Do Portu Gdynia mogą już przypływać panamaxy. Zakończyła się przebudowa infrastruktury
Umożliwienie wchodzenia do portu w Gdyni statków klasy panamax wymagało m.in.:
- przebudowy wejścia do portu,
- wyznaczenia obrotnicy,
- pogłębienia głównego kanału portowego oraz basenu V w części nowego Nabrzeża Rumuńskiego.
Niezbędne inwestycje zostały przeprowadzone staraniem Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Wcześniej do Nabrzeża Rumuńskiego mogły dobijać statki o zanurzeniu do 13 m, teraz dopuszczalne zanurzenie wzrosło do 14,5 m. Przewidywany potencjał nabrzeża szacowany jest na 3-4 statki klasy panamax miesięcznie.
PRZECZYTAJ TEŻ: Shiploader wyraźnie przyspieszy załadunek statków zbożem w gdyńskim porcie
– Spodziewamy się dużego zainteresowania klientów, tym bardziej, że jest to obecnie największe, pod względem dopuszczalnego zanurzenia statków, stanowisko w polskich portach do obsługi ładunków agro. Dzięki nowym możliwościom nabrzeża oraz ciągłym inwestycjom w rozwój sprzętu przeładunkowego terminal OTPG może realizować załadunek statków jednorodnym ładunkiem z ratą około 18 tysięcy ton na dobę. Zwiększenie możliwości obsługi statków to zupełnie nowa jakość dla naszych klientów i możliwość elastyczniejszego uczestnictwa w przetargach w krajach kupujących zboże z Polski, m.in. afrykańskich czy Zatoki Perskiej, dzięki możliwości wysłania do 80 tysięcy ton jednym statkiem. Dotychczasowe załadunki wynosiły około 60 tysięcy ton – wyjaśnia Jerzy Majewski, prezes OT Port Gdynia.
Terminal OT Port Gdynia na Nabrzeżu Rumuńskim prowadzony jest przez OT Logistics, wszechstronnego operatora portowego, który od ponad 70 lat świadczy usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne. Obsługuje przede wszystkim rynki Europy Środkowo-Wschodniej. W Polsce Grupa OTL prowadzi terminale morskie w portach w Gdyni oraz Świnoujściu. Dochodzą do tego spółka spedycyjna Rentrans Cargo, spółka Kolej Bałtycka oraz spółka Port Żegluga Szczecińska, realizująca usługi manewrowe i projekty hydrotechniczne.
PRZECZYTAJ TEŻ: Rośnie zaplecze w pobliżu gdyńskiego portu. Rumia Invest Park będzie większy
– To właśnie zboże jest dziś jednym z najbardziej perspektywicznych produktów. Obserwujemy dynamicznie rosnący popyt na usługi magazynowania, przeładunku i eksportu zbóż z Polski. Jesteśmy przekonani, że to m.in. wzrostowy trend w obszarze logistyki produktów agro będzie w najbliższych latach impulsem do dalszego rozwoju polskich terminali – mówi Kamil Jedynak, prezes OT Logistics.
Panamaxy. Jakie rozmiary mają takie statki?
Określenie klasy statków jako panamax pochodzi od maksymalnych rozmiarów kadłuba pozwalających na przechodzenie przez śluzy Kanału Panamskiego. Wielkości te zmieniają się na przestrzeni lat, ponieważ infrastruktura kanału jest systematycznie unowocześniana.
Napisz komentarz
Komentarze