Adrian Maersk to statek pływający pod banderą Danii, już sama jego nazwa wskazuje na właściciela, czyli znanego armatora i operatora kontenerowego Maersk. To kontenerowiec niebagatelnej wielkości 172 tys. jednostek, o długości 351 m i szerokości 54 m, mogący zabrać 16 tysięcy TEU. We flocie armatora Maersk jest jednym z najnowszych i najnowocześniejszych statków.
Kontenerowiec napędzany zielonym metanolem zawinął do Baltic Hub
Armator założył sobie osiągnięcie przez jego flotę do roku 2040 tzw. neutralności klimatycznej. Wielkie statki napędzane były dotąd najczęściej silnikami spalinowymi wykorzystującymi tzw. paliwo ciężkie. Mimo wysiłków konstruktorów, stale unowocześniających takie motory, mimo rosnącej sprawności, systemów oczyszczania spalin itd., takie napędy wykluczały neutralność klimatyczną.
Do napędu statku Adrian Maersk wykorzystywany jest więc zielony metanol. Użycie tego paliwa umożliwia radykalne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych.
Wykorzystanie alkoholu metylowego – czyli metanolu, jako alternatywnego paliwa nie jest niczym nowym. Co innego, jeśli wziąć pod uwagę sposób pozyskiwania metanolu. Tzw. szary metanol jest uzyskiwany z gazu ziemnego, niebieski metanol produkuje się z użyciem niebieskiego wodoru, łącznie z wychwytywaniem i składowaniem dwutlenku węgla.
Warto podkreślić, że Baltic Hub jest terminalem w pełni przygotowanym do obsługi nowoczesnych jednostek niskoemisyjnych. Tak też było w przypadku kontenerowca Adrian Maersk, który po wykonaniu operacji ładunkowych wyszedł już w rejs do niemieckiego portu Bremerhaven. Spodziewany jest tam w piątek, 21 marca, krótko po północy.
Na burcie i nadbudówce Adrian Maersk zwracają uwagę napisy „All The Way To Zero”.

Czym jest zielony metanol?
Według definicji ustalonej przez Methanol Institute – międzynarodowe branżowe stowarzyszenie metanolu – zielony metanol to ciekły i palny związek chemiczny o bardzo niskiej emisyjności dwutlenku węgla, wytwarzany z biomasy (nazywany wówczas biometanolem) lub pozyskiwany z dwutlenku węgla i wodoru za pomocą odnawialnej energii elektrycznej (e-metanol). Czyli zamiast paliw kopalnych, używamy energii wiatrowej, wodnej czy geotermalnej.
Zastosowanie zielonego metanolu może przyczynić się do radykalnego zmniejszenia przez sektor transportu emisji dwutlenku węgla, tlenków azotu, tlenków siarki oraz pyłu zawieszonego.
Napisz komentarz
Komentarze