Na początku posłowie zajęli się kwestią przeładunków w polskich portach towarów pochodzących z Rosji. Wskazali oni na to, że, według ich wiedzy, ich liczba w ostatnim czasie znacząco wzrosła.
„Istotnie wzrosły przeładunki oleju napędowego z Primorska”
– Dotarły do nas informacje, że w porcie w Gdyni w czasie wojny w Ukrainie istotnie wzrosły przeładunki oleju napędowego z Primorska. Pomiędzy lutym a marcem był to wzrost na poziomie 100 tysięcy ton. W lutym przeładunki te wynosiły 65 tysięcy ton, a w marcu – o 100 tysięcy ton więcej – mówił Tadeusz Aziewicz. – Jesteśmy ciekawi, na ile rząd monitoruje sytuację w tym zakresie i co zamierza zrobić, żeby ograniczyć w naszych portach ilość przeładunków wywodzących się z Federacji Rosyjskiej – dodał polityk.
PRZECZYTAJ TEŻ: Tor podejściowy do Portu Gdynia będzie głębszy i szerszy
Posłowie poinformowali, że przygotowali w tej sprawie interpelację, w której treści pojawią się między innymi pytania o to, jaka jest wartość przeładunków z Federacji Rosyjskiej i co rząd zamierza zrobić, aby je ograniczyć.
– Po cichu płynie do Polski rosyjski olej, a rząd się tym nie chwali. Myślę, że wyjątkowo bulwersujące jest to, że tego oleju napędowego płynie coraz więcej. Martwimy się, że rząd nie ma nad tym kontroli – mówiła podczas konferencji Agnieszka Pomaska.
„Terminal widmo” w Porcie Gdynia. Kiedy ruszy nowy terminal promowy?
Kolejną poruszoną kwestią była sprawa otwartego we wrześniu 2021 roku terminalu promowego, zlokalizowanego wzdłuż ulicy Polskiej, który, mimo zapowiedzi, nadal nie działa.
– Chcieliśmy sprawdzić, ilu pasażerów do tej pory zostało odprawionych. Odpowiedź brzmi: zero. Sama kontrola poselska była już utrudniona, dlatego że na terminal nie można nawet wejść. Nie został on odebrany ani uruchomiony – mówiła posłanka PO.
PRZECZYTAJ TEŻ: Rekordowy kontenerowiec w Porcie Gdynia
Podczas konferencji prasowej posłowie zaprezentowali zdjęcie z uroczystego otwarcia obiektu, na którym znajdował się m.in. minister Marcin Horała.
– Zwracamy się do polskiego rządu oraz do pana ministra Horały z pytaniami, czy to możliwe że otworzył on terminal pasażerski, który nie miał odbioru i nie był gotowy? Pytamy go, po co było to przecinanie wstęgi? Kiedy terminal zostanie uruchomiony oraz jakie są straty spowodowane jego niefunkcjonowaniem? – mówili posłowie.
Na nasze pytania dotyczące terminalu odpowiedział kierownik działu marketingu w Porcie Gdynia Aleksander Wicka.
– We wrześniu ubiegłego roku na terminalu zakończył się proces budowlany wynikający z projektu dofinansowanego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, i, zgodnie z wymogami, odbyła się konferencja zamykająca „Zakończenie projektu inwestycyjnego pod nazwą Budowa Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia”. Uroczystość nie dotyczyła otwarcia terminalu, a zakończenia projektu i zakończenia budowy, tego typu konferencje zamykające są nieodłącznym elementem prowadzenia inwestycji z dofinansowaniem z budżetu Unii Europejskiej – poinformował Aleksander Wicka.
PRZECZYTAJ TEŻ: W Porcie Gdynia uruchomiono nowoczesną infrastrukturę do odbioru ścieków ze statków
Dodał, że obecnie trwają działania związane z koniecznością płynnego przejścia z Nabrzeża Helskiego w porcie na umiejscowione w zupełnie innej jego części Nabrzeże Polskie.
– Wiąże się to z szeregiem zmian organizacyjnych oraz technicznych, jakie muszą zostać przygotowane i wdrożone w sposób bardzo skoordynowany, aby nie zakłócić działającej autostrady morskiej na linii Gdynia-Karlskrona. W maju tego roku zakończyć ma się rozbudowa instalacji oddymiającej w budynku dworca terminalu, zgodnie z dodatkowymi wymogami Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Gdyni. Ze względu na to, od I kwartału 2022 roku Publiczny Terminal Promowy może być użytkowany wyłącznie w zakresie obsługi ruchu towarowego. Planowany termin przekazania Publicznego Terminalu Promowego do użytkowania dla Stena Line w zakresie obsługi ruchu pasażerskiego to czerwiec 2022 – powiedział Aleksander Wicka.
PRZECZYTAJ TEŻ: Kto zostanie nowym operatorem terminalu kontenerowego w Porcie Gdynia?
Kierownik działu marketingu odniósł się także do pytania dotyczącego strat, jakie ma generować niedziałający terminal.
– Nowy terminal nie generuje strat, gdyż ruch pasażerski odbywa się nadal z funkcjonującej lokalizacji przy Nabrzeżu Helskim. Warto podkreślić, że zapowiadane dwie nowe jednostki, rozpoczną operacje zaraz po przybyciu ze stoczni, gdzie obecnie trwa końcowy etap ich budowy. Pierwszy prom klasy E-Flexer rozpocznie kursowanie z Gdyni już w połowie lipca. Wszystkie prace, łącznie z dodatkowym wyposażeniem terminala, zgodnie z przekazanymi przez armatorów wymaganiami, zostały zaplanowane i są prowadzone w taki sposób, aby umożliwić terminowe przyjmowanie w regularnej żegludze jednych z największych promów na Bałtyku – zaznaczył Wicka. – Obecnie Stena Line prowadzi na terminalu prace przygotowawcze. W ramach bieżących prac, zakończyły się właśnie kolejne próbne podejścia jednostek wraz z wykorzystaniem infrastruktury.
Napisz komentarz
Komentarze