Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Ziaja kosmetyki kokos i pomarańcza

Port Zewnętrzny drogą w przyszłość dla gdyńskiego portu

O wyzwaniach, planach rozwojowych, współpracy z mieszkańcami i największych wycieczkowcach, które w tym roku zawiną do gdyńskiego portu, rozmawiamy z Piotrem Gorzeńskim, prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Piotr Gorzeński
– Każdy dodatkowy hektar, który będzie efektem powstania Portu Zewnętrznego, to szansa na dalszy rozwój i zwiększenie naszej konkurencyjności na arenie międzynarodowej – mówi Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia

Autor: Port Gdynia

Jeden port, morze możliwości. Jakie wyzwania stoją przed Portem Gdynia na najbliższe lata?

Port Gdynia jest portem uniwersalnym, a na jego terenie funkcjonują terminale oferujące szerokie spektrum usług przeładunkowych. Znajdują się tutaj również przedsiębiorstwa usługowe i serwisowe, które znakomicie uzupełniają wachlarz ofertowy dla potencjalnych kontrahentów. Taka kompleksowość oferty sprawia, że jesteśmy portem wielu możliwości – przeładunkowych, serwisowych, rozwojowych, turystycznych.

Gdyński port to również węzeł wejściowy do Korytarza Bałtyk-Adriatyk, w kierunku południowym, którego przedłużeniem w kierunku północnym jest Autostrada morska Gdynia-Karlskrona. Rozbudowana sieć połączeń żeglugi bliskiego zasięgu oraz połączeń oceanicznych nadaje Gdyni rangę bardzo ważnego węzła transportowego. Wzrosty przeładunków, szczególnie w ostatnich latach, pokazały również zdolność portu do reagowania na duże zawirowania rynkowe i geopolityczne, a przez to zabezpieczania strategicznych interesów naszego kraju.

Wyzwaniem dla portów są zachodzące coraz szybciej zmiany na rynku żeglugowym. Porty muszą na nie właściwie odpowiedzieć. Istnieje kilka kluczowych projektów, które muszą być zrealizowane w najbliższej przyszłości, aby mówić o rozwoju Portu Gdynia w perspektywie długoterminowej. Jedną z najpilniejszych potrzeb jest Droga Czerwona. To kluczowy element dostępu drogowego, który jest potrzebny już na obecnym etapie funkcjonowania Portu Gdynia. Inwestycje rozwojowe zarówno Zarządu Portu, jak i prywatnych terminali, zmierzające do zwiększenia zdolności przeładunkowych, będą zwiększać presję na istniejący układ drogowy. Nie możemy zapominać również o bliskości miasta, które dodatkowo generuje duży ruch na drogach dojazdowych do portu.

Z kolei kluczowym elementem dostępu kolejowego jest linia kolejowa nr 201. Jej modernizacja pozwoli przejąć ruch towarowy z przeciążonej ruchem pasażerskim arterii trójmiejskiej. Zwracamy się w kierunku rozwiązań ekologicznych, a transport kolejowy jest jednym z elementów tego działania. Zmodernizowana w ostatnim czasie Stacja Gdynia Port usprawniła obsługę pociągów w samym porcie, jednakże istnieje silna potrzeba udrożnienia infrastruktury liniowej, aby w pełni wykorzystać poczynione inwestycje i dalej zwiększać przeładunki.

Drogą w przyszłość dla gdyńskiego portu jest Port Zewnętrzny. Bliskie otoczenie portu zabudową miejską sprawia, że jedyną możliwością dla rozwoju jest rozbudowa „na wodzie”.

Nie można też zapominać, że funkcjonowanie portu jest coraz istotniej determinowane przez kwestie środowiskowe. Dekarbonizacja żeglugi postępuje, a my jako port musimy się na to przygotować. Regulacje prawne zmieniają się na naszych oczach, a ich skutkiem często są kosztowne inwestycje, niezbędne do realizacji w portach morskich.

Na jakim etapie jest obecnie Port Zewnętrzny i dlaczego to ważna inwestycja dla Portu Gdynia?

Projekt Portu Zewnętrznego jest w fazie przygotowawczej. Trwa postępowanie w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego na wybór partnera prywatnego, który zaprojektuje, sfinansuje, wybuduje i będzie eksploatował oraz utrzymywał pirs Portu Zewnętrznego. Takie rozwiązanie spotkało się z dużym zainteresowaniem sektora prywatnego, w związku z czym przedłużyliśmy termin składania dokumentów przez potencjalnych partnerów do 30.09.2024 roku. Równolegle Zarząd Portu kończy procedurę przetargową na budowę falochronów w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Warto pamiętać, że cały projekt nie skupia się na samym nabrzeżu czy falochronach. Aby Port Gdynia wraz z nowymi strukturami działał w pełni sprawnie, potrzebny jest rozwój infrastruktury zarówno drogowej, jak i kolejowej. Jeśli chodzi o wagę tego przedsięwzięcia, warto spojrzeć na mapę Portu Gdynia.

Nasz port jest mocno ograniczony przez aglomerację miejską i w żaden sposób nie może się już rozwijać. Cała infrastruktura portu jest obecnie skompresowana i każda powierzchnia portu jest zagospodarowana możliwie efektywnie. Każdy dodatkowy hektar, który będzie efektem powstania Portu Zewnętrznego, to szansa na dalszy rozwój i zwiększenie naszej konkurencyjności na arenie międzynarodowej.

Jakie statki może obecnie przyjmować Port Gdynia? Jak to się zmieni w najbliższych latach?

Projekt pogłębienia portu postępuje, ale już obecnie w niektórych jego obszarach można przyjmować jednostki o zanurzeniu do 14,5 m. Znacząco poprawiło to warunki funkcjonowania terminali portowych i możliwości przyjmowania dużych statków. W przypadku statków przewożących zboża oznacza to możliwość wysłania jednorazowo 80, zamiast 60 tys. ton ładunku. Statki klasy capesize zawijały już wcześniej do Portu Gdynia, jednakże obecnie będą mogły zwiększyć wykorzystanie swojej pojemności.

Kluczowa dla funkcjonowania Portu Gdynia jest obrotnica nr 2. W najbliższej przyszłości zostanie zakończony proces jej powiększania, co umożliwi obsługę w porcie jednostek o długości do 400 metrów. Finalizowane są obecnie prace przygotowawcze do przeniesienia pływającego doku stacjonującego w jej rejonie. Po tej czynności ruszymy niezwłocznie z działaniami finalizującymi rozbudowę obrotnicy. Rozbudowana obrotnica wraz z przebudowanym nabrzeżem Helskim pozwolą na przyjmowanie w Porcie Gdynia największych kontenerowców, operujących m.in. na trasach z Dalekiego Wschodu.

Port Gdynia to nie tylko statki handlowe, ale także wycieczkowce. Jakimi rekordzistami port może pochwalić się w tym sezonie?

W obecnym sezonie spodziewamy się 41 zawinięć statków wycieczkowych, co daje ok. 14% wzrost w porównaniu z 2023 rokiem. Jednostki te powinny przywieźć do regionu pomorskiego ok. 95-100 tys. pasażerów wraz z ok. 31 tys. członków załogi. Jest to silny impuls dla rozwoju lokalnych społeczności oraz biznesów z branży turystycznej. Charakterystyczne dla Portu Gdynia jest zawijanie największych wycieczkowców pływających po Bałtyku, które same w sobie stanowią atrakcję dla mieszkańców oraz turystów odwiedzających nasze miasto. Do tej pory największym statkiem wycieczkowym w Porcie Gdynia była MSC Fantasia o długości 333,3 m, która odwiedziła port w roku ubiegłym i przywiozła prawie 3200 pasażerów.

W obecnym sezonie największym statkiem będzie Celebrity Silhouette o długości 319 m. Ciekawostką jest, że aż cztery statki odwiedzą Port Gdynia w tym roku po raz pierwszy – w tym jednostka Mein Schiff 7, która została oddana do służby zaledwie kilka tygodni temu.

Jak Port Gdynia współpracuje z mieszkańcami? W jaki sposób mogą więcej dowiedzieć się o działalności portu?

Lokalizacja naszego portu w sercu Gdyni przynosi miastu i gminom sąsiednim wiele korzyści – szczególnie w wymiarze społeczno-ekonomicznym. Mamy jednak świadomość, że funkcjonowanie portu w takim miejscu może niekiedy powodować ewentualne niedogodności dla lokalnej społeczności. Dlatego też podejmujemy działania dla ich niwelowania lub minimalizowania oraz utrzymywania dobrych relacji z lokalną społecznością. Podejście to jest istotą realizowanej przez nas koncepcji „portu otwartego”. Wykorzystujemy szereg form komunikacji, umożliwiających nie tylko propagowanie realiów funkcjonowania portu, ale i dialog z różnymi grupami interesariuszy, w tym społecznością lokalną. Strona internetowa Zarządu Portu, media społecznościowe, raporty dotyczące naszej aktywności na polu społecznej odpowiedzialności, bieżąca współpraca z lokalnymi i branżowymi mediami, spotkania z przedstawicielami lokalnej społeczności i innych interesariuszy w ramach różnego rodzaju konsultacji, adresy mailowe dedykowane korespondencji w sprawie ważnych projektów inwestycyjnych realizowanych przez spółkę – to narzędzia wykorzystywane na bieżąco dla utrzymywania kontaktu z otoczeniem Portu Gdynia.

Realizujemy politykę Społecznej Odpowiedzialności Biznesu, skierowaną na budowanie pozytywnych relacji z mieszkańcami miasta i regionu. Jednym z narzędzi jej realizacji jest przemyślana, kierowana lokalnie polityka sponsoringowa realizowana w czterech kluczowych obszarach: sport, kultura i sztuka, nauka i szkolnictwo, akcje społeczne i proekologiczne. Pozytywne relacje z otoczeniem portu są jednym z naszych priorytetów i istotnym elementem kreowania pozytywnego wizerunku Zarządu Morskiego Portu Gdynia.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
a dlaczego? 02.07.2024 07:45
" Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. „międzytorzu” i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron – co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju. " I nie był to jedyny akt agresji miasta wobec portu. Nawet teraz pozwala się na budowę kolejnych budynków mieszkalnycg na jego granicy... To skrajna nieodpowiedzialność...

Reklama
Reklama
Reklama