Plaże w Babich Dołach, Rewie i Mechelinkach będą szersze
Wiele zależeć będzie od pogody, która może wpływać na harmonogram prac. Urząd Morski w Gdyni, który prowadzi pogłębianie toru wodnego do Portu Gdynia, zaplanował w pierwszej kolejności odbudowę i wzmacnianie plaż w:
- Babich Dołach i Mechelinkach,
- następnie w Rewie.
Na linii brzegowej Babie Doły w pierwszym etapie odbudowany zostanie odcinek około 600 m, od tzw. torpedowni w kierunku Oksywia. Od czerwca ruszą prace na pozostałym odcinku, gdzie plaża pozostała w szczątkowej formie. Również w lutym ruszy wzmacnianie plaż w Mechelinkach, na przełomie maja i czerwca planowane jest natomiast rozpoczęcie robót w Rewie.
PRZECZYTAJ TEŻ: Plaża w Orłowie znowu jest szeroka
Mowa jest tutaj o bardzo dużych ilościach piasku transportowanego na brzeg. W ramach modernizacji toru wodnego do portu w Gdyni, wykonane będą prace czerpalne o kubaturze 3,5 miliona metrów sześciennych, z czego na plaże trafi 650 tysięcy metrów sześciennych piasku. Z tego dwie trzecie – tylko w rejonie Babich Dołów, dzięki czemu nowa plaża osiągnie szerokość nawet 70 m.
– Odcinek linii brzegowej o długości około sześciu kilometrów, wskazany w ramach tego projektu, zostanie poddany refulacji po raz pierwszy w historii. Wymaga on ochrony, z uwagi na silną erozję, a w przypadku Rewy – również zagrożenie powodziowe – powiedział Robert Mokrzycki, główny inspektor Ochrony Wybrzeża w Urzędzie Morskim w Gdyni.
Do Portu Gdynia zawiną statki o długości 400 m! Trwa modernizacja toru wodnego
Modernizacja toru wodnego do portu w Gdyni jest częścią wspólnego projektu, prowadzonego przez Urząd Morski w Gdyni oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia.
– Tor wodny po zakończeniu prac na długości 3,7 km będzie miał szerokość w dnie 280 m i głębokość 17 m. Przebudowie i rozbudowie ulegnie również wejście główne do portu – mówiła Joanna Bartkowiak, zastępca naczelnika Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni. – Wzdłuż głowic falochronu głównego wschodniego, w części południowej i wschodniej, po obydwu jego stronach oraz od czoła wbita zostanie stalowa ścianka szczelna, co pozwoli na pogłębienie toru do 17 m i poszerzenie wejścia głównego. W ramach inwestycji wykonane zostanie nowe oraz przebudowane istniejące oznakowanie nawigacyjne na torze podejściowym i w wejściu do portu.
PRZECZYTAJ TEŻ: Kolejne plaże zostaną poszerzone. Kiedy i gdzie rozpoczną się prace?
Równolegle z modernizacją toru wodnego postępują:
- rozbudowa obrotnicy nr 2 z przebudową Nabrzeża Gościnnego
- oraz pogłębienie akwenów wewnętrznych portu.
Wartość wszystkich prac sięga 127 mln zł, przy dofinansowaniu na poziomie 107 mln ze środków unijnych.
PRZECZYTAJ TEŻ: Plaże umacniane i poszerzane dzięki pogłębianiu dna w okolicy Portu Północnego
– Obecnie do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 metrów i długości do 340 metrów. Trwające prace znacząco poprawią te parametry i, wraz z dwoma pozostałymi częściami, realizowanymi przez zarząd portu, wpłyną na dalsze zwiększanie atrakcyjności portu i wzrost ilości przeładowywanych w nim ładunków – powiedział kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – Zapewnienie bezpiecznej i efektywnej infrastruktury dostępowej od strony morza jest dla nas priorytetem. Po zakończeniu prac będziemy mieli „trasę szybkiego ruchu” do portu, umożliwiającą zawijanie tam statków do 400 m długości.
Napisz komentarz
Komentarze