Mobilna stacja tankowania skroplonego gazu powstaje na zlecenie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. To część międzynarodowego projektu Liquid Energy (Liquefied (bio-)gas as a driving force for development and use of green energy technology, (w tłumaczeniu: Skroplony (bio)gaz jako siła napędowa dla rozwoju i wykorzystania technologii zielonej energii), realizowanego przez 8 partnerów: z Polski, Litwy i Niemiec.
– Projekt Liquid Energy ze swoim innowacyjnym charakterem stwarza ogromną szansę wniesienia wkładu w proces transformacji zainicjowany przez Europejski Zielony Ład. Unikatowe elementy projektu, skoncentrowane zarówno na technologicznych, jak i nietechnologicznych aspektach odblokowania nowego rynku dostaw energii, opierają się na potencjale (bio-) LNG jako paliwa alternatywnego, skierowanego do szerszej grupy odbiorców – mówi prof. Grażyna Pazikowska-Sapota z Zakładu Środowiska Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Paweł Warszycki z Hanzeatyckiego Instytutu Przedsiębiorczości i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu w Rostocku, jednego z partnerów projektu Liquid Energy, podkreśla, że mobilna stacja tankowania skroplonego gazu to absolutna nowość na rynku dystrybucji ciekłego metanu jako alternatywnego źródła energii.
– W pojeździe o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony zostanie zastosowany pojemnik kriogeniczny nowej generacji (bezpróżniowy). Dzięki temu powstanie mobilna stacja tankowania skroplonego metanu o temperaturze -163°C, powstałego z gazu ziemnego (LNG) lub biogazu (bio-LNG) – tłumaczy.
Mobilna stacja tankowania skroplonego gazu. Kto skorzysta na innowacyjnym projekcie?
Obecnie LNG transportowane jest przez statki, a następnie ładowane na specjalne cysterny przystosowane do przewożenia skroplonego gazu ziemnego. Wiąże się to z ograniczeniami formalnymi i biznesowymi. Mobilna stacja tankowania skroplonego gazu ma zmienić ten system dystrybucji. Niewielkie ilości surowca będą mogły teraz być przewożone bezpośrednio od wytwórcy (z biogazowi lub stacji tankowania) do odbiorcy.
– Dzięki temu może zostać uwolniony potencjał (bio-)LNG dla tej części rynku, która do tej pory nie miała szans na korzystanie z tego źródła energii – mówi Paweł Warszycki.
Z nowego urządzenia skorzystać mają m.in.:
- zakłady transportu publicznego,
- małe jednostki pływające,
- małe zakłady produkcyjne,
- biurowce.
Za wykonanie innowacyjnego urządzenia odpowiedzialne jest konsorcjum firm Baltic Engineering Flare GmbH oraz Ferdinand Schultz Nachfolger Fahrzeugbau GmbH. Właścicielem stacji będzie Instytut Morski Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Będzie ona też wykorzystywana jako prototyp służący demonstracji możliwości technicznych urządzenia.
Prototyp mobilnej stacji tankowania paliw LNG ma powstać do końca czerwca 2022 r. Będzie nie tylko innowacyjną i funkcjonalną formą dostarczania niskoemisyjnego, alternatywnego źródła energii, ale przyczyni się także do realizacji strategii energetycznej Polski, która zakłada między innymi wzrost udziału Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) we wszystkich sektorach gospodarki, oraz gazu w miksie energetycznym (do 17-33 procent w 2030 r.).
Liquid Energy. Co to za projekt?
Projekt Liguid Energy jest realizowany przez 8 partnerów: z Polski, Niemiec i Litwy, w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020. Jednym z partnerów, obok Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, jest m.in. Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.
– Ideą projektu jest zaprezentowanie możliwości, jakie daje wykorzystanie przede wszystkim skroplonego biometanu do produkcji czystej energii elektrycznej na potrzeby zasilania budynków, a także jako źródło napędu dla pojazdów. Chodzi o zastąpienie paliwa tradycyjnego paliwem mniej emisyjnym, bezpieczniejszym dla klimatu – mówi Krzysztof Perycz-Szczepański, zastępca dyrektora Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, jednego z partnerów projektu Liquid Energy.
OMGGS pracuje nad analizami, których celem jest zbadanie możliwości wykorzystania LNG i bio-LNG:
- jako zapasowego źródła energii zasilającej sieci trolejbusowe (na potrzeby Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni),
- jako ekologicznego paliwa dla tramwajów wodnych (na potrzeby Żeglugi Gdańskiej),
- jako źródła wykorzystania odpadów do produkcji paliwa (dla Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku).
Liguid Energy. Nie tylko mobilna stacja tankowania skroplonego gazu
Projekt Liquid Energy ma zachęcić do używania zielonych technologii, a tym samym przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczeń w rejonie Morza Bałtyckiego.
Mobilna stacja tankowania paliw LNG to jedna z czterech pilotażowych inwestycji powstających w ramach projektu. Prof. Grażyna Pazikowska-Sapota poinformowała portal „Zawsze Pomorze”, że kolejne projekty to:
- dostosowanie silnika małej jednostki pływającej do zasilania skroplonym metanem, powstałym z gazu ziemnego (LNG) lub biogazu (bio-LNG), czyli przebudowa motorówki inspekcyjnej Magda I, która została wybudowana w 1978 r. w Stoczni Wisła w Gdańsku. Przez wiele lat służyła jako jednostka inspekcyjna Kapitanatu Portu w Szczecinie. Obecnie jest własnością szczecińskiego Towarzystwa Krzewienia Wiedzy o Morzu (partnera projektu). W przyszłości Magda I będzie również wykorzystywana przez kolejnego partnera projektu, Akademię Morską w Szczecinie, i posłuży do prowadzenia szkoleń oraz promocji ekologicznego zasilania jednostek śródlądowych. Mobilna stacja tankowania LNG również będzie dostarczać paliwo tego typu jednostkom.
- zaprojektowanie i wybudowanie przez partnera niemieckiego (Institute for Sustainable Economy and Logistics in Rostock) systemu opartego na ogniwie paliwowym, wykorzystującym bio-LNG do dostarczania energii elektrycznej i ciepła w budynkach biurowych czy mniejszych zakładach produkcyjnych. Mobilna stacja tankowania LNG również będzie służyć do zasilania takich instalacji.
- budowa innowacyjnej stacji paliw dla lokomotywy zasilanej bio-LNG. Realizuje ją Park Naukowo-Technologiczny w Kłajpedzie, który również jest partnerem projektu Liquid Energy.
Napisz komentarz
Komentarze