Ostatni raz podobne badanie przeprowadzono w Gdańsku w 2016 r. Wówczas, 41 proc. mieszkańców stolicy woj. zadeklarowało korzystanie ze środków transportu indywidualnego. Od tego czasu zmieniły się nie tylko zachowania transportowe mieszkańców, a także kierunki rozwoju Gdańska. Nowa analiza, jako część aktualizowanej Strategii Rozwoju Miasta do 2030 r., ma pozwolić na dostosowanie układu ulicznego czy sieci tramwajowej do potrzeb mieszkańców, a także lepsze zarządzanie systemem transportu zbiorowego.
- Zgodnie z założeniami zapisanymi w strategii chcielibyśmy, aby 35 proc. mieszkańców poruszało się transportem indywidualnym, a 65 proc. wszystkimi innymi środkami, a więc pieszo, rowerem, urządzeniami transportu osobistego oraz transportem publicznym – mówi podczas biefingu prasowego Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju. – Zebrane dane odpowiedzą nam na pytania, dlaczego ludzie się przemieszczają i jaki środek transportu do tego wykorzystują.
Raport do końca listopada
- Badaniami objęty będzie Gdańsk oraz miasto i gmina Pruszcz Gd., miasto i gmina Żukowo oraz gm. Kolbudy. Rozszerzenie obszaru badań o gminy ościenne, z których jak wiemy mieszkańcy bardzo chętnie dojeżdżają do pracy czy szkół w Gdańsku, pozwoli nam zaobserwować jakie są wzajemne zależności transportowe między tymi obszarami – mówi Aneta Kostelecka, kierownik Zespołu Badawczego, agencji badawczej PBS.
Badania ruszają już 5 kwietnia. Ankieterzy będą przepytywać mieszkańców Gdańska oraz okolicznych miejscowości na dworcach i przystankach kolejowych. Główną częścią projektu będą ankiety prowadzone w gospodarstwach domowych, których zaplanowano nawet 15 tys.
- Będziemy rozmawiać już z mieszkańcami od 6. roku życia, oczywiście za zgodą i w obecności rodziców. Będziemy pytać dokąd jeżdżą oraz jakimi środkami transportu. Jesienią czeka nas kolejna fala badań uzupełniających, którymi zostaną objęte port lotniczy, centra handlowe, a także parki biurowe. Wtedy też będziemy badać i opisywać ruch samochodów dostawczych i ciężarowych.
Ważną częścią projektu będą analizy natężenia ruchu kołowego oraz rowerowego, a także pomiary napełnień w środkach transportu publicznego. Badania zostaną przeprowadzone na ponad 260 skrzyżowaniach, a także 130 przystankach autobusowych i tramwajowych oraz 35 stacjach kolejowych.
W oparciu o uzyskane dane Biuro Rozwoju Gdańska opracuje Transportowy model symulacyjny miasta Gdańska i jego otoczenia.
- Pozwoli to na rozsądne i efektywne rozwijanie systemu transportowego, czy to w zakresie układu ulicznego, tras tramwajowych czy systemu rowerowego – mówi Tomasz Budziszewski, kierownik Zespołu Analiz Transportowych w Biurze Rozwoju Gdańska.
Raport Gdańskich Badań Ruchu ma być gotowy pod koniec listopada 2022 r. Z kolei w marcu 2023 r. urzędnicy planują publikację pełnych wyników badań.
Napisz komentarz
Komentarze