Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Plaże w rejonie Gdyni zostaną odbudowane materiałem z pogłębiania toru wodnego do portu

Plaże w rejonie Gdyni oraz na terenie gminy Kosakowo zostaną odbudowane i wzmocnione piaskiem wydobytym z dna Zatoki Gdańskiej w trakcie pogłębiania toru podejściowego do portu w Gdyni. Prace zostaną przeprowadzone na plażach w Babich Dołach, Mechelinkach i Rewie jeszcze przed rozpoczęciem sezonu wakacyjnego. Dotyczy to zwłaszcza tych odcinków, gdzie, wskutek działania morza, plaż nie ma wcale bądź ich szerokość jest już bardzo mała.
refulacja plaży, Babie Doły

Autor: Materiały prasowe PRCIP

Plaże w Babich Dołach, Rewie i Mechelinkach będą szersze

Wiele zależeć będzie od pogody, która może wpływać na harmonogram prac. Urząd Morski w Gdyni, który prowadzi pogłębianie toru wodnego do Portu Gdynia, zaplanował w pierwszej kolejności odbudowę i wzmacnianie plaż w:

  • Babich Dołach i Mechelinkach,
  • następnie w Rewie.

Na linii brzegowej Babie Doły w pierwszym etapie odbudowany zostanie odcinek około 600 m, od tzw. torpedowni w kierunku Oksywia. Od czerwca ruszą prace na pozostałym odcinku, gdzie plaża pozostała w szczątkowej formie. Również w lutym ruszy wzmacnianie plaż w Mechelinkach, na przełomie maja i czerwca planowane jest natomiast rozpoczęcie robót w Rewie.

PRZECZYTAJ TEŻ: Plaża w Orłowie znowu jest szeroka

Mowa jest tutaj o bardzo dużych ilościach piasku transportowanego na brzeg. W ramach modernizacji toru wodnego do portu w Gdyni, wykonane będą prace czerpalne o kubaturze 3,5 miliona metrów sześciennych, z czego na plaże trafi 650 tysięcy metrów sześciennych piasku. Z tego dwie trzecie – tylko w rejonie Babich Dołów, dzięki czemu nowa plaża osiągnie szerokość nawet 70 m

– Odcinek linii brzegowej o długości około sześciu kilometrów, wskazany w ramach tego projektu, zostanie poddany refulacji po raz pierwszy w historii. Wymaga on ochrony, z uwagi na silną erozję, a w przypadku Rewy – również zagrożenie powodziowe – powiedział Robert Mokrzycki, główny inspektor Ochrony Wybrzeża w Urzędzie Morskim w Gdyni.

Do Portu Gdynia zawiną statki o długości 400 m! Trwa modernizacja toru wodnego

Modernizacja toru wodnego do portu w Gdyni jest częścią wspólnego projektu, prowadzonego przez Urząd Morski w Gdyni oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia

– Tor wodny po zakończeniu prac na długości 3,7 km będzie miał szerokość w dnie 280 m i głębokość 17 m. Przebudowie i rozbudowie ulegnie również wejście główne do portu – mówiła Joanna Bartkowiak, zastępca naczelnika Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni. – Wzdłuż głowic falochronu głównego wschodniego, w części południowej i wschodniej, po obydwu jego stronach oraz od czoła wbita zostanie stalowa ścianka szczelna, co pozwoli na pogłębienie toru do 17 m i poszerzenie wejścia głównego. W ramach inwestycji wykonane zostanie nowe oraz przebudowane istniejące oznakowanie nawigacyjne na torze podejściowym i w wejściu do portu.

PRZECZYTAJ TEŻ: Kolejne plaże zostaną poszerzone. Kiedy i gdzie rozpoczną się prace?

Równolegle z modernizacją toru wodnego postępują: 

  • rozbudowa obrotnicy nr 2 z przebudową Nabrzeża Gościnnego 
  • oraz pogłębienie akwenów wewnętrznych portu.

Wartość wszystkich prac sięga 127 mln zł, przy dofinansowaniu na poziomie 107 mln ze środków unijnych. 

PRZECZYTAJ TEŻ: Plaże umacniane i poszerzane dzięki pogłębianiu dna w okolicy Portu Północnego

– Obecnie do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 metrów i długości do 340 metrów. Trwające prace znacząco poprawią te parametry i, wraz z dwoma pozostałymi częściami, realizowanymi przez zarząd portu, wpłyną na dalsze zwiększanie atrakcyjności portu i wzrost ilości przeładowywanych w nim ładunków – powiedział kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – Zapewnienie bezpiecznej i efektywnej infrastruktury dostępowej od strony morza jest dla nas priorytetem. Po zakończeniu prac będziemy mieli „trasę szybkiego ruchu” do portu, umożliwiającą zawijanie tam statków do 400 m długości.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama