Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Przebudowa węzła kolejowego Port Gdynia zakończona. Ma aż 39 torów!

Nawet 750 metrów długości będą mogły mierzyć pociągi towarowe dojeżdżające do węzła kolejowego Portu Gdynia po ostatnich odbiorach technicznych modernizacji stacji kolejowej Gdynia Port łącznie z infrastrukturą towarzyszącą. Powstał rzadko spotykany układ komunikacyjny liczący aż 39 torów.
Przebudowa węzła kolejowego Port Gdynia zakończona. Ma aż 39 torów!
Ogromny węzeł kolejowy Gdynia Port, liczy aż 39 torów kolejowych

Autor: Budimex | materiał prasowy

Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że dotarcie statku do portowego nabrzeża i rozładowanie tego, co miał w swoich ładowniach, to jedynie pewien etap drogi towarów do odbiorców. Owe ładunki trzeba jeszcze wywieźć z portu i rozprowadzić, czasem na odległość setek kilometrów. To samo dotyczy też ładunków „w drugą stronę”, czyli eksportowanych z naszego kraju. Część odbywa tę drogę transportem samochodowym (np. kontenery), lecz bezkonkurencyjny pozostaje transport kolejowy, zarówno pod względem kosztów jak i przepustowości. No, ale wymaga to nowoczesnej infrastruktury kolejowej.

CZYTAJ TEŻ: Port Gdynia dostosowuje się do unijnych wymogów środowiskowych

Tu dochodzimy do kończącego się właśnie kontraktu „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Morskiego w Gdyni”, realizowanego przez spółkę Budimex. Projekt wartości 1,9 miliarda złotych netto był współfinansowany ze środków unijnych, z instrumentu „Łącząc Europę”. Budimex wykonał kompleksową przebudowę stacji kolejowej Gdynia Port łącznie z rejonami przedportowymi oraz infrastrukturą towarzyszącą, do tego zrealizował usprawnienie powiązanych linii kolejowych. Rezultatem będzie znacząca poprawa dostępu do nabrzeży portowych i transportu kolejowego w porcie. 

- Obecnie jesteśmy na etapie odbiorów końcowych, wszystkie prace zasadnicze zostały zakończone. Powstał piękny układ, liczący aż 39 torów. Jest to niewątpliwie największy w historii kontrakt infrastruktury kolejowej realizowany przez Budimex – mówi Piotr Czupryn, Dyrektor Kontraktu Budimex SA.

Owe 39 torów biegnących równolegle do siebie rzeczywiście robi wrażenie. Wykonana modernizacja umożliwi dojazd do portu pociągów towarowych o długości nawet 750 metrów. Typowy wagon towarowy węglarka o ładowności 60 ton ma długość ze zderzakami 14 metrów. Łatwo policzyć, że razem z lokomotywą pociąg złożony z takich wagonów może ich liczyć nawet 50 i transportować za jednym razem 3000 ton ładunku. 

W ramach wykonanych prac unowocześniono torowiska łącznej długości 115 km, zamontowano 359 rozjazdów, część linii zelektryfikowano. Dodatkowo przebudowano 13 km dróg, jeden most kolejowy oraz 25 przejazdów kolejowo-drogowych. Powstały 2 nowe wiadukty kolejowe, budynek Lokalnego Centrum Sterowania, 2 nastawnie kolejowe oraz nowy budynek biurowy PKP Cargo. Wymagało to od wykonawcy ogromnego zaangażowania, codziennie pracowało w tym rejonie Gdyni blisko 600 ludzi oraz 200 jednostek sprzętowych. 

- Poprzez modernizację węzła kolejowego prawie pięciokrotnie zwiększyliśmy przepustowość. Otwiera to nowe możliwości dla inwestorów i firm transportowych. Dzięki tej inwestycji wzmacniamy również strategiczne połączenia transportowe. Co przyczyni się do zwiększenia efektywności i konkurencyjności polskich portów na arenie międzynarodowej – dodaje Dariusz Taraszkiewicz, dyrektor Rejonu 1 Budownictwa Kolejowego Budimex SA.

Spółka nie opuszcza Portu Gdynia. Już niebawem przystąpi do realizacji kolejnej strategicznej dla portu inwestycji – wybudowania falochronów osłonowych dla Portu Zewnętrznego, jako lider konsorcjum firm. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama