Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Port Gdańsk: Przetarg na „Rybkę”. To ostatnia duża nieruchomość w Porcie Wewnętrznym

Port Gdańsk wystawił na przetarg duży, liczący blisko 8 hektarów, teren w Porcie Wewnętrznym. To działka nazywana potocznie „Rybką”, położona w sąsiedztwie tzw. Fosforów. To ostatnia duża nieruchomość w tym rejonie gdańskiego portu, która nie była jak dotąd użytkowana.
„Rybka” w Porcie Wewnętzrnym w Gdańsku, wizualizacja
„Rybka” zlokalizowana jest przy ulicy Chemików, znajduje się w drugiej linii od Nabrzeża Przemysłowego

Autor: Port Gdańsk

Jak wskazuje Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, zagospodarowanie tej działki wpisuje się w długoterminową strategię inwestycyjną w zakresie rozwoju Portu Wewnętrznego. Punktem wyjścia do komercjalizacji tego terenu  był przebudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego, która w zdecydowany sposób poprawiła komunikację w okolicach wystawionej do przetargu nieruchomości. Prace te dobiegły końca w roku 2023.

Przetarg na „Rybkę” w Porcie Gdańsk. To ostatnia duża nieruchomość w Porcie Wewnętrznym

– Nieruchomość zlokalizowana przy ulicy Chemików znajduje się w drugiej linii od Nabrzeża Przemysłowego, co daje możliwość transportu towarów drogą morską i przeładunku w obrocie morskim w relacji statek-nabrzeże, nabrzeże-statek – wyjaśnia Piotr Borowski, menedżer klienta w ZMPG. 

Chcemy ożywić ten teren. Zależy nam na tym, by najemca generował przeładunki morskie. Oferujemy umowę długoterminową na 30 lat i chcemy, aby inwestor przeznaczył na to przedsięwzięcie minimum 25 mln zł. Oferujemy atrakcyjne stawki na okres prowadzenia inwestycji.

Piotr Borowski / menedżer klienta w ZMPG

Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego przewiduje wykorzystanie tej nieruchomości pod funkcje przemysłowe, portowe bądź składy wymagające dostępu do nabrzeża, z wyłączeniem jako niepożądanych obiektów handlowych o powierzchni powyżej 2 tys. m kw. Na tym terenie wykluczona jest działalność związana z: 

  • składowaniem, przeładowywaniem i obrotem towarami nadmiernie pylącymi poza granice nieruchomości i utrudniającymi funkcjonowanie innych podmiotów; 
  • gazami, ropą naftową i produktami naftowymi; 
  • pierwiastkami promieniotwórczymi 
  • oraz węglem w każdej postaci. 

Obecnie przy Nabrzeżu Przemysłowym zlokalizowane są terminale masowe, które przeładowują aktualnie głównie: kruszywa, minerały, zboża, złomy metali, siarkę.

Jakie inwestycje wykonano w Porcie Wewnętrznym?

Warto przypomnieć kilka informacji na temat inwestycji prowadzonych przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk w Porcie Wewnętrznym, ponieważ gros uwagi przyciągają Port Północny czy terminal kontenerowy Baltic Hub. Tymczasem już w roku 2022 pogłębiono tor wodny w Porcie Wewnętrznym na długości około 7 km i zmodernizowano nabrzeża o łącznej długości 5 km. Pozwoliło to na wprowadzanie statków o większym zanurzeniu. 

Pod koniec roku 2023 zakończono wspomnianą przebudowę rejonu Nabrzeża Przemysłowego, co pochłonęło ponad 82 mln zł, pieniądze na ten cel częściowo pochodziły z funduszy europejskich. W ramach tej inwestycji wyremontowano układ kolejowy i drogowy pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików a przyczółkiem przeprawy promowej, w ciągu ulicy Bosmańskiej, przez Kanał Kaszubski. Zmodernizowane i nowe drogi mają około 1,6 km, a tory kolejowe około 6 km. Wszelkie nawierzchnie drogowe zostały wykonane w technologii betonu cementowego. Ponadto przebudowano sieci wodociągowe, sanitarne, elektroenergetyczne i teletechniczne. Powstały sieć kanalizacji deszczowej, nowe oświetlenie uliczne, ogrodzenie terenu i dwa posterunki wartownicze.

– Dzięki temu mogliśmy ogłosić przetarg na najem „Rybki”, terenu, który do tej pory był nieużytkowany. To, że Nabrzeże Przemysłowe zostało skomunikowane z drogami zewnętrznymi, jest argumentem dla potencjalnych inwestorów. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację w rejonie Nabrzeża Przemysłowego od strony lądu, a co za tym idzie – usprawniło przeładunki. Ponadto trwa przebudowa samego Nabrzeża Przemysłowego. Od stycznia tego roku realizowane są inwestycje od strony wody – budowa umocnienia dna i wymiana linii odbojowej. Zostały wykonane roboty pogłębiarskie, które miały na celu umożliwienie bezpiecznego podejścia statków do nabrzeża. Prace mają zakończyć się w styczniu 2026 roku. Będą kosztować blisko 30 mln zł – dodaje Piotr Borowski.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama