Wysokie ceny paliw, energii, wzrost płac i innych kosztów powodują duży wzrost kosztów funkcjonowania wejherowskiej komunikacji publicznej – tłumaczą urzędnicy. - Znaczną część tego wzrostu kosztów poniesie miasto poprzez zwiększenie dopłaty do MZK z budżetu Wejherowa. Podwyżka cen biletów ma dostarczyć dodatkowych środków na utrzymanie aktualnie świadczonych usług transportu publicznego, bez konieczności ich ograniczania. Podwyżka wynika wyłącznie z wysokiej inflacji – podkreślają.
Używany obecnie przez mieszkańców system biletów i rozliczeń MZK, czyli karta MZK, Wejherowska Karta Mieszkańca i aplikacje internetowe oraz telefoniczne pozostają bez zmian.
Głosowanie radnych
Rada Miasta Wejherowa na sesji w dniu 9 lutego br. przyjęła uchwałę o maksymalnych możliwych cenach biletów Miejskiego Zakładu Komunikacji. 14 radnych było za uchwałą, 5 wstrzymało się od głosu, nikt nie był przeciw. Uchwała jest realizacją rekomendacji Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej wprowadzanej w miastach i gminach Metropolii.
Prezydent Wejherowa zdecydował, że wzrosną tylko ceny biletów okresowych, które w wejherowskiej sieci komunikacyjnej nie ulegały zmianie od 3 lat.
- Ostatnia zmiana cen wejherowskich biletów okresowych miała miejsce 1 kwietnia 2020 roku. Inflacja od tego czasu wynosiła (zależnie od przyjętej metody wyliczenia) nawet 30%. Cena biletu miesięcznego imiennego wzrasta z 98,0 zł na 118,0 zł, czyli o 20,4%. Jest to dużo poniżej inflacji od kwietnia 2020 roku i prognozowanej na 2023 r. Resztę dokłada budżet miasta – tłumaczy Krzysztof Hildebrandt.
W najbliższym czasie nie jest planowana podwyżka cen biletów jednorazowych. Wszystkie bilety jednorazowe, również te w wersji elektronicznej, będą kosztowały 4,80 zł, ulgowe 2,40 zł. Ceny maksymalne mają umożliwić w przyszłości wprowadzanie bardziej elastycznych cen biletów zależnych od długości lub czasu przejazdu.
Dzisiaj wszyscy stanęliśmy przed wyborem wprowadzenia znaczących ograniczeń w liczbie kursów i ich częstotliwości, do zawieszenia, a nawet likwidacji niektórych linii. Obecnie tego nie planujemy. W Wejherowie postanowiliśmy o utrzymaniu dotychczasowych linii, dalszym rozwoju i systematycznej wymianie autobusów na te najbardziej przyjazne dla pasażerów i chroniące środowisko. Przedstawione nowe ceny pozwolą kontynuować dotychczasowe przemiany komunikacyjne i nie będą nadmiernie z tego tytułu obciążone inne usługi dla mieszkańców. Należy zauważyć, że znaczną część wzrostu kosztów utrzymania komunikacji w sieci MZK Wejherowo poniesie budżet miasta.
Krzysztof Hildebrandt / prezydent Wejherowa
Coraz większe koszty
- Przymnijmy, że ceny samego paliwa gwałtownie wzrosły w 2022 roku – o ponad 41% - podkreślają urzędnicy. Brak zmiany cen części biletów skutkowałby likwidacją połączeń i zmniejszeniem częstotliwości kursowania autobusów, obniżeniem jakości komunikacji miejskiej, a także ograniczaniem lub nawet brakiem inwestycji w nowy tabor.
Jak informuje prezes MZK Wejherowo Czesław Kordel, prognozowany w 2023 roku procentowy wzrost kosztów w stosunku do kosztów z końca grudnia 2022 roku kształtuje się na poziomie:
- 20% wzrost kosztów paliwa,
- 26% wzrost kosztów wynagrodzeń,
- 75% wzrost kosztów energii elektrycznej,
- 25% wzrost kosztów usług zewnętrznych.
- Ogromne podwyżki cen w ciągu ostatniego roku dotknęły wszystkich obywateli, także polskie samorządy, które dodatkowo zostały obciążone stratami przychodów w wyniku zmian przepisów. Jednakże pomimo tak gwałtownego wzrostu podstawowych kosztów transportu, miasto Wejherowo do chwili obecnej starało się zapewnić ceny biletów na dotychczasowym poziomie – podkreśla prezydent Wejherowa Krzysztof Hildebrandt. – Dzisiaj wszyscy stanęliśmy przed wyborem wprowadzenia znaczących ograniczeń w liczbie kursów i ich częstotliwości, do zawieszenia, a nawet likwidacji niektórych linii. Obecnie tego nie planujemy. W Wejherowie postanowiliśmy o utrzymaniu dotychczasowych linii, dalszym rozwoju i systematycznej wymianie autobusów na te najbardziej przyjazne dla pasażerów i chroniące środowisko. Przedstawione nowe ceny pozwolą kontynuować dotychczasowe przemiany komunikacyjne i nie będą nadmiernie z tego tytułu obciążone inne usługi dla mieszkańców. Należy zauważyć, że znaczną część wzrostu kosztów utrzymania komunikacji w sieci MZK Wejherowo poniesie budżet miasta.
Przejazdy bezpłatne, zniżki i ulgi zostaną utrzymane
Pomimo trudnej sytuacji finansowej Wejherowa, podjęto również decyzję o utrzymaniu bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską dla dzieci oraz uczniów wejherowskich podstawówek. Przypomnijmy, że z inicjatywy prezydenta iasta, ulga została wprowadzona w Wejherowie w 2018 r. Ponad 2,3 tys. dzieci korzysta z darmowego transportu. Bezpłatne będą nadal przejazdy dla seniorów powyżej 70 roku życia. Pozostałe ulgi i zniżki również nie zostaną zmienione.
- Zachęcamy mieszkańców do korzystania z przejazdów komunikacją miejską, która po pandemicznym okresie recesji zaczyna odzyskiwać swoje miejsce w gospodarce i to przede wszystkim dzięki zwiększającej się liczbie przewożonych pasażerów – mówi prezes MZK Wejherowo Czesław Kordel. - Warto podkreślić, że mimo wyższych cen niektórych biletów wejherowska komunikacja miejska nadal pozostaje korzystną propozycją bezpiecznego przemieszczania się po mieście. Komunikacja miejska jest również opłacalna w stosunku do kosztów zakupu prywatnego samochodu, paliwa, ubezpieczenia i napraw, itd.
System biletów MZK bez zmian
Używany obecnie przez mieszkańców system biletów i rozliczeń MZK pozostaje bez zmian. Bilety okresowe pozostają dostępne jak dotychczas w wersji elektronicznej dla wszystkich mieszkańców w prostej formie poprzez kartę MZK, Wejherowską Kartę Mieszkańca i aplikacje internetowe oraz telefoniczne, a bilety jednoprzejazdowe we wszystkich wersjach. Bilety okresowe z wykupioną ważnością zapewniają możliwość korzystania z przejazdów nieograniczoną liczbę razy.
System FALA po jego wdrożeniu w Trójmieście będzie dostępny dla zainteresowanych mieszkańców Wejherowa, jako dodatkowy produkt dla korzystających z trójmiejskiej komunikacji publicznej.
Napisz komentarz
Komentarze