Niespełna 2,5 roku po wypowiedzeniu umowy firmie NB Tricity, a tym samym, zakończeniu krótkiej i nieudanej historii roweru metropolitalnego, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot zawarł umowę z firmą, która ma przywrócić funkcjonowanie Mevo. We wtorkowej uroczystości, która odbyła się w gdańskim ECS, wzięli udział przedstawiciele organizatora systemu czyli OMGGS, przyszłego operatora Mevo, firmy City Bike Global SA, a także samorządowcy 9 z 16 gmin, na terenie których będzie można korzystać z rowerów. Prezes Michał Glaser, mówił m.in. o trudnej decyzji jaką było zawieszenie działania Mevo w październiku 2019 r.
- Było to dla nas olbrzymie rozczarowanie. Tak długo pracowaliśmy nad systemem, który mieszkańcy od razu pokochali. Odpowiedzialność za finanse publiczne wzięła jednak górę. Płacenie operatorowi kolejnej transzy pieniędzy oznaczałoby wyrzucenie pieniędzy w błoto. Analiza sytuacji finansowej, którą wtedy zleciliśmy nie pozostawiała nam w tym zakresie złudzeń - mówi Michał Glaser, prezes Zarządu OMGGS. - Jakkolwiek najbardziej racjonalna, była to bardzo smutna decyzja.
Nowy operator Mevo jest częścią międzynarodowego koncernu Moventia, który produkuje autobusy i specjalizuje się w obsłudze usług komunikacji miejskiej. Poza tym firma operuje na całym świecie flotą ponad 30 tys. rowerów, zarówno elektrycznych i tradycyjnych. Swoje usługi świadczy m.in. w Rotterdamie (Holandia), Clermont-Ferrand (Francji), Helsinkach (Finlandia) czy Limie (Peru). Polskim podwykonawcą City Bike Global będzie obecna od wielu lat na rynku rowerowym szczecińska firma Geovelo.
- OMGGS to duża metropolia, którą każdego roku odwiedzają dodatkowo dziesiątki tysięcy turystów - mówi Jordi Cabanas, dyrektor zarządzający CityBike Global. - Ogromne zapotrzebowanie na rowery miejskie, coraz większa popularność komunikacji rowerowej i chęć przysłużenia się planecie - to kluczowe czynniki. Poza tym wiemy, że władze OMGGS są bardzo otwarte na współpracę z inwestorami, traktują ich po partnersku. To czwarta największa metropolia w Polsce, przyjazna ekologicznemu transportowi, przyjazna ludziom, przyjazna przedsiębiorcom - dlatego zainteresowaliśmy się tym rynkiem. Oczywiście, jako globalna firma jesteśmy dumni, że możemy oferować nasze usługi nie tylko w nowym regionie, ale że jest to nasz pierwszy projekt w Polsce (CBG uczestniczy też w postępowaniu na rower metropolitalny w Metropolii Grórnośląsko-Zagłębiowskiej), to bardzo motywujące w kontekście naszych planów rozwoju na polskim rynku.
Podpisanie umowy rozpoczyna kilkunastomiesięczną procedurę uruchomienia systemu, w czasie której testowane będą działanie aplikacji, a także funkcjonalność rowerów. 100 jednośladów trafi na testy wewnętrzne, które będą trwać od 10 do 21 dni. Wiosną przyszłego roku powinien ruszyć ok. 3-tygodniowy rozruch, przy minimum połowie floty. W tym czasie użytkownicy będą mogli rejestrować się i korzystać z systemu bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Dopiero po pozytywnym zakończeniu wszystkich testów (w terminie maksymalnie do 17 miesięcy od podpisania umowy) zostanie uruchomione 100 proc. systemu i możliwość kupowania abonamentów.
Jak podkreślają przedstawiciele OMGGS, w przypadku nowego Mevo zamawiana jest usługa, a nie zakup rowerów i stacji. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc prawidłowego działania systemu. Również w odróżnieniu od Mevo 1.0, przychody z reklam i abonamentów będą trafiać do OMGGS, który będzie współadministratorem danych osobowych i będzie ponosił odpowiedzialność za wpłacane przez użytkowników pieniądze.
Dwa rodzaje abonamentów
- abonament miesięczny za 29,99 zł,
- abonament roczny za 259 zł.
W ramach obu abonamentów, będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 min jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 min na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu:
- każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 0,2 zł,
- na tradycyjnym 0,1 zł.
Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji
- w Gdańsku - 2 226 rowerów i 368 stacji,
- w Gdyni - 1 137 rowerów i 144 stacje,
- w Sopocie - 170 rowerów i 28 stacji,
- w Tczewie - 125 rowerów i 28 stacji,
- w Rumi - 79 rowerów i 23 stacje,
- w Pruszczu Gdańskim - 92 rowery i 29 stacji,
- w Redzie - 39 rowerów i 17 stacji,
- w Kartuzach - 60 rowerów i 16 stacji,
- w Pucku - 22 rowery i 14 stacji,
- we Władysławowie - 44 rowery i 20 stacji,
- w Sierakowicach- 15 rowerów i 5 stacji,
- w Żukowie - 20 rowerów i 5 stacji,
- w Somoninie - 10 rowerów i 2 stacje,
- w Stężycy - 10 rowerów i 2 stacje,
- w Kosakowie - 30 rowerów i 11 stacji,
- w Kolbudach - 20 rowerów i 5 stacji.
Napisz komentarz
Komentarze