Do przetargu wpłynęły oferty dwóch producentów: Newag, który wykonanie zamówienia wycenił na kwotę 127 920 000 zł (brutto) oraz Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, oferująca cenę 120 244 800 zł (brutto).
Zgodnie z oczekiwaniami zamawiającego pojazdy, czyli Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku, powinny mieć one do 65 metrów długości, posiadać co najmniej 135 miejsc siedzących oraz mieć jedną parę drzwi na każdy człon pojazdu.
- O ostatecznym wyborze producenta zdecydowało przede wszystkim kryterium czasowe. Newag zadeklarował dostarczenie pierwszego pojazdu w terminie 16 miesięcy, a drugiego – 17 miesięcy. Kolejnym kryterium, jakie zadeklarował zwycięzca, było wyposażenie pojazdów w zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Na pomorskie tory wyjadą hybrydowe pociągi
Nowoczesne zespoły trakcyjne będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym przewozu wózków inwalidzkich, a także będą posiadać miejsca przeznaczone do przewozu rowerów. Pojazdy będą wyposażone m.in. klimatyzację, toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, dostęp do bezprzewodowej sieci Wi-Fi, nowoczesny system informacji pasażerskiej, jak również defibrylatory AED.
„Hybrydy” będą osiągać prędkość eksploatacyjną 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego – zastosowanie takiego systemu napędowego umożliwi mieszkańcom wygodne i bezprzesiadkowe przejazdy, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej (z siecią trakcyjną i bez niej).
Zakup nowych pojazdów dofinansowany zostanie z Polskiego Ładu, w ramach którego województwo pomorskie otrzymało 65 mln zł na realizację tej inwestycji.
Pomorze będzie kolejnym regionem, który planuje kupić lub już posiada składy o napędzie hybrydowym. Takie pociągi kursują choćby w województwach zachodniopomorskim i dolnośląskim.
Napisz komentarz
Komentarze