2024 rok zamknął się liczbą 56 839 operacji lotniczych. To rekord w historii gdańskiego lotniska. Trzy razy piloci zdecydowali się nie lądować we mgle z powodu wyposażenia samolotu, na którym wykonywano lot. Jednak wiele innych samolotów w tym samym czasie wylądowało w Gdańsku.
Tak gdańskie lotnisko walczy z mgłą. Pomaga specjalny sytem
- Za nami kolejny rok, w którym z powodzeniem działa jeden z najnowocześniejszych w Polsce systemów nawigacyjnych ILS kategorii III – mówi Jarosław Trzoska kierownik działu operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk. - Dzięki niemu, od czterech lat, nie tracimy połączeń, a nasi pasażerowie bezpiecznie lądują w Gdańsku. Jak ważny dla lotniska jest to system, pokazuje sytuacja w porcie w Krakowie, który zmaga się z problemem mgieł. (...) Obecnie wyzwaniem dla wszystkich uczestników ruchu lotniczego jest nie tyle pogoda, co zdarzające się zakłócenia sygnału GPS, które doskwierają liniom lotniczym i ich załogom.
CZYTAJ TEŻ: 6-milionowa pasażerka lotniska w Gdańsku przyleciała z Rzymu
W ubiegłym roku Port Lotniczy Gdańsk 95 razy uruchamiał procedurę ograniczonej widzialności LVP (Low Visibility Procedures). W tym czasie z powodów pogodowych nie wylądowało 8 samolotów. Przyczyną był silny i porywisty wiatr, wiejący z niekorzystnych kierunków.
System na miarę największych europejskich lotnisk
Agnieszka Michajłow, rzecznika gdańskiego portu lotniczego zauważa, że Systemy ILS (Instrument Landing System) kategorii III mają największe europejskie lotniska. Umożliwiają one starty i lądowania nawet w dużej mgle.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Dubaj, Madera i Teneryfa. Najciekawsze kierunki lotów z gdańskiego lotniska
- Minimalna widzialność na drodze startowej (RVR) to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spada do zera – mówi rzeczniczka. - System składa się m.in. z anten ILS, oświetlenia nawigacyjnego, źródła informacji o naziemnym ruchu lotniczym w polu manewrowym oraz zbioru procedur regulujących zasady działania lotniska w warunkach ograniczonej widzialności. ILS kategorii III został uruchomiony w Gdańsku w styczniu 2021 roku, a prace trwały cztery lata.
Napisz komentarz
Komentarze