Gdyńska uchwała krajobrazowa zaczęła obowiązywać od 12 października 2023 roku. Rok później zapadł wyrok przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gdańsku. Niektóre z zapisów uchwały sprawiły, że posypały się skargi. Odbyło się pięć rozpraw, których przedmiotem były skargi podmiotów prywatnych na uchwałę nr LV/1678/23 Rady Miasta Gdyni z dnia 30 sierpnia 2023 r. w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
CZYTAJ TEŻ: Gdynia: Uchwała krajobrazowa zaczyna obowiązywać od 12 października
Jak poinformował portal miasta Gdynia, w pierwszej z rozpatrywanych spraw sąd wydał wyrok, w którym stwierdził nieważność § 35 ust. 1 uchwały, regulującego obowiązek dostosowawczy, a pozostałe postępowania zawiesił do czasu uprawomocnienia się tego orzeczenia.
- Nie ma jeszcze uzasadnienia sądu – usłyszeliśmy w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gdańsku. - Dostępna jest tylko sentencja. Sąd jest w trakcie sporządzenia uzasadnienia. W punkcie pierwszym sąd stwierdził nieważność § 35 ust. 1 zaskarżonej uchwały. Zasądzono także od Rady Miasta Gdyni na rzecz spółki skarżącej kwotę 797 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Jak informuje Agata Grzegorczyk, rzeczniczka gdyńskiego magistratu, „po otrzymaniu odpisu wyroku w sprawie zapisów uchwały krajobrazowej wraz z uzasadnieniem gmina miasta Gdyni dokona analizy podstaw dokonanego rozstrzygnięcia i w oparciu o jej wyniki podejmie decyzję co do zasadności złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego lub ewentualnych innych kroków, mających na celu dostosowanie się do omawianego orzeczenia.”
Do czasu uprawomocnienia się wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wszystkie postanowienia uchwały nr LV/1678/23 Rady Miasta Gdyni z dnia 30 sierpnia 2023 r. pozostają w mocy, stanowiąc obowiązujące na terenie miasta Gdyni prawo miejscowe.
Gdynia chce walczyć z reklamami
Uchwała krajobrazowa w Gdyni miała przede wszystkim wprowadzić jasne reguły umieszczania reklam w przestrzeni wspólnej, tak aby nie wpływały negatywnie na wizerunek miasta – począwszy od obszarów zabytkowych, przez dzielnice mieszkaniowe, tereny przemysłowe, a na terenach rekreacyjnych kończąc. Poszczególne zapisy dotyczą m.in. kolorystyki niektórych elementów małej architektury, ich maksymalnych wymiarów czy standardów jakościowych – chociażby w przypadku automatów wysyłkowych. Ogrodzenia muszą z kolei uwzględniać swoją formą różny rodzaj zabudowy.
Kiedy uchwała wchodziła w życie, Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju podkreślił, że „dzięki uchwale podjętej przez miejskich radnych mamy narzędzie, aby nie tylko oczyścić krajobraz w newralgicznych miejscach, jak chociażby przy dosłownie zalanym reklamami skrzyżowaniu alei Zwycięstwa z ulicą Wielkopolską, ale także będziemy mogli czuwać nad każdym nowym nośnikiem pojawiającym się w przestrzeni miasta. Efekty, czyli estetyczną, spójną przestrzeń publiczną, zauważymy stosunkowo szybko.”
Napisz komentarz
Komentarze