Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Shiploader wyraźnie przyspieszy załadunek statków zbożem w gdyńskim porcie

Czy można przyspieszyć załadunek statków o 50 procent? Jak najbardziej! W Porcie Gdynia już w marcu ma rozpocząć pracę shiploader – urządzenie umożliwiające przeładunek zboża ze znacznie większą wydajnością niż system dźwigów z chwytakami. Shiploader może obsługiwać statki typu panamax (do 65 tysięcy ton), zaś dzięki jego zastosowaniu roczny potencjał przeładunkowy portu w tej grupie ładunków wzrośnie do 4,7 mln ton.
shiploader, OT Port Gdynia

Autor: OT Port Gdynia

Nowoczesny shiploader w OT Port Gdynia. To jedyne tego typu urządzenie na Wybrzeżu

Shiploader został zakupiony przez terminal portowy OT Port Gdynia, należący do Grupy OT Logistics. Będzie to jedyne mobilne urządzenie tego typu na polskim Wybrzeżu. Jest samojezdne, z własnym zasilaniem.

Cztery stanowiska odbierają towar z samochodów i przenoszą na statek. W porównaniu do tradycyjnego systemu dźwigów z chwytakami, urządzenie pozwala na zwiększenie szybkości załadunku zbóż o 50 procent. Maszyna jest w stanie obsługiwać statki o tonażu do 65 tys. DWT, czyli tzw. panamaxy (o rozmiarach umożliwiających przepływanie Kanału Panamskiego). 

Urządzenie powinno podjąć pracę w marcu, obecnie trwa procedura nadania uprawnień do użytku.

PRZECZYTAJ TEŻ: Kto będzie nowym dzierżawcą Terminalu Zbożowego w Porcie Gdynia? Ogłoszono przetarg

– Shiploader to maszyna o bardzo dużej wydajności do szybszego załadunku zboża na statki. Zyskujemy ogromną przewagę konkurencyjną – mówi Jerzy Majewski, prezes zarządu OT Port Gdynia. – Większość terminali morskich przeładowujących produkty agro posługuje się technologią opartą na wykorzystaniu dźwigów z chwytakami, a tylko nieliczne posiadają urządzenia do załadunku ciągłego, ale są to urządzenia o mniejszej wydajności niż shiploader zakupiony przez OT Port Gdynia.

OT Port Gdynia przeładuje zboże z Ukrainy

Ujawniono, że część nowych możliwości przeładunkowych, uzyskanych dzięki nabyciu shiploadera, zostanie wykorzystana dla przeładunku zboża z Ukrainy, co ma ogromne znaczenie dla gospodarki toczącego wojnę kraju, przy utrzymującej się blokadzie przewozu zboża przez Morze Czarne. 

PRZECZYTAJ TEŻ: Rekordowy rok polskich portów morskich! Przeładunki wzrosły o 18 procent

Terminal OT Port Gdynia prowadzi przeładunek i składowanie ładunków drobnicowych i masowych, zwłaszcza w technologii ro-ro. Łączny wolumen przeładunków w 2022 r. wyniósł 3,7 mln ton. Roczna zdolność przeładunkowa ładunków drobnicowych i masowych (w tym agro) terminalu wynosi łącznie ok. 4 mln ton, teraz wzrośnie do 4,7 mln ton.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama