Kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni podkreśla:
– Inwestycja obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz nowego układu drogowego z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwią przejazd nad kanałem. Poza tym, budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.
Inwestorem całości przedsięwzięcia jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą – konsorcjum złożone z firm: sopockiej NDI i belgijskiej Besix. Termin oddania przekopu do użytku ustalono na wrzesień 2022 roku. Według informacji urzędu morskiego, większość najważniejszych prac już zrealizowano.
Przekop Mierzei Wiślanej prawie gotowy. Jakie prace wykonano?
- Zalano, m.in., śluzę kanału żeglugowego, która będzie niwelować różnicę poziomu wód w obu zbiornikach i zapobiegać ich mieszaniu się.
- Dobiegł końca demontaż ścianek technologicznych, które zamykały śluzę od strony północnej i południowej.
Ostateczne usunięcie ścianek oznacza natomiast faktyczne połączenie zalewu z zatoką. Docelowo nowy kanał żeglugowy ma mieć 1 kilometr długości oraz głębokość 5 metrów.
W rejonie kanału żeglugowego trwają jeszcze prace wykończeniowe przy montażu wyposażenia hydrotechnicznego oraz testy i próby ruchowe bram, a także mostów obrotowych z nadrzędnego systemu sterowania, który będzie zarządzany z budynku nowo wybudowanego kapitanatu. To jego pracownicy będą odpowiedzialni za generalny nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochronę środowiska i przeciwpożarową oraz właśnie za kontrolę nad przeprawą śluzową.
Kontynuowane są również roboty w porcie osłonowym na Zatoce Gdańskiej. Trwa wykonywanie narzutu z kamienia łamanego i układanie bloków betonowych „x-block +”, które mają zabezpieczać falochron przed działaniem fal. Na Mierzei Wiślanej zastosowano tę technologię po raz pierwszy w Polsce i po raz drugi w Europie. Po stronie zachodniej zamontowano około połowy wyposażenia hydrotechnicznego.
Na Zalewie Wiślanym nadal powstaje sztuczna wyspa – proponowane jest nadanie jej nazwy „Wyspa Estyjska” – docelowo o powierzchni 181 hektarów, służąca jako miejsce schronienia i lęgów dla wolno bytującego ptactwa.
– Prace związane z pogrążaniem i wykonywaniem ściągów są już prawie zrealizowane. Zakończono również roboty czerpalne związane z wyciąganiem namułu z wnętrza grodzy oraz roboty związane z zasypem grodzy – podaje Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.
Przekop Mierzei Wiślanej to również skomplikowany system wielu instalacji, od elektrycznej, poprzez teletechniczną, do sanitarnej. Prowadzony jest m.in. montaż kamer systemu telewizji dozorowej (poza falochronami), głośników ostrzegania w rejonie mostów, oświetlenia drogowego czy tablic zmiennej treści toru wodnego. Wciąż prowadzona jest także budowa odwodnienia liniowego.
Jakie statki mają wpływać do portu w Elblągu?
Kiedy statki podążające do portu w Elblągu przepłyną z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany, będą jeszcze mieć do pokonania tor wodny do samego portu. W roku 2023 mają tam wpływać statki o:
- długości do 100 m,
- szerokości do 20 m,
- zanurzeniu do 4,5 metra.
Wymaga to przygotowania samego toru wodnego na zalewie (prace wykona konsorcjum Grupa NDI i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych), ponadto odpowiedniego przygotowania brzegów rzeki Elbląg wraz z nowym mostem w miejscowości Nowakowo (tu wykonawcą jest Budimex).
Napisz komentarz
Komentarze