W GSR ruszyła budowa drugiego promu ro-pax dla polskich armatorów
Prom ro-pax, który powstaje w Gdańskiej Stoczni Remontowej, budowany jest w ramach kontraktu podpisanego pod koniec 2021 r. ze spółką Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska. W sumie GSR wybuduje trzy takie jednostki. Dwie pływać będą w spółce Unity Line Grupy PŻM, a jedna – w Polskiej Żegludze Bałtyckiej.
– Wraz z rozpoczętym procesem produkcyjnym drugiego z promów dla polskich armatorów, rozpoczął się też nowy rozdział w historii krajowych stoczni remontowych. Kontrakt, który obecnie jest realizowany, przyniesie wiele korzyści zarówno Gdańskiej Stoczni Remontowej, jak i polskim armatorom. Przedsięwzięcie to sprawia, że cała polska branża promowa i stoczniowa zyskuje silną i ugruntowaną pozycję rynkową, a w konsekwencji, wzmacnia się również rola polskiego przemysłu jako dostawcy niskoemisyjnych nowoczesnych jednostek pływających – mówi wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Ro-pax to nowoczesne i ekologiczne promy, napędzane czterema silnikami LNG, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym, ze wspomaganiem bateryjnym, co pozwala ograniczać emisję CO2 o około jedną czwartą w stosunku do innych rozwiązań, stosowanych w tego typu jednostkach. Dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie pozwolą na lepsze manewrowanie w portach. Promy będą miały 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość maksymalna wyniesie 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 50 osób.
Napisz komentarz
Komentarze