Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza

Morski Terminal Przeładunkowy Orlenu w Gdańsku prawie gotowy

Czeka na rozruch systemu sterowania, a wcześniej wykończenie budynku i instalacje przeciwpożarowe, ale osiem kluczowych, potężnych – ważących po 18 ton każde - ramion nalewczych zostało już zamontowanych. W Gdańsku 75 procent zaawansowania przekroczyła już budowa Terminalu Przeładunkowego na Martwej Wiśle. To inwestycja Grupy Orlen, która ma nie tylko odciążyć trójmiejskie porty i linie kolejowe, ale też znacząco poprawić rentowność i tempo produkcji rafinerii.
Kliknij aby odtworzyć

– Za nami nie tylko montaż ramion nalewczych, ale też największe prace hydrotechniczne. Jednym z trudniejszych zadań było pogrążenie w linii cumowniczej nabrzeża dwunastu potężnych dalb rurowych średnicy 1,8 m, każda o masie 32 ton i długości bliskiej 30 m. Ukończyliśmy również betonową nawierzchnię na nabrzeżu, oczyszczanie akwenu Martwej Wisły, montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz podbudowę pod nawierzchnię betonową we wschodniej części nabrzeża. Obecnie budujemy nasypy zjazdów do terminala. Prowadzimy też montaż rurociągów technologicznych oraz pomostów przeładunkowych – relacjonuje Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.

Jak w środę 23 lipca 2024 roku poinformowała Grupa Orlen, w ramach inwestychi zamontowano już wszystkie ramiona nalewcze na pomostach przeładunkowych 380-metrowego nabrzeża.

Jakie jednostki obsługiwać ma Morski Terminal Przeładunkowy na Martwej Wiśle?

  • o długości do 130 metrów,
  • głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra,
  • szerokości do 17,6 metra.

Powstać tam mają dwa nowoczesne stanowiska przeładunkowe do obsługi zbiornikowców, każde z nich wyposażono w cztery dwukierunkowe ramiona nalewcze, które pozwolą na przeładunek surowców i produktów między statkami a instalacjami gdańskiej rafinerii. Jak się dowiadujemy, na placu budowy wykonywane są obecnie prace drogowe i technologiczne oraz montaże rurociągów i estakad, które połączą terminal z rafinerią. Trwają też prace wykończeniowe w budynku zaplecza technicznego, w którym znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem oraz infrastruktura pomocnicza. Równolegle, realizowany jest również montaż rozdzielnic, transformatorów i szaf sterowniczych instalacji elektrycznych, teletechnicznych oraz automatyki.

ZOBACZ TAKŻE: Morski Terminal Przeładunkowy powstaje przy Martwej Wiśle

– Terminal w Gdańsku będzie obsługiwać m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe: przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowo budowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy) – zapowiada Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki Orlenu.

I dodaje: - Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych. Dostęp do morza zwiększy naszą efektywność zakupową i handlową.

Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych na Martwej Wiśle, według zapowiedzi Orlenu, poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla) oraz transportu produktów, powstających w gdańskiej rafinerii. Jego docelowe moce mogą wynieść nawet do 2 milionów ton produktów rocznie, a wartość inwestycji, której zakończenie planowane jest w drugiej połowie 2025 r., wyniesie około 500 mln zł. Terminal ma także odciążyć funkcjonującą na terenie rafinerii bocznicę kolejową, bowiem obecnie produkty przesyłane są tam za pośrednictwem zewnętrznych portów w Gdańsku i Gdyni.

Kolejnym etapem budowy ma być montaż masztów z działkami gaśniczymi, armatury przeciwpożarowej i prace wykończeniowe w budynku zaplecza technicznego. Następnie wykonane zostaną rozruchy układów sterowniczych. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek sopockiej Grupy NDI, która jest liderem oraz Biproraf, BPBM „PROJMORS” i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama