Projekt „Zeroemisyjny Statek do Zbierania Zanieczyszczeń w Portach i Obszarach Przybrzeżnych” (nazywany ZeroWastePorts) będzie realizowany przez polsko-tajwańskie konsorcjum.
- Pod nazwą ZeroWastePorts kryje się wykonanie projektu wstępnego autonomicznego statku zbierającego odpady, zasilanego energią elektryczną - informuje Politechnika Gdańska. - Jego główną funkcją będzie zbieranie śmieci z wody oraz ich odbiór od innych statków. Pojazd będzie przystosowany do eksploatacji na wodach otwartych i na trudnych z nawigacyjnego punktu widzenia akwenach ograniczonych, jak porty, przystanie czy śródlądowe drogi wodne.
Celem projektu jest m.in. zaprojektowanie kształtu kadłuba o dobrej stateczności, niskim zużyciu paliwa i doskonałych właściwościach manewrowych, opracowanie algorytmów wykrywania odpadów i trybu żeglugi autonomicznej, zaprojektowanie stacji brzegowej do zbierania odpadów i ładowania akumulatorów statku. Uczestnicy zamierzają także sprawdzić możliwości wykorzystywania go w różnych portach na całym świecie.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Gdańskie Sprzątanie Świata na Motławie i wokół zbiorników retencyjnych
Polska część projektu wspierana jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), tajwańska przez Ministry of Science and Technology (MOST). Projekt będzie realizowany pod kierownictwem dr. inż. Macieja Reichela w międzyzakładowym zespole naukowców z Instytutu Oceanotechniki i Okrętownictwa Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG.
Statek ma być tak autonomiczny, by – omijając potencjalne przeszkody - samodzielnie podpłynąć do jednostki stojącej na redzie, odebrać z niej odpady i wrócić do stacji brzegowej. Jak podają gdańscy naukowcy, docelowo ma mieć również możliwość usuwania plam olejowych.
Jednostka w założeniu ma operować głównie na wodach przybrzeżnych, którymi zarządzają porty. Podczas prac projektowych analizowana będzie możliwość wykorzystania jej w portach w Polsce, na Tajwanie oraz w Rotterdamie.
W skład konsorcjum pracującego nad projektem – ze strony polskiej – wchodzi, jako lider, biuro projektowe Seatech Engineering oraz Politechnika Gdańska, a ze strony tajwańskiej National Taiwan University oraz Ship and Ocean Industries R&D Center. Współpraca w ramach ZeroWastePorts to okazja do wykorzystania wiedzy biura projektowego oraz dotychczasowych wyników badań naukowych prowadzonych na obu uczelniach - PG i NTU.
Napisz komentarz
Komentarze