Ślady pandemii mocno odcisnęły się na psychice najmłodszych. Z jednej strony długi okres wymuszonej izolacji, z drugiej udowodniony już związek zakażeń SARS-CoV-2 z występowaniem depresji. Okazało się, że naprzeciw narastającej fali problemów psychicznych i emocjonalnych często staje samotny nauczyciel. Nie psycholog czy psychiatra, ale matematyk, polonista, biolog, fizyk, który prócz nauczania, jak obliczać pole czworokąta lub analizy wiersza, musi radzić sobie z emocjami dzieci i własnym wypaleniem zawodowym.
– Dzieci, potrzebujących pomocy, jest dużo – przyznaje Joanna Węglarz, psycholog, specjalista psychologii klinicznej. – Trwające właśnie uzdrawianie systemu opieki psychologiczno-psychiatrycznej jest długim procesem, a my jesteśmy na jego początku. Kolejka do specjalistów wcale nie maleje. Niestety, okazuje się, że ten powrót do szkół był dla wielu uczniów zbyt trudny. Dlatego tak ważne jest, żeby nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy szkolni też byli wyposażeni w wiedzę, jak rozpoznawać pierwsze sygnały problemów i jak doraźnie uczniom pomagać. Nie chodzi o to, żeby zastępowali system medyczny, ale aby wiedzieli jak w szkole wprowadzić interwencję kryzysową.
Choć są szkoły, gdzie ten system działa, to jednak w wielu placówkach w terenie nauczycieli pozostawiono samym sobie. Podczas studiów nie uczono ich, jak rozmawiać z młodym człowiekiem, w jaki sposób mu pomóc. Dziś wychowawca-dydaktyk został rzucony na głęboką wodę.
– Jesteśmy po rozmowach z pomorskim kuratorem oświaty, który jest świadom obecnych wyzwań stojących przed nauczycielami – dodaje Joanna Węglarz. – Odpowiedzią na coraz więcej psychicznych i emocjonalnych problemów dzieci i młodzieży oraz na wynikające z nich potrzeby nauczycieli jest bezpłatny Program Wsparcia dla Pomorskich Wychowawców, zorganizowany przez Studio Psychologiczne NPDN oraz Gdyński Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli (GODN). Program oferuje kompleksowe wsparcie, łącząc teoretyczne webinary z praktycznymi warsztatami i gotowymi materiałami do pobrania.
Program składa się z trzech części. Jest to cykl pięciu zamkniętych webinarów (seminariów internetowych) poruszających najczęstsze problemy z jakimi zmagają się wychowawcy. Pierwszy z nich, zaplanowany na 26 września br. w godz. 19-20.30 przedstawi techniki i strategie angażowania rodziców w życie szkoły, efektywną komunikację oraz budowanie pozytywnych relacji. Dzięki temu nauczyciel zyska większe wsparcie ze strony rodziców, co przełoży się na lepszą współpracę i zrozumienie w codziennej pracy z uczniami. Kolejne webinary będą poświęcone wsparciu uczniów z doświadczeniem migracyjnym (25 październik), profilaktyce zdrowia psychicznego w szkole (28 listopad), wsparciu emocjonalnemu i psychologicznemu uczniów (6 luty 2025 r.) oraz cyberprzemocy i bezpieczeństwu w internecie (22 maj 2025 r.)
Zorganizowane zostaną również dwa praktyczne warsztaty, które pomogą nauczycielowi radzić sobie z emocjami, które pojawiają się w pracy z dziećmi i młodzieżą. Warsztaty zaplanowane są na 16 stycznia i 24 kwietnia 2025 r.
Eksperci przygotowali także gotowe materiały do pobrania, które są wsparciem w pracy z uczniami. Jest to e-book „Problemy psychiczne i emocjonalne uczniów – przewodnik dla nauczycieli i wychowawców klas” oraz „Teczka Wychowawcy Klasy”, zawierająca zestaw gotowych scenariuszy zajęć, arkuszy do pracy z uczniami i narzędzi organizacyjnych, które ułatwią prowadzenie klasy. Materiały są praktyczne, łatwe do wdrożenia i dostosowane do różnych grup wiekowych. Będzie je można pobrać już 25 września, podczas pierwszego webinaru.
Nauczyciel może skorzystać ze wszystkich trzech form pomocy lub też wybrać ten, który będzie mu najbardziej potrzebny. Zgłosić swój akces do uczestnictwa w programie można TUTAJ.
Partner akcji
Napisz komentarz
Komentarze