Jak informują Włoskie Siły Powietrzne, dwa myśliwce F-35A z 32 Skrzydła TFA-32, stacjonujące w ramach misji NATO Air Policing w Królewie Malborskim, na lotnisku 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego, dwukrotnie wystartowały po nadejściu rozkazu natychmiastowego starty (w kodzie NATO - Scramble), który nadszedł z Centrum Połączonych Operacji Powietrznych w niemieckim Uedem.
- O aktywację dwóch F-35 poproszono, ponieważ rankiem 29 i 30 stycznia niezidentyfikowane samoloty latały w międzynarodowej przestrzeni powietrznej nad Morzem Bałtyckim w pobliżu granic NATO. Włoscy piloci -F35, którzy po kilku minutach wystartowali, przechwycili i zidentyfikowali samolot po czym pozostali w powietrzu, aby chronić odpowiednią przestrzeń powietrzną, a gdy ustała taka potrzeba, powrócili na lotnisko w Malborku - podaje płk Carmelo Frattaruolo z Włoskich Sił Powietrznych.
Czym jest Air Policing?
Misja Air Policing to zadanie zbiorowej obrony, zarządzana przez Sojusznicze Dowództwo Powietrzne (AIRCOM) w Ramstein (Niemcy), prowadzona bez przerwy. Działania prowadzone w „teatrze operacyjnym” realizowane są zgodnie z wytycznymi wydanymi przez Dowództwo Operacyjne Połączonych Sił (COVI), odpowiedzialne za planowanie, koordynację i kierowanie wspólnymi ćwiczeniami i operacjami na poziomie krajowym i międzynarodowym.
Włoskie siły 32 Skrzydła Powietrznego stacjonujące w Królewie Malborskim liczą około 150 żołnierzy - kobiet i mężczyzn. Dysponują czterema samolotami myśliwskimi F-35A Lightning, pełniącymi służbę w statusie Quick Reaction Alert – Interceptor (QRA-I), zapewniając w ten sposób szybką interwencję w celu ochrony sojuszniczej przestrzeni powietrznej. Prowadzą także wspólne szkolenia z polskimi pilotami na maszynach MiG-29. W połowie lutego włoskie F-35A powrócą do macierzystej bazy, zostaną zastąpione przez samoloty Eurofighter Typhoon, również z Włoskich Sił Powietrznych.
Napisz komentarz
Komentarze