Orlen buduje terminal przeładunkowy. Połowa prac już wykonana
Nowy terminal ma umożliwić dostarczanie biokomponentów do produkcji paliw, z drugiej strony zaś rafineria gdańska będzie z niego korzystać dla wysyłki olejów bazowych II generacji. Będą produkowane przez powstający hydrokrakingowy blok olejowy.
Zaawansowanie budowy terminala szacowane jest na 50 procent w części rafineryjnej i nawet 60 proc. we właściwej części terminalowej. Na Martwej Wiśle powstaje nowe nabrzeże długości 380 m, które pozwoli na obsługę statków morskich o ładowności do 10 tysięcy ton. Nabrzeże będzie dysponować dwoma stanowiskami przeładunkowymi – każde z czterema ramionami nalewczymi. Inwestycja obejmuje także całą niezbędną infrastrukturę z rurociągami oraz estakadami, która połączy nowy terminal z gdańską rafinerią. Budowę prowadzi sopocka grupa NDI. Wartość kontraktu opiewa na 500 milionów złotych, termin ukończenia prac ustalono na rok 2025.
ZOBACZ TAKŻE: Rusza ogromna inwestycja Baltic Hub. Powstanie kolejny terminal
- Budowa hydrokrakingowego bloku olejowego (HBO) jest ściśle powiązana z nowym terminalem. Możliwa będzie produkcja 400 tysięcy ton nowoczesnych olejów bazowych grupy II oraz kilkudziesięciu tysięcy ton półproduktów paliwowych. Te produkty będą mogły być ekspediowane bezpośrednio na statki, co odciąży bocznicę kolejową rafinerii – podaje biuro prasowe Orlenu.
Podano też pierwsze informacje o planowanych kolejnych inwestycjach w Gdańsku. Do końca roku 2027 powstać ma instalacja do produkcji niskoemisyjnego wodoru z wykorzystaniem elektrolizera o mocy 1 MW. Prócz tego farma fotowoltaiczna o mocy 1 MW, system zarządzania energią i system odzysku ciepła odpadowego.
Napisz komentarz
Komentarze