Jak wskazuje Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, zagospodarowanie tej działki wpisuje się w długoterminową strategię inwestycyjną w zakresie rozwoju Portu Wewnętrznego. Punktem wyjścia do komercjalizacji tego terenu był przebudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego, która w zdecydowany sposób poprawiła komunikację w okolicach wystawionej do przetargu nieruchomości. Prace te dobiegły końca w roku 2023.
Przetarg na „Rybkę” w Porcie Gdańsk. To ostatnia duża nieruchomość w Porcie Wewnętrznym
– Nieruchomość zlokalizowana przy ulicy Chemików znajduje się w drugiej linii od Nabrzeża Przemysłowego, co daje możliwość transportu towarów drogą morską i przeładunku w obrocie morskim w relacji statek-nabrzeże, nabrzeże-statek – wyjaśnia Piotr Borowski, menedżer klienta w ZMPG.
Chcemy ożywić ten teren. Zależy nam na tym, by najemca generował przeładunki morskie. Oferujemy umowę długoterminową na 30 lat i chcemy, aby inwestor przeznaczył na to przedsięwzięcie minimum 25 mln zł. Oferujemy atrakcyjne stawki na okres prowadzenia inwestycji.
Piotr Borowski / menedżer klienta w ZMPG
Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego przewiduje wykorzystanie tej nieruchomości pod funkcje przemysłowe, portowe bądź składy wymagające dostępu do nabrzeża, z wyłączeniem jako niepożądanych obiektów handlowych o powierzchni powyżej 2 tys. m kw. Na tym terenie wykluczona jest działalność związana z:
- składowaniem, przeładowywaniem i obrotem towarami nadmiernie pylącymi poza granice nieruchomości i utrudniającymi funkcjonowanie innych podmiotów;
- gazami, ropą naftową i produktami naftowymi;
- pierwiastkami promieniotwórczymi
- oraz węglem w każdej postaci.
Obecnie przy Nabrzeżu Przemysłowym zlokalizowane są terminale masowe, które przeładowują aktualnie głównie: kruszywa, minerały, zboża, złomy metali, siarkę.
Jakie inwestycje wykonano w Porcie Wewnętrznym?
Warto przypomnieć kilka informacji na temat inwestycji prowadzonych przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk w Porcie Wewnętrznym, ponieważ gros uwagi przyciągają Port Północny czy terminal kontenerowy Baltic Hub. Tymczasem już w roku 2022 pogłębiono tor wodny w Porcie Wewnętrznym na długości około 7 km i zmodernizowano nabrzeża o łącznej długości 5 km. Pozwoliło to na wprowadzanie statków o większym zanurzeniu.
Pod koniec roku 2023 zakończono wspomnianą przebudowę rejonu Nabrzeża Przemysłowego, co pochłonęło ponad 82 mln zł, pieniądze na ten cel częściowo pochodziły z funduszy europejskich. W ramach tej inwestycji wyremontowano układ kolejowy i drogowy pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików a przyczółkiem przeprawy promowej, w ciągu ulicy Bosmańskiej, przez Kanał Kaszubski. Zmodernizowane i nowe drogi mają około 1,6 km, a tory kolejowe około 6 km. Wszelkie nawierzchnie drogowe zostały wykonane w technologii betonu cementowego. Ponadto przebudowano sieci wodociągowe, sanitarne, elektroenergetyczne i teletechniczne. Powstały sieć kanalizacji deszczowej, nowe oświetlenie uliczne, ogrodzenie terenu i dwa posterunki wartownicze.
– Dzięki temu mogliśmy ogłosić przetarg na najem „Rybki”, terenu, który do tej pory był nieużytkowany. To, że Nabrzeże Przemysłowe zostało skomunikowane z drogami zewnętrznymi, jest argumentem dla potencjalnych inwestorów. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację w rejonie Nabrzeża Przemysłowego od strony lądu, a co za tym idzie – usprawniło przeładunki. Ponadto trwa przebudowa samego Nabrzeża Przemysłowego. Od stycznia tego roku realizowane są inwestycje od strony wody – budowa umocnienia dna i wymiana linii odbojowej. Zostały wykonane roboty pogłębiarskie, które miały na celu umożliwienie bezpiecznego podejścia statków do nabrzeża. Prace mają zakończyć się w styczniu 2026 roku. Będą kosztować blisko 30 mln zł – dodaje Piotr Borowski.
Napisz komentarz
Komentarze