Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Gdyński Dialog występuje do NIK o kontrolę budowy węzła Karwiny

Według Gdyńskiego Dialogu podczas przebudowy węzła Karwiny doszło do licznych nieprawidłowości. Opozycja zarzuca władzom miasta m.in. drastyczne zmiany w zakresie prac w ramach inwestycji i zawiadamia NIK o możliwej niegospodarności. - Odbyły się już kontrole, która nie wykazały nieprawidłowości. Środki z Unii Europejskiej nie są zagrożone - odpowiadają miejscy urzędnicy.
budowa Węzła Karwiny w Gdyni

Autor: Marcin Mielewski | gdynia.pl

Węzeł Karwiny - co Gdynia uzgodniła z wykonawcą?

Po zakończeniu ponad dwuletnich prac przy budowie węzła Karwiny Gdyński Dialog przeprowadził obywatelską kontrolę inwestycji.

 - Dzięki działaniom radnej miasta z ramienia Gdyńskiego Dialogu Mirosławy Król udało nam się otrzymać ostateczny harmonogram prac uzgodniony z wykonawcą - mówi Aleksandra Kosiorek, prawniczka i kandydatka Gdyńskiego Dialogu na prezydentkę Gdyni w nadchodzących wyborach. - Jego lektura rzuciła nowe światło na inwestycję budowy Węzła Karwiny. Jest wiele wątpliwości, co do zasadności niektórych punktów harmonogramu i wydatkowania na nie środków. Jedno jest pewne, dopilnujemy, by za wielomiesięczne opóźnienie i wszelkie niezgodności z pierwotnym planem ktoś odpowiedział.

PRZECZYTAJ Trwa odbiór Węzła Karwiny. To koniec dwuletniego horroru?

Węzeł Karwiny - jak miało być?

Gdyński Dialog przypomina, że pierwotnym celem inwestycji było zwiększenie liczby pasażerów transportu zbiorowego w Gdyni. Zakres projektu zakładał:

  • budowę parkingu na ok. 140 miejsc Park&Ride, ok. 50 miejsc Bike&Ride,
  • budowę buspasów w ciągu ul. Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej,
  • budowę pętli autobusowej w pobliżu przystanku PKM Karwiny,
  • przebudowę skrzyżowań w ciągu ul. Wielkopolskiej,
  • rozbudowę ul. Sopockiej z przebudową skrzyżowania,
  • rozbudowę ul. Strzelców wraz z pętlą autobusową na końcu ulicy.

Prace miały potrwać do 11 maja 2023 roku.

Węzeł Karwiny - ograniczenie inwestycji

Doszło jednak do opóźnień, co skutkowało podpisaniem przez wiceprezydenta Marka Łucyka aneksu nr 4 z wykonawcą. Aneks, który podpisano 31 maja 2023 roku, czyli 3 tygodnie po pierwotnym terminie zakończenia pracy,  zmienił termin zakończenia prac na 3 listopada 2023 roku. Dodatkowo dość drastycznie zmienił się  zakres inwestycji.  Gdyński Dialog ustalił, że zaniechano łącznie prac o wartości 11,6 mln zł. Zrezygnowano z:

  • - przebudowy ulicy Sopockiej,
  • -budowy parkingu P+R przy PKM Karwiny,
  • -budowy pętli autobusowej przy PKM Karwiny.

- Z pierwotnie planowanych 101,7 mln zł zapisanych w umowie z wykonawcą pozostało 90,2 mln zł - mówi Bartłomiej Austen z Gdyńskiego Dialogu. - Żeby te pieniądze nie przepadły, a właściwie można też przypuszczać, że po to, by zwykli mieszkańcy się nie zorientowali, administrujący Gdynią zdecydowali się zlecić wykonawcy dodatkowe prace o wartości 7,8 mln zł. Na papierze zatem finalna różnica w kwocie nie jest więc duża: było 101,7 mln złotych, a jest 99,1 ml złotych.

ZOBACZ Budowa Węzła Karwiny opóźniona. Happening Gdyńskiego Dialogu

Wykonawcy nie naliczono kar umownych za opóźnienia. Wręcz przeciwnie - za utrzymanie przez dodatkowe pół roku placu budowy, miasto dopłaciło firmie wykonującej prace 1 148 176 zł .

Węzeł Karwiny - parking i trasy rowerowe

Zgodnie z zapisem w aneksie nr 4 „jednopoziomowy parking Park&Ride na 140 miejsc" został zastąpiony przez  „parking Korzenna 1". Z pierwotnego projektu parkingu Park&Ride zniknęły systemy zliczania miejsc postojowych, płatnego parkowania oraz monitoringu i tablice informacyjne. Łącznie zrezygnowano w ten sposób z prac o wartości 1,6 mln zł. Co dziwne, nowy parking Korzenna 1, którego budowa zakłada wyłącznie prace drogowe oraz wykonanie oświetlenia, ma kosztować 1,8 mln zł czyli o 200 tys. zł drożej.

Zarzuty obejmują także umieszczenie w aneksie z maja 2023 r. zlecenia wykonania tras rowerowych (na odcinku od ul. Gryfa Pomorskiego do Źródła Marii i potem dalej od Źródła Marii do PKM Karwiny), które powstawały od... 2022 r. Za wybudowanie kilometra dróg rowerowych miasto zapłaciło 1,4 mln zł. W tymże samym aneksie pojawił się zapis o powstaniu  buspasa pomiędzy ulicami Zapolskiej a Małe Karwiny, który kosztował 639 tys. zł, czyli 4,3 tys. zł za metr.

Węzeł Karwiny - niedokończone prace?

Chociaż miasto formalnie przystąpiło 3 listopada br. do procedury odbiorowej węzła Karwiny, Gdyński Dialog alarmuje, że wiele prac nie zostało zakończonych.

- Tu, gdzie miał pojawić się parking Park&Ride, obecnie zwany „parkingiem Korzenna 1", jest ciągle biuro budowy - mówi Szymon Jaros, radny dzielnicy Karwiny. - Nie wygląda, jakby prace nad budową parkingu w tym miejscu się rozpoczęły. W mojej ocenie może się nie udać wykonać tego elementu inwestycji w ciągu kilku tygodni, a co za tym idzie, rozliczenie go w ramach środków unijnych może się nie powieść.

Nie przebudowano również skrzyżowania z ul. Sopocką i pętli autobusowej obok stacji PKM Karwiny.

Zdaniem Aleksandry Kosiorek  podczas kontroli odkryto „możliwą niegospodarność w wydatkowaniu publicznych pieniędzy przez ekipę Wojciecha Szczurka". 

 Znaleźliśmy kilka wydatków, które są sygnałami o potencjalnych nieprawidłowościach w prowadzeniu tej inwestycji. Nie pozostawimy tego bez echa i konsekwencji.

Aleksandra Kosiorek

Gdyński Dialog poinformował, że  składa wniosek do NIK o przeprowadzenie kontroli inwestycji. 

Miasto: środki z Unii Europejskiej nie są zagrożone

 Arkadiusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni, przypomina, że postępowanie przetargowe przewidywało formułę: zaprojektuj i wybuduj.

- Oznaczało to, że wskazane w Programie Funkcjonalno - Użytkowym (PFU) obszary, elementy układu drogowego czy zagospodarowania terenu, ujęte w dokumentacji podstawowej biura projektowego Transprojekt Gdańsk, podlegały przeprojektowaniu i uzyskaniu przez wykonawcę robót nowych uzgodnień z gestorami sieci i zamiennej decyzji ZriDZ - wyjaśnia naczelnik Wydziału Inwestycji. -  W wyniku braku uzgodnień z PKP dotyczącej nowych rozwiązań projektowych Gmina była zmuszona do odstąpienia między innymi: od przebudowy fragmentu ulicy Strzelców (około 100 m odcinek od ulicy Wielkopolskiej), skrzyżowania ulic Sopocka, Wielkopolska, Strzelców oraz budowy pętli odstawczej dla pojazdów komunikacji zbiorowej. Ponadto w zakresie umowy z MTM na tę inwestycję, odbyły się już kontrole, która nie wykazały nieprawidłowości. Środki z Unii Europejskiej nie są zagrożone.

Zarząd Województwa Pomorskiego na posiedzeniu 9 listopada 2023 r, zaakceptował wykonany zakres projektu węzła Karwiny, co pozwala na rozliczenie dofinansowania inwestycji.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama