Tradycyjnie wykonawcy realizujący na rzecz miasta zadania związane z usuwaniem śniegu i lodu z nawierzchni jezdni, chodników oraz dróg rowerowych pozostają w gotowości od 15 października do 15 maja. Na bieżąco monitorowane są prognozy pogody i odczyty ze stacji meteorologicznych, by nie tylko reagować w przypadku pojawienia się opadów śniegu, ale z wyprzedzeniem minimalizować ryzyko oblodzenia dróg. To szczególnie ważne w okresie, kiedy na wilgotnej za dnia nawierzchni po nocnych przymrozkach może powstać tzw. „szklanka”.
Jaka jest kolejność odśnieżania dróg w Gdańsku?
Podczas opadów śniegu w pierwszej kolejności firmy wykonawcze przystępują do pracy na drogach Podstawowego Układu Komunikacyjnego:
- na głównych ciągach komunikacyjnych miasta,
- biegnących w granicach administracyjnych Gdańska drogach krajowych (z wyjątkiem dróg ekspresowych), wojewódzkich i powiatowych,
- do tego układu należą też drogi gminne, na których wyznaczone są trasy autobusów komunikacji miejskiej.
Na drogi Uzupełniającego Układu Komunikacyjnego, czyli drogi gminne i wewnętrzne, sprzęt wyrusza w drugiej kolejności. Miasto odśnieża także 10 głównych tras rowerowych – ich łączna długość to ponad 80 km. Wytypowane zostały w porozumieniu ze środowiskiem rowerowym.
Na udrożnienie głównych dróg nasz wykonawca ma czas do 8 godzin po ustaniu opadów. Jesteśmy także w ciągłej gotowości i na bieżąco obserwujemy prognozy pogody po to, żeby móc też zadziałać przed opadami. By odpowiednimi mieszankami kruszywa przygotować drogi wcześniej, tak by nie były aż tak śliskie. Chciałbym również zaapelować, przede wszystkim do wspólnot mieszkaniowych czy właścicieli lokali, bo oni również są odpowiedzialni za utrzymanie zimowe. Zarówno wspólnoty mieszkaniowe, administratorzy i właściciele budynków mają obowiązek oczyścić chodnik i teren przed własną posesją.
Piotr Borawski / zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa
Oprócz nawierzchni jezdni i dróg rowerowych, GZDiZ odśnieża i uszorstnia: przystanki komunikacji miejskiej, część ciągów pieszych oraz rekreacyjnych w parkach, ogólnodostępne parkingi, płatne miejsca postojowe, schody terenowe i kładki oraz tunele dla pieszych. Łączna długość odśnieżanych dróg w Gdańsku to blisko 960 km.
- Za zimowe utrzymanie obwodnicy Trójmiasta odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a o stan torowisk tramwajowych w czasie zimy dba spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Akcja „Zima” w Gdańsku. 130 pojazdów w gotowości
Do łagodzenia negatywnych skutków zimy, podobnie jak w poprzednich latach, wykorzystywane będą pługoposypywarki, pługi, ciągniki, a przy bardzo dużych opadach, także samobieżne ładowarki hydrauliczne i pługi wirnikowe. Przygotowane są również pojazdy do odśnieżania i uszorstniania dróg rowerowych. W sumie w zimowych akcjach do dyspozycji jest 130 pojazdów.
Wśród środków chemicznych, którymi posypywane będą nawierzchnie jezdni, ciągów pieszych utrzymywanych przez miasto i głównych dróg rowerowych, jest przede wszystkim chlorek sodu (NaCl) – tzw. sól drogowa, a także mieszaniny chlorku sodu i chlorku wapnia (CaCl2) oraz piasek.
– W przypadku wystąpienia warunków zimowych, na ulice miasta wyjedzie 56 jednostek wyposażonych w pługi i posypywarki, obsługiwanych przez wykwalifikowane kadry – zapewniła Magdalena Adamkiewicz, wiceprezes PreZero. – W gotowości mamy także pług wirnikowy, wytwornice solanki, które wykorzystywane są do pracy w skompilowanych warunkach.
Także Anna Bobrowska, zastępca dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. infrastruktury i remontów zapewniła, że GZDiZ jest przygotowany na nadejście zimy, chociaż woleliby, żeby jeszcze jak najdłużej było ciepło.
– Miasto podzieliliśmy na rejony, żeby zoptymalizować działania i aby jak najlepiej zadbać o bezpieczeństwo wszystkich mieszkańców – mówi. – Pracownicy GZDiZ na bieżąco monitorują stan nawierzchni, prognozy oraz analizują dane ze stacji meteorologicznych i podejmują decyzje, m.in. o dodatkowych działaniach w terenie.
Gdzie w Gdańsku zgłosić nieodśnieżony chodnik?
Sprawy związane z utrzymaniem zimowym można zgłaszać za pomocą Gdańskiego Centrum Kontaktu. Zgłoszenia przyjmowane są całodobowo przez siedem dni w tygodniu:
- pod numerem telefonu: 58 52 44 500,
- mailowo pod adresem: [email protected],
- za pośrednictwem aplikacji mobilnej Gdańskie Centrum Kontaktu
- oraz na stronie internetowej: https://zglos.gdansk.pl.
Napisz komentarz
Komentarze