Nowy terminal T3 to niezwykle ważna inwestycja dla zwiększenia możliwości przeładunkowych Baltic Hub. Na terenie stworzonym metodą tzw. zalądowienia, o powierzchni 36 hektarów, znajduje się m.in. nowe nabrzeże głębokowodne o długości 717 m. Głębokość przy pirsie wynosi 17,5 m – takie parametry pozwalają na cumowanie największych kontenerowców mogących wpływać na Bałtyk przez Cieśniny Duńskie.
T3 w Baltic Hub coraz bliżej otwarcia
Nabrzeże to nie wszystko – dochodzą do tego cały niezbędny sprzęt przeładunkowy, tereny składowania, linie komunikacyjne i transportowe. Nowy terminal T3 ma być w pełni gotowy pod koniec tego roku. Wtedy możliwości przeładunkowe Baltic Hub wzrosną o 1,5 mln TEU rocznie, dochodząc do 4,5 mln TEU.
Do Baltic Hub dopłynęły kolejne gigantyczne suwnice
Do najważniejszych elementów systemu przeładunkowego należą ogromne suwnice STS (ship-to-shore, czyli bezpośrednio ze statku na nabrzeże). Terminal T3 mieć będzie 7 takich urządzeń. Imponują rozmiarami:
- 96 m wysokości, z podniesionym wysięgnikiem nawet 140 m;
- zasięg – 74 m, czyli 26 rzędów kontenerów, co pozwala na obsługę kontenerowców klasy baltimax;
- urządzenie może podnieść kontener o masie 65 ton na wysokość 55 m.

Suwnice zostały wyprodukowane w Chinach. Do Balic Hub przypłynęły już zmontowane na pokładzie specjalistycznego statku do przewozu ładunków ponadgabarytowych.
Cztery pierwsze suwnice STS dostarczono w październiku ubiegłego roku. Stoją już na nabrzeżu, są w pełni sprawne i przetestowane w działaniu. Trzy pozostałe urządzenia wypłynęły 8 grudnia ubiegłego roku z Chin na pokładzie statku Zhen Hua 32.
O skali zadania może świadczyć wielkość tego statku – 235 m długości, tonaż ponad 36 tys. GT. Lecz na zdjęciach widać też, jak wielkie w porównaniu ze sporą przecież jednostką są suwnice.

Zhen Hua 32 zabrał w rejs pięć suwnic, lecz po drodze dwie z nich wyładowano w chorwackim porcie Rijeka nad Morzem Adriatyckim. Stamtąd statek wyszedł 23 lutego i zgodnie z planem w środę, 12 marca przybył do Gdańska. Teraz urządzenia trzeba przenieść z pokładu jednostki na brzeg i ustawić w odpowiednim miejscu.
Zdalnie sterowane suwnice wspomogą pracę olbrzymów w Baltic Hub
Siedem ogromnych suwnic STS uzupełniać będą mniejsze, półautomatyczne suwnice aRMG operujące na nabrzeżu i placach składowych. Będą sterowane zdalnie z budynku administracyjnego. 12 tych urządzeń już zmontowano, 4 przechodzą niezbędne testy. Co istotne – suwnice aRMG zasilane są energią elektryczną ze źródeł odnawialnych.
– Nowe suwnice STS i aRMG umożliwią Baltic Hub znaczne zwiększenie wydajności operacyjnej i bezpieczeństwa na terminalu, oraz będą wspierać zrównoważony rozwój firmy – powiedział Jan Van Mossevelde, dyrektor generalny Baltic Hub.
Ukończenie budowy T3 nie tylko zaspokoi rosnące potrzeby handlu międzynarodowego, ale także wzmocni rolę Polski w globalnej sieci logistycznej. Do końca 2025 roku będziemy oferować jeszcze bardziej zaawansowane i wydajne zaplecze do obsługi kontenerów. Ten rozwój przynosi korzyści polskiej gospodarce, ułatwia handel w całym regionie i gwarantuje, że Baltic Hub pozostanie najlepszym wyborem dla globalnych linii żeglugowych.
Jan Van Mossevelde / dyrektor generalny Baltic Hub
Napisz komentarz
Komentarze