Nowoczesna infrastruktura uruchomiona została w czwartek, 24 marca w ramach projektu „Budowa infrastruktury portowej do obioru ścieków sanitarnych ze statków w Porcie Gdynia”. Rozciąga się od nabrzeży: Francuskiego, Belgijskiego, Polskiego, przez instalacje wzdłuż ul. Polskiej, aż po obiekty podczyszczalni w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70’.
– W 100-lecie istnienia nie ustajemy we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań na miarę obecnych czasów, które posłużą na wiele kolejnych lat istnienia portu. Zakończenie inwestycji to kolejny krok w konsekwentnie realizowanej strategii green port. Sukces projektu jest efektem pracy wszystkich osób, zarówno pracowników Portu Gdynia, jak i firm zewnętrznych, zaangażowanych w tę inicjatywę – mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Infrastruktura przeznaczona jest do obsługi statków pasażerskich, takich jak promy i wycieczkowce. Umożliwi odbieranie ścieków sanitarnych i ich zrzut bezpośrednio do kanalizacji sanitarnej miasta. Jak podaje Zarząd Morskiego Portu Gdynia, inwestycja ta zmniejszy negatywne oddziaływanie żeglugi na środowisko oraz wychodzi naprzeciw wymogom zawartym w konwencjach i wprowadzonym przez międzynarodowe organizacje działające na rzecz ochrony środowiska morskiego.
– W Porcie Gdynia zakończono kolejną ważną inwestycję. Przedsięwzięcie niezwykle ważne, nie tylko z punktu widzenia samego portu, ale również ekologii, idealnie wpisujące się w Strategię Rozwoju Polskich Portów. Dzięki realizacji projektu wśród bałtyckich portów morskich Port Gdynia stał się prekursorem dedykowanych rozwiązań w tym zakresie. Dziękuję i gratuluję wszystkim, którzy przyczynili się do tego sukcesu – mówi Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Wartość projektu to prawie 62 mln złotych. Zadania realizowano od końca roku 2019 do marca 2022 roku.
– W 2019 roku przystąpiono do realizacji pierwszej fazy projektu, za którą odpowiedzialna była firma Wodkan Grzenkowicz. Wybudowano instalację zrzutową, sieci kanalizacji sanitarnej (z wykorzystaniem 8 przepompowni, łączna długość przewodów to 5000 mb), zbiorniki retencyjno-wyrównawcze (o łącznej pojemności roboczej 1600 m3, co umożliwi w ciągu doby odbiór ścieków sanitarnych z kilku dużych jednostek pływających) oraz studnię zlewną – informuje Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
Drugą fazę projektu wykonała spółka ATA Technik. Powstały:
- podczyszczalnia ścieków sanitarnych (o maksymalnej przepustowości 1680 m3 w ciągu doby),
- zagospodarowano teren zajęty przez jej obiekty,
- przebudowano parking dla samochodów ciężarowych.
Projekt został sfinansowany ze środków własnych Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz z funduszy unijnych. Uzyskane na jego realizację dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniosło 18,70 mln zł.
Napisz komentarz
Komentarze