy, nie możemy stwierdzić, czy i jak się rozwija. A czasami mamy dane subiektywne, to możemy je obiektywizować – to lepsze dane niż żadne dane.

PRZECZYTAJ TEŻ: Amerykański gigant informatyczny otworzył w Gdańsku nowe biuro

Tomasz Radziwanowski Człowiek w biznesie to ?

To strateg biznesowy, który specjalizuje się w analizie redukcji ryzyka i kontroli strategicznej. Jest certyfikowanym faclitatorem Kaizen i absolwentem Politechniki Gdańskiej oraz MBA. Jako dyrektor generalny 2 BePRO pracuje nad różnorodnymi projektami, nie tylko na rynku trójmiejskim. Ma dużo szczęścia do pozytywnych i kreatywnych partnerów biznesowych. To przede wszystkim człowiek skoncentrowany na ludziach i pomaganiu.

Jaka jest recepta na dobrą  strategię firmy?

Moim zdaniem, powinna to być świadoma, określona konkretnymi punktami kontrolnymi, opomiarowana i zwieńczona mapą drogową analiza. Dobra strategia posiada scenariusze awaryjne, które mają trzy etapy rozwoju zasobów ( ludzkich i finansowych) oraz analitykę branży, sektora czy trendów. Cytując Alberta Einsteina : „Jeżeli nie potrafisz czegoś wytłumaczyć w prosty sposób, znaczy że niedostatecznie to rozumiesz”.

PRZECZYTAJ TEŻ: Malborski Mistrz Biznesu 2021. Laureaci odebrali statuetki

Czym jest dla pana sukces?

Efektem pracy zespołowej ludzi pracujących na wartościach. Mam to szczęście uznać za sukces zaangażowanie do współpracy ludzi odpowiednich kompetencji, z którymi praca w 2BePRO jest przyjemnością a nie obowiązkiem. Sukcesem prywatnie jest moja rodzina, żona i dwóch  synów. Sukcesem relacji są moi przyjaciele. Nieocenionym sukcesem jest to, że potrafię wierzyć i wiarę mam bardzo głęboką.

Była już recepta na dobrą strategię, jest jakaś na dobre relacje biznesowe?

Wartości. W każdych relacjach biznesowych wartości się zawsze obronią, zbudują te relacje i je utrzymają. Wartości są kluczem do wszystkiego, co ma jakość, efektywność i trwałość.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama