Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Sołdek czeka na turystów! Latem odwiedza go 50 tys. osób

Latem legendę polskiej żeglugi handlowej odwiedza średnio 50 tysięcy osób. Z kolei od początku funkcjonowania muzeum, bo Sołdek to dziś obiekt wyłącznie muzealny, czyli od 1985 roku, na statek weszło ponad milion turystów. W poniedziałek Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku zorganizowało konferencję, która zwieńczyła polską część projekt „2 statki – wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji”.
(fot. materiał prasowy)

W 2020 roku statek-muzeum „Sołdek” przeszedł gruntowny remont w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. Wymieniono fragmenty poszycia i konstrukcji jednostki oraz skorodowane nity. Swoje podwoje dla zwiedzających ponownie otworzył na początku października 2021 roku. 

- Zadanie nie było łatwe, bo w konstrukcji kadłuba użyto ponad trzysta tysięcy nitów. Szczególną uwagę przywiązaliśmy do części podwodnej, dlatego też nity, które budziły naszą obawę zostały zaspawane, a cały proces musiał zostać zatwierdzony przez przedstawiciela Polskiego Rejestru Statków - mówił podczas poniedziałkowej konferencji Wojciech Nadolski, kierownik Biura Okrętowego Narodowego Muzeum Morskiego, odpowiedzialny za remont statku.

Powierzchnię kadłuba dokładnie oczyszczono i pomalowano kilkoma warstwami specjalistycznych farb. Dokonano konserwacji komina głównego wraz z rekonstrukcją znaku armatora. Wyremontowano również ładownie nr 2, 3 i 4. Wyrównano posadzki, położono wykładzinę, a także zamontowano nową sygnalizację pożarową oraz instalacje: oświetleniową i elektryczną.

- Głównym celem kilkuletniego projektu było zachowanie dziedzictwa historycznego oraz promocja kultury lokalnej regionów transgranicznych, poprzez zachowanie statków-muzeów „Sołdek” i „Vityaz” oraz stworzenie wystaw stałych promujących wiedzę z zakresu żeglugi i transportu morskiego – uzupełnił Jakub Adamczak, kierownik projektu z Działu Historii Budownictwa Okrętowego NMM.

Wśród głównych działań zrealizowanych w ramach projektu wymienić można również: wydanie katalogu „Stocznie i zabytkowe statki południowo-wschodniego Bałtyku", plenery artystyczne i wystawy prac malarskich w Gdańsku i Kaliningradzie oraz warsztaty dla beneficjentów projektu, a także seminaria i praktyki morskie dla studentów.

Historia rudowęglowca na wyciągnięcie ręki

Remont pierwszego zbudowanego po II wojnie światowej polskiego statku pełnomorskiego pozwolił na dostosowanie przestrzeni jego ładowni na potrzeby nowej wystawy „Sołdek i jego czasy”. Odkrywa one przed gośćmi świat wyjątkowego statku o napędzie parowym, z którym związane są życiorysy ludzi morza – kapitanów, oficerów, konstruktorów i robotników stoczniowych. Ekspozycja prezentuje historię budowy i służby rudowęglowca oraz realia polityczne, społeczne i gospodarcze w jakich powstawał i był eksploatowany.

Sołdek” – podróż w czasie

Multimedialne narzędzia audiowizualne, czerpiąc z bogactwa archiwalnych dokumentów, fotografii i filmów, pozwalają poznać historię odradzania się polskiego przemysłu okrętowego po II wojnie światowej oraz charakterystykę pracy spawaczy, niterów i traserów. Eksponaty ze świata techniki – oryginalne narzędzia stoczniowe z połowy XX wieku oraz próbki rudy żelaza i węgla - dają możliwość spojrzenia na historię statku z perspektywy tych, którzy go budowali i pracowali na nim.  We wnętrzach ładowni można z bliska zobaczyć elementy konstrukcji „Sołdka”, wyeksponowane za pomocą specjalnego oświetlenia. Towarzyszące zwiedzaniu dźwięki morza, maszyny parowej i pracy stoczni podkreślają autentyczność industrialnej przestrzeni statku.

Kampania promocyjna „Zakochaj się w Sołdku na wiosnę”

Statek – muzeum „Sołdek” pozostaje jedną z najbardziej popularnych turystycznych atrakcji w regionie. Świadczy o tym liczba osób wchodzących na pokład. W miesiącach letnich legendę polskiej żeglugi handlowej odwiedza średnio 50 tysięcy osób. Z kolei od początku funkcjonowania statku-muzeum, a więc od 1985 roku, zwiedziło go ponad milion turystów.

- Idąc za ciosem popularności naszego statku-muzeum wystartowaliśmy z kampanią „Zakochaj się w Sołdku na wiosnę”. Jest ona skierowana nie tylko do mieszkańców Pomorza, ale również do turystów z całej Polski. Nasze spoty reklamowe emitowane są na dworcu PKP Warszawa Centralna, a w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście pojawiły się plakaty promocyjne. „Sołdkowe” banery widoczne są również w najpopularniejszych regionalnych portalach internetowych. To jednak nie koniec, bo na muzealnym profilu Instagram oraz Facebook organizujemy konkursy, w których do wygrania są gadżety związane z „Sołdkiem” - mówi dr Marcin Westphal



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama