Co dalej z portem w Elblągu? „Droga wodna zostanie dokończona”
Senator Jerzy Wcisła podczas briefingu prasowego przekazał najnowsze wiadomości nt. dalszych prac przy budowie kanału żeglugowego do portu w Elblągu. Zapowiedział, że ta droga wodna zostanie dokończona, zaś port pozostanie elbląski, nie państwowy.
– Warto dodać, że wbrew temu, co wykrzykiwali politycy PiS w ostatnim okresie, że droga wodna jest już w zasadzie na ukończeniu – na przyszły rok zostanie do wykonania pogłębienie rzeki Elbląg prawie na całej jej długości. W rzeczywistości zadania, które zostały do zrealizowania w latach 2024-2025 będą kosztowały około pół miliarda złotych – podał senator Wcisła. – Przypomnę, że ta droga wodna – zgodnie z harmonogramem – miała być ukończona w 2022 roku. Teraz realna jest data oddania całej inwestycji w 2025 roku. To trzy lata później niż przewidywał plan rządu PiS i pięć lat później niż zakładał harmonogram rządów PO-PSL.
PRZECZYTAJ TEŻ: Elblążanie chcą, by port pozostał własnością miasta, lecz kto pogłębi drogę wodną?
– Czy nie można było tej inwestycji ukończyć szybciej? Oczywiście, że można było. Wystarczyło skoncentrować się na budowie drogi wodnej, a umacnianiem brzegów zająć się, gdy port będzie już przyjmował statki. To, że ta droga wodna wreszcie będzie mogła służyć celom transportowym, zawdzięczamy m.in. temu, że na ostatnim odcinku odłożono sprawy obudowy brzegów na czas późniejszy. Koszt tego przedsięwzięcia szacowany jest na ogromną kwotę: około 240 milionów złotych. Moim zdaniem, trzeba będzie jeszcze raz przeanalizować, czy wybrano najlepszy wariant zabezpieczania brzegów, polegający na budowie ścianek wodoszczelnych, które przekształcają rzekę w betonowy kanał. Dzisiaj stosuje się inne, bardziej przyjazne środowisku i być może tańsze metody. Wykonanie takich analiz i ekspertyz będę sugerował – dodał Jerzy Wcisła.
PRZECZYTAJ TEŻ: Tor wodny do portu w Elblągu. Rząd obiecywał nawet 200 milionów na jego przebudowę
Jak ocenia Jerzy Wcisła, są duże szanse na to, że tor wodny o głębokości 5 metrów dotrze pod koniec roku do obrotnicy portowej. Na całą inwestycję wydano już 2,1 mld zł, do wykonania pozostały prace za 500 milionów zł, więc rzeczywisty koszt wyniesie 2,6 mld zł, a faktycznie oddanie do użytku nastąpi 3 lata później niż zaplanowano. Nie ma też wątpliwości, że ostatni – 900 metrowy – odcinek tej drogi wodnej zostanie ujęty, jako zadanie budżetu Państwa. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, któremu podlega gospodarka morska i żegluga śródlądowa, jednoznacznie deklaruje, że rząd Koalicji 15 Października nie będzie dążył do przejęcia portu w Elblągu.
Port w Elblągu będzie elbląski i będzie IV portem Rzeczpospolitej. Nie potrzeba do tego żadnego ministra, który przez parę miesięcy zapewniał, że bez PiS ten port nie może istnieć i się rozwijać.
Jerzy Wcisła / senator RP
– Nie sposób dzisiaj określić, jakie środki potrzebne są do wykonania zadań w porcie elbląskim. Ani jakie środki będą potrzebne, np., na umocnienie brzegów wzdłuż rzeki Elbląg. Mam swoje informacje, ale one także muszą być skonfrontowane z innymi źródłami. Za dwa dni m.in. o tym będziemy rozmawiali z ministrem Arkadiuszem Marchewką – dodał senator Jerzy Wcisła.
Powstanie Żuławski Zespół Parlamentarny
Niezwykle ciekawą wiadomością jest zapowiedź powołania 10 stycznia Żuławskiego Zespołu Parlamentarnego.
PRZECZYTAJ TEŻ: Czy sąd rozstrzygnie wreszcie spór wokół toru wodnego do portu w Elblągu?
– Oczywiście będę jego członkiem-założycielem. Od lat jestem związany z Żuławami. Byłem wydawcą i właścicielem „Gazety Żuławskiej”, inicjatorem i twórcą Muzeum Żuławskiego – informuje senator Jerzy Wcisła. – W ramach Zespołu będę dążył do przywrócenia Kompleksowego Programu Przeciwpowodziowego Żuław. Pracowałem nad tym programem. Zakładał on wykonanie ponad 200 zadań wartości ok. 3 mld zł. Wykonany został tylko I etap. Niestety, PiS ten program uśmiercił.
Będzie droga kolejowa z Gdańska do Warszawy przez Elbląg?
Senator zapowiedział ponadto podjęcie inicjatywy na rzecz realizacji połączenia kolejowego między Gdańskiem a Elblągiem i budowy drogi kolejowej z Gdańska do Warszawy przez Elbląg. To element rewizji programu budowy kolei szybkich prędkości, które miały być związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym, bez uwzględnienia Elbląga. Zdaniem senatora, uruchomienie portu spowoduje ożywienie gospodarczych powiązań Elbląg oraz Gdańska, i należy to wziąć pod uwagę, planując sieć kolejową w Polsce.
Napisz komentarz
Komentarze