Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

PKM Południe z szansą na dużo większy zastrzyk unijnej gotówki

Nie połowa, a 70 procent środków na realizację linii PKM Południe może pochodzić ze środków Unii Europejskiej. To ważne, bo całościowy koszt realizacji złożonej z 6 przystanków inwestycji, z której korzystać może około 50 tysięcy pasażerów na dobę, czyli 2 miliardy złotych, jest niemal dwukrotnie wyższy niż budowa pierwszej PKM-ki.
PKM Południe z szansą na dużo większy zastrzyk unijnej gotówki

Autor: PKM

PKM Południe z szansą na większe dofinansowanie z UE

- To będzie historyczne przedsięwzięcie, zbudowane w środku bardzo gęsto zaludnionych dzielnic. Z pętli Łostowice-Świętokrzyska do Śródmieścia Gdańska PKM-ka pojedzie jedynie w 6 minut, tworząc lepszej jakości połączenia. Wokół przystanków powstaną centra aktywności, miejsca pracy oraz przestrzenie, gdzie mieszkańcy będą mogli nie tylko pracować, ale także odpoczywać. Dzisiaj jesteśmy już na etapie oceny ofert, które zostały złożone na projektowanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – zapowiedziała w środę, cytowana przez portal Gdansk.pl, Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, której optymizmowi wtórował marszałek województwa pomorskiego.

ZOBACZ TAKŻE: Ogłoszono przetarg na zaprojektowanie PKM Południe

- Oto polski rząd zaproponował, aby modernizacja linii kolejowej była w stosunku 70 procent do dofinansowania ze środków europejskich. Przypomnę, że poprzednio mówiliśmy o możliwości dofinansowania do 50 proc. Projekt staje się więc bardzo realny – zastrzegł Mieczysław Stuk, przypominając, że wartość inwestycji szacowana jest na około 2 mld zł (dla porównania koszt pierwszej PKM zamknął się w 1,1 mld zł).

Według szacunków urzędników i samorządowców, budowa aglomeracyjnego odcinka PKM Południe, wraz z 2 gdańskimi, miejskimi inwestycjami drogowymi „ma szansę na realizację do 2030 roku”. Ogółem właśnie na aglomeracyjnym odcinku PKM Południe powstanie 6 przystanków.

(fot. Karol Makurat | Zawsze Pomorze)

Przystanki zaplanowane na aglomeracyjnym odcinku PKM Południe:

  • Trakt Św. Wojciecha,
  • Madalińskiego,
  • Łostowice–Świętokrzyska,
  • Niepołomicka,
  • Wielkopolska,
  • Świętokrzyska–Węzeł Kowale.

Wyliczenia wskazują, że przejazd odcinka od pętli Świętokrzyska/Havla do Śródmieścia projektowaną PKM-ką zajmie zaledwie 6 minut, a więc kilkukrotnie krócej niż obecnie. Nowej linii towarzyszyć ma budowa dużego węzła przesiadkowego w Kowalach, gdzie na 3-poziomowym parkingu zmieści się 2,1 tysięcy samochodów, co zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego ma, m.in. mieszkańców gmin takich jak Pruszcz Gdański, Kolbudy czy Żukowo.

ZOBACZ TEŻ: PKM Południe. Otwarto oferty w przetargu na dokumentację nowej linii
PKM

PKM Południe ma pojechać nawet 50 tys. pasażerów dziennie

Projekt PKM Południe w odcinku aglomeracyjnym przewiduje budowę całkowicie nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez południowe dzielnice Gdańska do Kowal, gdzie powstać ma duży węzeł przesiadkowy, skomunikowany z innymi środkami transportu i 3-poziomowym parkingiem na 2,1 tys. aut. Dzięki temu od samego początku będą mogli z niego korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin. Południowa PKM-ka – według urzędowych zamierzeń – stać ma się przedłużeniem tradycyjnej SKM-ki, a więc bez przesiadek pozwalać dojechać z nowych przystanków m.in. do Sopotu, Gdyni i Wejherowa. Bezpośredniość przejazdów to jeden z atutów planowanej inwestycji, która zgodnie z prognozami obsługiwać może niemal 50 tysięcy pasażerów dziennie.

„Obecnie trwa przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej odcinka aglomeracyjnego PKM Południe i towarzyszących mu dwóch inwestycji drogowych. Zainteresowanych nim jest 6 konsorcjów firm z Polski, Hiszpanii i Niemiec. Najtańsza ze złożonych ofert wyceniona została na 30,2 mln zł, a najdroższa na 55,8 mln zł. PKM SA zaplanowała na realizację tego zadania niecałe 36 mln zł brutto. Wciąż trwa ocena złożonych ofert” – informują urzędnicy, którzy przypominają, że na etapie Studium Programowo-Przestrzennego (SPP) Biuro Rozwoju Gdańska w latach 2020-2021 przeanalizowało łącznie aż 97 wariantów przebiegu nowej linii kolejowej.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama