Morski Terminal Przeładunkowy obejmować będzie nowe nabrzeże o długości 380 m. Cumować będą przy nim statki o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do 5,8 m oraz szerokości do 17,6 m. Nabrzeże będzie dysponować dwoma stanowiskami do przeładunku i obsługi zbiornikowców, każde z 4 ramionami nalewczymi. Prócz tego terminal ma posiadać całe niezbędne zaplecze: rurociągi, estakady, infrastrukturę podziemną i pomocniczą łącząca nabrzeże z rafinerią. Roczne przeładunki rozmaitych produktów naftowych mają sięgać 2 milionów ton.
Terminal położony w niewielkiej odległości od rafinerii odciąży bocznicę kolejową, poprzez którą odbywa się obecnie transport produktów między rafinerią i zewnętrznymi punktami przeładunku. Podniesiona zostanie rentowność i bezpieczeństwo dostarczania biokomponentów do produkcji paliw z jednej strony oraz przenoszenia gotowych produktów rafinerii. Nowy terminal buduje konsorcjum z NDI jako liderem.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Wpływ turystyki sezonowej na gospodarkę Pomorza
Już w styczniu bieżącego roku wykonawca określał zaawansowanie budowy na ponad 50 procent. Obecnie trwa już decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego. We wschodniej części nabrzeża oraz na pomostach komunikacyjnych, zamontowano balustrady. Prace żelbetowe dla całej inwestycji zostały zakończone, a na ul. Sztutowskiej zakończono budowę nowo zaprojektowanego przepustu. Finalizowany jest stan surowy budynku BZT. Trwają prace budowlane związane z nawierzchnią na wschodniej części nabrzeża – wykonywane są tam m.in. warstwy podbudowy oraz warstwy nawierzchni z płyt yomb. Kontynuowana jest przebudowa ul. Sztutowskiej, gdzie do tej pory wykonano m.in. demontaż istniejącej nawierzchni, nasyp drogowy na zachodniej części ulicy i zakończono budowę nowo zaprojektowanego przepustu.
Wykonywane są prace czerpalne, montaż konstrukcji stalowych, wykonywanie prac murarskich na budynku BZT czy prace elektryczne i wodno-kanalizacyjne.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Dwie dekady w Unii. Jak wykorzystało ten czas Pomorze?
- Do tej pory, przy budowie budynku BZT zabetonowaliśmy strop nad częścią parterową. Zakończyliśmy też prace murarskie ścian nośnych. Przy nabrzeżach wykonaliśmy prace wykończeniowe – przede wszystkim montaż balustrad na pomostach komunikacyjnych, prace zasypowe, ale też montaż wyposażenia hydrotechnicznego. Na terenie całej inwestycji zakończono prace żelbetowe. Na budowie pracują nowoczesne maszyny. Do prac czerpalnych wykorzystywana jest jedna z największych koparek, o wadze około 110 ton. Prace czerpalne wykonywane są w systemie 24/24 oraz 7 na 7 tak aby maksymalnie wykorzystywać dogodne warunki pogodowe. Z kolei przy zakładach prefabrykacji finalizowane są testy ramion nalewczych. Montaż ramion nalewczych na nabrzeżu zaplanowany jest na okres wakacyjny tego roku – mówi Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.
Prace budowlane trwają równocześnie w wielu miejscach. Na nabrzeżu montowane są balustrady i odwodnienie liniowe. Wykonywane są podbudowy pod późniejszą nawierzchnię. Następne w kolejce będzie wykonanie konstrukcji stalowych, nawierzchni betonowej oraz nawierzchni z kostki brukowej.. W kolejnych miesiącach ekipa planuje rozpoczęcie montażu stolarki drzwiowej i okiennej, urządzeń trafostacji, wykonanie elewacji i okablowania. Jeśli wszystkie prace będą przebiegać zgodnie z harmonogramem, jeszcze w tym roku można będzie prowadzić rozruch terminala, zaś zakończenie robót planowane jest na początku roku 2025.
Napisz komentarz
Komentarze