Przeładunki w polskich portach w górę. Ile towarów przeładowano?
Wyniki przeładunkowe polskich portów morskich w roku 2022 opublikował resort infrastruktury. Trzy wiodące porty: Gdańsk, Gdynia oraz zespół portowy Szczecin-Świnoujście, zanotowały wolumen przeładunków na poziomie 133,2 mln ton, co oznacza wzrost o 18 procent w porównaniu do roku poprzedniego.
– Wyniki przeładunkowe jasno pokazują, w jak dobrej kondycji znajdują się polskie porty. Na te sukcesy wpływ mają również zrealizowane w ostatnich latach inwestycje, które przyczyniły się do rozwoju tego sektora i zwiększenia możliwości przeładunkowych – ocenił Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
Port Gdańsk drugi na Bałtyku
Drugie miejsce na Bałtyku pod względem przeładunków zajmuje port w Gdańsku, który jeszcze nigdy nie obsłużył takich ilości ładunków.
- W ubiegłym roku przeładowano ich 68,2 mln ton. „Rok do roku” oznacza to wzrost o 28 procent, natomiast na przestrzeni ostatniej dekady – aż o 170 procent.
Ten ostatni wskaźnik pokazuje, że Gdańsk notuje najbardziej dynamiczny rozwój na Morzu Bałtyckim.
PRZECZYTAJ TEŻ: Rekordowy wynik polskich portów!
Zespół portów Szczecin-Świnoujście
Niewiele ustępuje Gdańskowi zespół portowy Szczecin-Świnoujście.
- W roku 2022 przez nabrzeża i terminale przeszło tam 36,8 mln ton ładunków. To wzrost, w porównaniu do poprzedniego roku, o 11 procent, natomiast w porównaniu do roku 2011 – o 72 procent.
Port Gdynia
- Port Gdynia w roku ubiegłym przeładował 28,2 mln ton ładunków. Tu wzrost „rok do roku” wynosi 5,6 procent.
Jakie inwestycje zrealizowano w portach w 2022 roku?
Co dalej? Perspektywy najbliższych lat są dobre, to za sprawą realizowanych inwestycji w portach morskich.
- W Porcie Gdańsk zakończono projekt pn. „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym”.
Prace kosztowały ponad 595 mln zł.
- Zakończono modernizację toru wodnego w zespole Szczecin-Świnoujście.
Kosztem 1,9 miliarda złotych tor pogłębiono do 12,5 m, co umożliwi bezproblemowe dopływanie większych statków.
PRZECZYTAJ TEŻ: Nowy-stary dzierżawca terminala kontenerowego w Porcie Gdynia
- W Porcie Gdynia natomiast podpisany został kontrakt na 30-letnią dzierżawę terminalu kontenerowego.
Ponadto zrealizowano szereg prac poprawiających efektywność transportu kolejowego obsługującego porty morskie.
- Największa obecnie realizowana inwestycja dotyczy portu w Elblągu, do którego prowadzić będzie droga wodna, znajdująca się jeszcze w budowie.
Gotowy jest kanał żeglugowy przez przekop Mierzei Wiślanej, natomiast nadal prowadzone są prace przy torze wodnym na Zalewie Wiślanym oraz rzece Elbląg.
Napisz komentarz
Komentarze