Przetarg na dzierżawę terenów o powierzchni 660 tys. m kw. Zarząd Morskiego Portu Gdynia ogłosił w sierpniu 2021 r. W poniedziałek, 15 listopada otwarto wstępne oferty w tym postępowaniu. Terminal ma prowadzić działalność eksploatacyjną oraz przeładunkowo-składową, ze szczególnym uwzględnieniem obrotu kontenerowego. Powinien być także dostosowany do rozładunku, składowania, wstępnego montażu i załadunku komponentów morskich turbin wiatrowych.
Dzierżawą terenów, które obecnie zajmuje BCT – Bałtycki Terminal Kontenerowy, powiększonych o prawie 1/3, zainteresowani są filipiński International Container Terminal Services – właściciel BCT, oraz sąsiadujący z nim Gdynia Container Terminal, należący do grupy Hutchinson Ports.
Kto zostanie nowym operatorem BCT, powinniśmy poznać pod koniec pierwszego kwartału 2022 r. Aleksander Wicka, kierownik działu marketingu w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia, poinformował, że kolejne etapy przetargu to:
- zaproszenie do negocjacji wszystkich dzierżawców spełniających warunki udziału w postępowaniu, którzy złożyli oferty wstępne,
- przeprowadzenie negocjacji z zaproszonymi dzierżawcami,
- zaproszenie do złożenia oferty ostatecznej wszystkich dzierżawców uczestniczących w negocjacjach,
- składanie ofert ostatecznych,
- badanie i ocena złożonych ofert ostatecznych,
- wybór najkorzystniejszej oferty ostatecznej,
- zawarcie umowy dzierżawy.
– Umowa z nowym operatorem terminalu kontenerowego zostanie podpisana po wyborze najkorzystniejszej oferty i po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej na jej zawarcie, udzielonej w drodze decyzji administracyjnej – powiedział Aleksander Wicka.
Tereny objęte przetargiem
Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował, że oferty będą oceniane pod kątem m.in. oszacowanych przychodów, liczby przeładowanych kontenerów oraz oceny koncepcji przeładunku elementów morskich farm wiatrowych. Oferenci będą zobligowani do kontaktu z właścicielami polskich koncesji morskich farm wiatrowych na Bałtyku, aby ustalić warunki niezbędne do przedstawienia ofert zagospodarowania dzierżawionego terenu.
Umowa z nowym dzierżawcą ma obowiązywać od 1 czerwca 2023 r.
Nowy operator terminalu kontenerowego w Porcie Gdynia. Co z pracownikami?
Aleksander Wicka, kierownik działu marketingu w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia poinformował, że zarząd portu już na etapie dialogu technicznego poruszał kwestie pracowników obecnego dzierżawcy i wskazywał, że pożądanym rozwiązaniem byłaby kontynuacja ich zatrudnienia po wyborze nowego właściciela.
– Jednocześnie ZMPG wskazuje, że nie ma możliwości ani instrumentów prawnych, aby wpływać na poszczególnych uczestników postępowania przetargowego w zakresie ustanawiania gwarancji zatrudnienia pracowników terminalu kontenerowego, jednakże pozostaje w przekonaniu, że, niezależnie od tego, jaki operator zostanie ostatecznie wyłoniony w postępowaniu przetargowym, będzie potrzebował wykwalifikowanej i doświadczonej kadry do obsługi terminalu – powiedział.
Napisz komentarz
Komentarze