Posłanki PO Agnieszka Pomaska i Małgorzata Chmiel chcą od konkretnych posłów PiS z Pomorza dowiedzieć się, dlaczego byli przeciwni „odmrożeniu” ustawy o związku metropolitalnym w województwie pomorskim. Jednocześnie w swoich listach do tych posłów podkreśliły wagę tej ustawy dla mieszkańców Pomorza
Obie posłanki nie mają wątpliwości, że przyjęcie ustawy o związku metropolitalnym w województwie pomorskim pozwoli nie tylko na większą integrację Trójmiasta oraz gmin sąsiednich, ale też spowoduje, że corocznie około 200 mln zł z podatków pozostanie w budżecie związku metropolitalnego. Środki te mogłyby być przeznaczane chociażby na wspólną komunikację, promocję czy ochronę środowiska. Metropolia miałaby też pomóc w poprawie dostępności do specjalistycznych usług lekarskich, szkół, uczelni, instytucji kultury i miejsc pracy.
Jednak w Sejmie przeciw ustawie byli właśnie nawet pomorscy posłowie z PiS, którzy w rozmowie z ZawszePomorze.pl swój sprzeciw argumentowali albo rekomendacją kierownictwa klubu parlamentarnego (wiceminister kultury Jarosław Sellin), albo tym, że rządzący na Pomorzu politycy PO zmarnują te pieniądze (poseł Kacper Płażyński).
Najbardziej zaskoczone jesteśmy faktem, że mimo wielu deklaracji, siedmiu posłów PiS z Pomorza zagłosowało nawet nie przeciw konkretnym zapisom tej ustawy, a w ogóle przeciw idei ustawy metropolitalnej
Agnieszka Pomaska / posłanka PO
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: PiS wciąż nie chce metropolii na Pomorzu. „Samorządowcy z Platformy mają dość środków. Niech się wykażą”
- Prawo i Sprawiedliwość, krótko po tym, jak przejęło władzę w Polsce, unieważniło Ustawę Metropolitalną, która wielu aglomeracjom w Polsce dawała możliwość lepszego rozwoju i lepszej organizacji ładu przestrzennego. Od sześciu lat PiS nie może sprawić żeby w jakimś kształcie ustawa metropolitalna weszła w życie dla wszystkich tych samorządów i mieszkańców, którzy oczekują tego, że życie w ich rejonie będzie po prostu lepiej zorganizowane – mówiła podczas poniedziałkowej konferencji prasowej posłanka Agnieszka Pomaska, która wyliczyła, że na głosowanie w sprawie metropolii na Pomorzu w Sejmie trzeba było czekać 870 dni. - Już to pokazuje złą wolę ze strony rządzących. Jednak najbardziej zaskoczone jesteśmy faktem, że mimo wielu deklaracji, siedmiu posłów PiS z Pomorza zagłosowało nawet nie przeciw konkretnym zapisom tej ustawy, a w ogóle przeciw idei ustawy metropolitalnej - dodaje posłanka Pomaska.
Ponadto posłanki wysłały w tej sprawie interpelację do ministra spraw wewnętrznych i administracji, gdyż jak mówiła podczas konferencji posłanka Małgorzata Chmiel, rząd obiecał, że jeśli ustawa metropolitalna dla Śląska okaże się sukcesem, to będzie zgoda również na powoływanie metropolii w innych miejscach.
- Metropolia Śląska okazała się wielkim sukcesem. W związku z tym już wcześniej wystosowałam interpelację do pana ministra z pytaniem, co dalej z metropolią pomorską. W kwietniu 2021 roku otrzymałam odpowiedź, że z powodu pandemii nie można określić czy Metropolia Śląska okazała się sukcesem. W związku z tym wspólnie z posłanką Agnieszką Pomaską teraz wystosowałyśmy drugą interpelację z tym samym pytaniem. Zapytałyśmy ministra czy możemy liczyć na poparcie dla pomorskiej metropolii – mówiła posłanka Małgorzata Chmiel.
Treść listu wysłanego do pomorskich posłów PiS
Podczas 71. Posiedzenia Sejmu RP – po niemal 870 dniach oczekiwania od przyjęcia przez Senat – odbyło się głosowanie nad wnioskiem o włączenie do porządku obrad senackiego projektu Ustawy o związku metropolitalnym w województwie pomorskim. Głosami Pana Posła i całego Klubu Parlamentarnego Prawa i Sprawiedliwości wniosek został niestety odrzucony.
Przyjęcie tzw. ustawy metropolitalnej ma w założeniu stać się realną zmianą w jakości życia mieszkańców Pomorza, zarówno metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot, jak i sąsiadujących z nią powiatów. Ustawa to dodatkowe 5% z podatku PIT mieszkańców Pomorza, które zamiast trafiać do budżetu centralnego pozostaną w naszym regionie. Według szacunków to ponad 200 mln zł, które będą przeznaczone przede wszystkim na transport zbiorowy, nowe połączenia, wspólny bilet, węzły przesiadkowe i drogi, na spójne planowanie przestrzenne, promocję, turystykę i ochronę środowiska.
Związek metropolitalny łączy gminy, miasta i powiaty, dając możliwość wspólnego realizowania zadań takich jak planowanie inwestycji, np. lokalizacji większych osiedli, fabryk, dróg i tras rowerowych czy sieci ciepłowniczych, zapewnienie połączeń autobusowych czy kolejowych oraz promocja zespołu miast i gmin jako jednego organizmu. Formalne zawiązanie takiego partnerstwa będzie dla mieszkańca nieodczuwalne, ale korzyści z niego płynące są aż nadto widoczne!
Przyjęcie ustawy ma ogromne znaczenie dla całego regionu. Metropolia to korzyści nie tylko dla Trójmiasta, ale przede wszystkim dla mniejszych miejscowości, które do niego przylegają. Dodatkowe fundusze dla Pomorza pozwolą na koordynację działań dot. zarządzania transportem, na zakup dodatkowych autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów, a także na stworzenie nowych połączeń i koordynację budowy priorytetowych dla metropolii dróg. Jest to szczególnie ważne dla małych samorządów. Bez ustawy metropolitalnej nie będzie można dostatecznie zadbać o mieszkańców najmniejszych miejscowości i walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym, które jest jednym z największych wyzwań naszego kraju. Dodatkowy budżet przełoży się na wyrównanie standardu usług oświatowych i kulturalnych w małych i dużych gminach, skoordynowane planowanie przebiegu dróg, terenów inwestycyjnych i mieszkaniowych czy wspólną promocję zagraniczną atutów gospodarczych i turystycznych naszych miast i gmin.
Najważniejszym zadaniem metropolii będzie organizacja wspólnego transportu. Dzięki ustawie nastąpi połączenie wszystkich organizatorów transportu publicznego w jeden podmiot. Pozwoli to na uruchomienie wspólnego biletu, z prostą tabelą opłat za przejazdy. Scalenie przewoźników przyniesie oszczędności w organizacji transportu, które będą mogły zostać przeznaczone na inne potrzeby mieszkańców. Dzięki dodatkowym funduszom możliwe będzie zwiększenie częstotliwości połączeń pociągów, autobusów, tramwajów, czy trolejbusów. Powstaną kolejne węzły przesiadkowe, na których będzie można zostawić samochód i przesiąść się na jeden ze środków komunikacji zbiorowej. Możliwa będzie również rozbudowa połączeń kolejowych.
Wszystkie wymienione wyżej aspekty są obszarami, o poprawie których Posłowie oraz rząd Prawa i Sprawiedliwości mówią od lat. Tymczasem w obliczu możliwości podjęcia ustawy, która reguluje i usprawnia te obszary Pan Poseł wraz z całym swoim klubem nie dopuszcza – po raz kolejny – do jej procedowania. Swoim głosem wyrzuca Pan do kosza pracę ekspertów, samorządowców oraz jednomyślne głosowanie w Senacie RP. W imieniu mieszkańców Pomorza, którym zależy na dynamicznym rozwoju regionu prosimy o uzasadnienie swojej decyzji o głosowaniu przeciw Ustawie o związku metropolitalnym w województwie pomorskim
Napisz komentarz
Komentarze