Prace pogłębiarskie na terenie budowy przyszłego terminala T5 w Baltic Hub w Porcie Gdańsk zakończyły się w styczniu tego roku. Chodziło o należyte przygotowanie obszaru przyszłej sztucznej wyspy. Przeprowadzone zostanie zalądowienie terenu o powierzchni 21 ha, czyli o tyle zwiększy się obszar nie tylko gdańskiego portu, ale i całego kraju. W polskich portach morskich coraz częściej stosowana jest taka właśnie technologia pozyskiwania nowych terenów, ponieważ rezerwy gruntów na stałym lądzie zostały wyczerpane. Drogą zalądowienia powstał m.in. teren terminala T3 w Baltic Hub, taką samą metodą powstać ma nowy Port Zewnętrzny w Gdyni.
W Porcie Gdańsk powstaje terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych

Teren po przyszły terminal T5 otrzyma niebawem solidny fundament – będzie oparty na blisko 50 rurowych palach wbitych w dno. Na nich powstanie konstrukcja nabrzeża.
Terminal będzie dysponował nabrzeżami o łącznej długości 800 m i głębokości 17,5 m, spełni więc warunki dla terminala głębokowodnego. Cumować przy nim będą statki transportujące materiały instalacyjne dla morskich farm wiatrowych oraz jednostki zaopatrzeniowe i obsługowe. Na terenach składowych przy pirsie można będzie magazynować wszystkie niezbędne urządzenia, sprzęt, także wstępnie montować turbiny wiatrowe przed ich zainstalowaniem na morzu.
Uruchomienie terminala T5 jest przewidywane w III kwartale przyszłego roku. Finansowanie zapewniają fundusze pozyskane z Krajowego Planu Odbudowy. Inwestorami budowy są Polski Fundusz Rozwoju oraz Baltic Hub. Będzie to pierwszy tego rodzaju terminal w tej części Bałtyku.
Napisz komentarz
Komentarze