Umowę podpisano podczas Ogólnopolskiego Szczytu Energetycznego. Warto zauważyć, że dokument, poza zakupem autobusów z napędem elektrycznym, obejmuje także zakup i montaż dedykowanych dla nich stacji ładowania. Łączna wartość projektu wynosi 7 328 416 zł, z czego dofinansowanie przyznane przez NFOŚiGW stanowi kwotę 4 660 140 zł (63,59 proc. wartości projektu).
- Realizacja pierwszego tego typu projektu w gminie Pelplin przyczyni się przede wszystkim do wprowadzenia na lokalny rynek środków transportu o niskiej emisji, które m.in. przyczyniają się do reedukacji zanieczyszczenia powietrza, a co za tym idzie – zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko – podkreśla Mirosław Chyła, burmistrz Pelplina. - Dostaliśmy dofinansowanie, w ślad za nim przygotujemy przetarg. Myślę, że do końca roku przetarg powinniśmy już mieć rozstrzygnięty.
Jak przyznaje burmistrz do realizacji zadań gminy w zakresie komunikacji, raczej samorząd nadal będzie wspomagać się firmą zewnętrzną.
- Te trzy nowe autobusy z pewnością nie wystarczą, aby zrealizować i dowozy do szkół i obsłużyć linię gminnej komunikacji publicznej – mówi Mirosław Chyła. - My dopiero rozważamy jakie działania podjąć. Może "wstawimy" te nowe autobusy do przetargu, albo nasz gminny podmiot będzie realizował te zadania. Planowane trzy elektryczne autobusy będą tzw. dużym początkiem, bo najpewniej, żeby własnym taborem zapewnić dowozy do szkół oraz obsłużyć linię autobusową, to wystarczą pewnie cztery, może pięć autobusów.
Mirosław Chyła zauważa, że na bieżąco trzeba monitorować zapotrzebowanie na takie połączenia. O konkretach można będzie mówić dopiero, gdy te autobusy faktycznie będą w posiadaniu gminy, a to – zdaniem burmistrza – nastąpi nie wcześniej niż za rok.
- To będzie nowy tabor, więc mam nadzieję, że będzie bezawaryjny przez dłuższy czas funkcjonowania – mówi burmistrz. - Zawsze jednak trzeba być zabezpieczonym i przyjmować do realizacji optymalne warianty zadania.
Jakiego producenta autobusy pojawią się w gminie Pelplin, na razie nie wiadomo. To się okaże dopiero po przetargu. Warto jednak zauważyć, że Na Pomorzu trwa promocyjna pierwszego polskiego innowacyjnego, zeroemisyjnego autobusu elektrycznego PILEA. Sztandarowy produkt ARP E-VEHICLES.
Te trzy nowe autobusy z pewnością nie wystarczą, aby zrealizować i dowozy do szkół i obsłużyć linię gminnej komunikacji publicznej. (...) Planowane trzy elektryczne autobusy będą tzw. dużym początkiem, bo najpewniej, żeby własnym taborem zapewnić dowozy do szkół oraz obsłużyć linię autobusową, to wystarczą pewnie cztery, może pięć autobusów.
Mirosław Chyła / burmistrz Pelplina
Czy to właśnie takie autobusy pojawią się na ulicach gminy, dopiero się okaże. Zakupione autobusy stanowić będą tabor gminny, który obsługiwać będzie zarówno dowozy dzieci i młodzieży do szkół gminnych. Będą one także obsługiwały linie komunikacji publicznej na terenie gminy Pelplin. Linia relacji Małe Walichnowy – Międzyłęż – Wielki Garc – Rudno – Lignowy Szlacheckie – Pomyje – Pelplin działa już od ponad 2 lat. Zadanie zostało dofinansowane z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Jak podkreśla Mirosław Chyła, podpisanie umowy na zakup autobusów elektrycznych jest ważnym krokiem w realizacji celów zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska w Gminie Pelplin w sektorze transportu publicznego. Warto także wspomnieć, że w ramach Klastra Energii „Pelplin” oraz tworzonej na jego fundamentach Spółdzielni Energetycznej, realizowane będą także inne zadania, m. in. o charakterze inwestycyjnym, które docelowo wspierać mają funkcjonowanie gminnego taboru autobusów elektrycznych.
Napisz komentarz
Komentarze