Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Nowy system sterowania ruchem kolejowym do Portu Północnego już działa

Nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym zainstalowano i uruchomiono na linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Umożliwiają sprawniejsze i bezpieczniejsze zarządzanie ruchem pociągów towarowych, przy optymalnym wykorzystaniu dostępnych torowisk. Zakup i montaż nowej aparatury kosztował blisko 17 mln zł netto.
stacja towarowa Gdańsk Olszynka
Stacja towarowa Gdańsk Olszynka

Autor: Damian Strzemkowski | PKP PLK

System sterowania ruchem kolejowym ERTMS/ETCS wspiera pracę dyżurnych ruchu oraz maszynistów poszczególnych składów. Pozwala na optymalną organizację ruchu, dzięki czemu pozostające do dyspozycji szlaki kolejowe mogą być wykorzystane maksymalnie efektywnie. Zapewnia też bezpieczeństwo, ponieważ w sytuacji zagrożenia składy się zatrzymują.

Nowe możliwości transportu ładunków koleją do Portu Gdańsk

Nowe urządzenia systemu pracują: 

  • na odcinku linii kolejowej 226 Pruszcz Gdański-Gdańsk Port Północny (o długości 17 km) 
  • oraz na odcinku linii 721 Gdańsk Południowy-Gdańsk Olszynka (3 km).

Zrealizowana inwestycja dotyczy transportu towarowego – wszak dużą część towarów przywożonych do Portu Gdańsk i stamtąd wywożonych trzeba przetransportować koleją, która jest znacznie tańsza niż przewozy samochodowe. 

stacja towarowa Gdańsk Olszynka
Stacja towarowa Gdańsk Olszynka (fot. Damian Strzemkowski | PKP PLK)

Linia kolejowa 226 przebiega bardzo korzystnie dla mieszkańców Gdańska, ponieważ pozwala na transport ładunków do portu z kierunku południowego, z pominięciem centrum miasta. Już w latach poprzednich przeszła ona szereg modernizacji, które pozwoliły na podniesienie prędkości pociągów do 100 km/godz. i znaczne zwiększenie przepustowości.

Wśród wykonanych prac była budowa lub modernizacja wielu obiektów inżynieryjnych (przykładem most kolejowy nad Martwą Wisłą przebudowany na dwutorowy), wymieniono też torowiska i sieć trakcyjną na długości 70 km

most na na linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański-Gdańsk Port Północny
Most na na linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański-Gdańsk Port Północny (fot. Damian Strzemkowski | PKP PLK)

Nowoczesne są już 233 rozjazdy  w obszarze kilku stacji: Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany, oraz na liniach Gdańsk Główny-Gdańsk Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa-Gdańsk Wiślany. Dotyczy to linii kolejowych nr 227, 249 i 722.

Lokalne Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny i nastawnia na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zostały rozbudowane i wyposażone w nowe systemy elektroniczne o sterowaniu komputerowym. Dzięki temu do portowych nabrzeży mogą docierać dłuższe i cięższe składy kolejowe, do 750 m długości i o nacisku 22,5 tony na oś

Realizowane od roku 2022 zadania kosztowały łącznie ponad 1,1 miliarda złotych.

wiadukt na linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański-Gdańsk Port Północny
Wiadukt na linii kolejowej nr 226 Pruszcz Gdański-Gdańsk Port Północny (fot. Damian Strzemkowski | PKP PLK)
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama