Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

W Porcie Gdańsk powstaje nowy terminal. Jakie będzie przeznaczenie T5?

Trwają prace przy budowie T5 w Baltic Hub w Porcie Gdańsk, przeznaczonego do obsługi sektora budowy i utrzymywania morskich farm wiatrowych. Terminal powstanie na sztucznej wyspie o powierzchni 21 ha. Będzie pierwszą tego typu inwestycją w tej części Bałtyku.
terminal T5, Baltic Hub, Port Gdańsk, wizualizacja
Wizualizacja przyszłego terminala T5 w Gdańsku

Autor: PFR

Prace pogłębiarskie na terenie budowy przyszłego terminala T5 w Baltic Hub w Porcie Gdańsk zakończyły się w styczniu tego roku. Chodziło o należyte przygotowanie obszaru przyszłej sztucznej wyspy. Przeprowadzone zostanie zalądowienie terenu o powierzchni 21 ha, czyli o tyle zwiększy się obszar nie tylko gdańskiego portu, ale i całego kraju. W polskich portach morskich coraz częściej stosowana jest taka właśnie technologia pozyskiwania nowych terenów, ponieważ rezerwy gruntów na stałym lądzie zostały wyczerpane. Drogą zalądowienia powstał m.in. teren terminala T3 w Baltic Hub, taką samą metodą powstać ma nowy Port Zewnętrzny w Gdyni.

Reklama

W Porcie Gdańsk powstaje terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych

terminal T5, Baltic Hub, Port Gdańsk, budowa

Teren po przyszły terminal T5 otrzyma niebawem solidny fundament – będzie oparty na blisko 50 rurowych palach wbitych w dno. Na nich powstanie konstrukcja nabrzeża. 

Terminal będzie dysponował nabrzeżami o łącznej długości 800 m i głębokości 17,5 m, spełni więc warunki dla terminala głębokowodnego. Cumować przy nim będą statki transportujące materiały instalacyjne dla morskich farm wiatrowych oraz jednostki zaopatrzeniowe i obsługowe. Na terenach składowych przy pirsie można będzie magazynować wszystkie niezbędne urządzenia, sprzęt, także wstępnie montować turbiny wiatrowe przed ich zainstalowaniem na morzu.

Uruchomienie terminala T5 jest przewidywane w III kwartale przyszłego roku. Finansowanie zapewniają fundusze pozyskane z Krajowego Planu Odbudowy. Inwestorami budowy są Polski Fundusz Rozwoju oraz Baltic Hub. Będzie to pierwszy tego rodzaju terminal w tej części Bałtyku.

Reklama Newsletter Zawsze Pomorze - zapisz się
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Loxley 28.02.2025 10:14
Super przekręt. Kredyt KPO wzięty pod zastaw Polaków będzie przeznaczony dla pana Jan Van Mossevelde na budowę platformy pod budowę wiatraków, które "sprzedadzą" nam prąd, bo my mamy swój wyłączony. Biznes dla Polski, jak cholera. Obcemu kapitałowi robimy dobrze.

Reklama
Reklama
Reklama