Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Port w Elblągu ze spadkiem przeładunków, ale wybrano nowego operatora

Szczecińska spółka Venkon została wybrana w konkursie na operatora przeładunków w porcie morskim w Elblągu. Nie sposób jednak przewidzieć, kiedy będzie mogła rozwinąć swoją aktywność, skoro nadal prowadzone są prace przy budowie toru wodnego do elbląskiego portu. Na pewno firma będzie startować z niskiego poziomu przeładunków, które w ostatnich latach systematycznie spadają.
Port Elbląg
Port Elbląg

Autor: Port Elbląg

Kiedy porównamy wielkość przeładunków w największych portach morskich, idącą w miliony ton, port w Elblągu nie zasługuje na najmniejszą uwagę. Wystarczy przedstawić, ile tysięcy ton towarów przeładowano tam w ostatnich dziesięciu latach.

Przez cały rok 2023 przeszły przez elbląski port ładunki zabierane przez średniej wielkości statek handlowy. 

Z czego wynika spadek przeładunków w Porcie Elbląg?

Skąd takie zmiany? W przeładunkach realizowanych w Elblągu dominowała od lat drobnica, czyli niewielkie pojedyncze ładunki. Wśród towarów masowych były duże ilości węgla. 

  • W roku 2014 przeładowano okrągłe 100 tys. ton, w roku 2020 ponad 50 tys. ton węgla, czyli więcej niż połowę wszystkich towarów. 

Spadek przeładunków w Porcie Elbląg wynika z dwóch ważnych przyczyn. Pierwsza z nich to drastyczne zmniejszenie obrotów handlowych z Federacją Rosyjską, skąd importowano m.in. węgiel. Drugi powód to utrudniony ruch statków w ostatnich latach spowodowany budową drogi wodnej do Elbląga.

Wyniki roku 2024 również nie będą imponujące.

Venkon nowym operatorem przeładunków w Porcie Elbląg

Tymczasem został już wybrany nowy operator przeładunków w elbląskim porcie. Została nim szczecińska spółka Venkon. W ogłoszonym przez Zarząd Portu Morskiego Elbląg konkursie pojawiły się tylko dwie oferty. 

– Venkon zaoferował najwyższą stawkę czynszu dzierżawy, ponadto firma wykazała się doświadczeniem w przeładunkach, w tym stricte portowym. Oferent złożył również rzeczową strategię działania, uwzględniającą obecną sytuację w porcie Elbląg, jak również uwzględniającą plany rozwojowe po dokończeniu prac związanych z inwestycją pogłębienia drogi wodnej do Portu Elbląg – napisała przedstawicielka Portu Elbląg Agnieszka Marciniak w ogłoszeniu o wynikach konkursu na nowego operatora przeładunków w elbląskim porcie.

Kiedy nowy tor wodny do Portu Elbląg?

Spółka Venkon istnieje od 2019 roku, dotychczas prowadziła działalność w portach w Szczecinie i Gdańsku. Operatorem przeładunków w Elblągu ma być przez 5 lat. Zadaniem spółki będą nie tylko same przeładunki, także składowanie towarów, ich magazynowanie oraz logistyka. Początki na pewno będą trudne, ponieważ gotowej drogi wodnej do portu, która umożliwiałaby zawijanie tam statków o długości do 100 m i zanurzeniu do 4,5 m, nadal nie ma. Przygotowanie toru wodnego na rzece Elbląg oraz infrastruktury w samym porcie zakończy się prawdopodobnie w roku 2026. Zanim to nastąpi, do Elbląga mogą wchodzić statki o zanurzeniu do 2 m.

Samorząd Elbląga zabiega też o fundusze na rozbudowę infrastruktury w samym porcie oraz dróg umożliwiających rozprowadzanie przeładowanych towarów. Przewidziano na ten cel 200 mln zł z funduszy unijnych, które na razie zostały tylko wpisane do programu Warmia i Mazury. Pozyskanie tych pieniędzy ma być uzależnione od przygotowania szczegółowej dokumentacji planowanych prac w elbląskim porcie.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama