Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Sołdek czeka na turystów! Latem odwiedza go 50 tys. osób

Latem legendę polskiej żeglugi handlowej odwiedza średnio 50 tysięcy osób. Z kolei od początku funkcjonowania muzeum, bo Sołdek to dziś obiekt wyłącznie muzealny, czyli od 1985 roku, na statek weszło ponad milion turystów. W poniedziałek Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku zorganizowało konferencję, która zwieńczyła polską część projekt „2 statki – wspólne morze. Sołdek i Vityaz: dziedzictwo morskie Polski i Rosji”.
(fot. materiał prasowy)

W 2020 roku statek-muzeum „Sołdek” przeszedł gruntowny remont w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego S.A. Wymieniono fragmenty poszycia i konstrukcji jednostki oraz skorodowane nity. Swoje podwoje dla zwiedzających ponownie otworzył na początku października 2021 roku. 

Reklama

- Zadanie nie było łatwe, bo w konstrukcji kadłuba użyto ponad trzysta tysięcy nitów. Szczególną uwagę przywiązaliśmy do części podwodnej, dlatego też nity, które budziły naszą obawę zostały zaspawane, a cały proces musiał zostać zatwierdzony przez przedstawiciela Polskiego Rejestru Statków - mówił podczas poniedziałkowej konferencji Wojciech Nadolski, kierownik Biura Okrętowego Narodowego Muzeum Morskiego, odpowiedzialny za remont statku.

Powierzchnię kadłuba dokładnie oczyszczono i pomalowano kilkoma warstwami specjalistycznych farb. Dokonano konserwacji komina głównego wraz z rekonstrukcją znaku armatora. Wyremontowano również ładownie nr 2, 3 i 4. Wyrównano posadzki, położono wykładzinę, a także zamontowano nową sygnalizację pożarową oraz instalacje: oświetleniową i elektryczną.

- Głównym celem kilkuletniego projektu było zachowanie dziedzictwa historycznego oraz promocja kultury lokalnej regionów transgranicznych, poprzez zachowanie statków-muzeów „Sołdek” i „Vityaz” oraz stworzenie wystaw stałych promujących wiedzę z zakresu żeglugi i transportu morskiego – uzupełnił Jakub Adamczak, kierownik projektu z Działu Historii Budownictwa Okrętowego NMM.

Wśród głównych działań zrealizowanych w ramach projektu wymienić można również: wydanie katalogu „Stocznie i zabytkowe statki południowo-wschodniego Bałtyku", plenery artystyczne i wystawy prac malarskich w Gdańsku i Kaliningradzie oraz warsztaty dla beneficjentów projektu, a także seminaria i praktyki morskie dla studentów.

Historia rudowęglowca na wyciągnięcie ręki

Remont pierwszego zbudowanego po II wojnie światowej polskiego statku pełnomorskiego pozwolił na dostosowanie przestrzeni jego ładowni na potrzeby nowej wystawy „Sołdek i jego czasy”. Odkrywa one przed gośćmi świat wyjątkowego statku o napędzie parowym, z którym związane są życiorysy ludzi morza – kapitanów, oficerów, konstruktorów i robotników stoczniowych. Ekspozycja prezentuje historię budowy i służby rudowęglowca oraz realia polityczne, społeczne i gospodarcze w jakich powstawał i był eksploatowany.

Sołdek” – podróż w czasie

Multimedialne narzędzia audiowizualne, czerpiąc z bogactwa archiwalnych dokumentów, fotografii i filmów, pozwalają poznać historię odradzania się polskiego przemysłu okrętowego po II wojnie światowej oraz charakterystykę pracy spawaczy, niterów i traserów. Eksponaty ze świata techniki – oryginalne narzędzia stoczniowe z połowy XX wieku oraz próbki rudy żelaza i węgla - dają możliwość spojrzenia na historię statku z perspektywy tych, którzy go budowali i pracowali na nim.  We wnętrzach ładowni można z bliska zobaczyć elementy konstrukcji „Sołdka”, wyeksponowane za pomocą specjalnego oświetlenia. Towarzyszące zwiedzaniu dźwięki morza, maszyny parowej i pracy stoczni podkreślają autentyczność industrialnej przestrzeni statku.

Kampania promocyjna „Zakochaj się w Sołdku na wiosnę”

Statek – muzeum „Sołdek” pozostaje jedną z najbardziej popularnych turystycznych atrakcji w regionie. Świadczy o tym liczba osób wchodzących na pokład. W miesiącach letnich legendę polskiej żeglugi handlowej odwiedza średnio 50 tysięcy osób. Z kolei od początku funkcjonowania statku-muzeum, a więc od 1985 roku, zwiedziło go ponad milion turystów.

- Idąc za ciosem popularności naszego statku-muzeum wystartowaliśmy z kampanią „Zakochaj się w Sołdku na wiosnę”. Jest ona skierowana nie tylko do mieszkańców Pomorza, ale również do turystów z całej Polski. Nasze spoty reklamowe emitowane są na dworcu PKP Warszawa Centralna, a w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście pojawiły się plakaty promocyjne. „Sołdkowe” banery widoczne są również w najpopularniejszych regionalnych portalach internetowych. To jednak nie koniec, bo na muzealnym profilu Instagram oraz Facebook organizujemy konkursy, w których do wygrania są gadżety związane z „Sołdkiem” - mówi dr Marcin Westphal

Reklama Newsletter Zawsze Pomorze - zapisz się


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama