Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Krzysztof Kaczmarek: Praca w porcie nigdy nie ustaje

O najważniejszych inwestycjach w Porcie Wewnętrznym i dostępie kolejowym do portowych nabrzeży rozmawiamy z Krzysztofem Kaczmarkiem, wiceprezesem Portu Gdańsk.
Port Gdańsk
Z założenia Port Gdańsk ma charakter wielofunkcyjny. Odbywają się tu przeładunki różnych grup towarowych, począwszy od zbóż, rudy, węgla, przez cukier, owoce, ryby, aż po samochody i sprzęt wojskowy

Autor: Port Gdańsk

Jak zmieni się Port Gdańsk w najbliższym czasie i jakie inwestycje w Porcie Wewnętrznym zostaną przeprowadzone?

Prace inwestycyjne w Porcie Wewnętrznym trwają cały czas. Nie tak dawno, w rejonie Nabrzeża Wiślanego, została zakończona budowa dwóch placów składowo-manewrowych o łącznej pow. około 20 tys. m kw., wraz z drogami dojazdowymi, łącznikiem do torów kolejowych oraz niezbędną infrastrukturą elektroenergetyczną, wodno – kanalizacyjną, ppoż. i teletechniczną, a także magazyn na zboże o powierzchni ok. 4 tys. m kw. To nowoczesna hala z wbudowanymi ścianami oporowymi, w której możliwe jest składowanie i przeładunek ponad 23 tys. ton ziarna. Inwestycje te zrealizowane zostały przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk oraz spółkę Speed, operującą na tym terenie. Suma nakładów na budowę placów, infrastrukturę sieciową i magazyn to ponad 29 mln zł. Obecnie kontynuujemy prace związane z przebudową kolejnych nabrzeży w Porcie Wewnętrznym. Realizacją tego projektu zajmuje się PORR S.A. Prace zostały podzielone na etapy. Najpierw modernizowane są dwa nabrzeża – Rudowe i Bytomskie. Łączna ich długość to ponad 450 m. Inwestycja ma zostać zakończona w ciągu niepełna 2 lat. Na tym jednak nie koniec, bo jest to część większego projektu, który został dofinansowany z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2) kwotą blisko 100 mln euro. Przewiduje on przebudowę czterech nabrzeży Portu Wewnętrznego o łącznej długości 1916 metrów, wraz z niezbędną infrastrukturą podziemną oraz kolejową. Kolejne nabrzeża (Wiślane i Węglowe) będą modernizowane w późniejszym terminie, po zakończeniu procedur przetarg0owych. Wykonanie robót pogłębiarskich i zwiększenie głębokości przy nabrzeżach otwiera możliwości obsługi większych niż dotychczas jednostek przy tych obiektach, co z kolei może przełożyć się na wolumen przeładunkowy.  Konstrukcja nabrzeży ma być przygotowana do późniejszego wdrożenia systemu zasilania statków z lądu podczas postoju – tzw. OPS. 

CZYTAJ TEŻ: Port Gdańsk chce szybko rozwijać relacje z chińskimi portami

Jak ocenia Pan dużą przebudowę systemu dróg wewnętrznych na terenie portu i jej wpływ na poprawę skomunikowania nabrzeży?

Tego typu inwestycje są szyte na miarę, planowane pod konkretne zadania. Tak było m.in. z przebudową rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację, usprawniło przeładunki, a także w niedalekiej przyszłości pozwoli na skomercjalizowanie przylegających do niego nowych terenów inwestycyjnych, które do tej pory były nieużytkowane. Ich powierzchnia to ok. 10 ha. Właśnie przymierzamy się do ogłoszenia przetargu na dzierżawę. Projekt „Rozbudowa i modernizacja węzłów sieci bazowej w porcie morskim w zakresie dostępowej infrastruktury drogowo-kolejowej” był przedsięwzięciem realizowanym z myślą o przyszłych kontrahentach i inwestorach. W ramach tej inwestycji został m.in. przebudowany układ kolejowy i drogowy pomiędzy Nabrzeżem Przemysłowym a ulicą Ku Ujściu oraz pomiędzy ulicą Chemików a przyczółkiem przeprawy promowej w ciągu ulicy Bosmańskiej przez Kanał Kaszubski. Zmodernizowane i nowe drogi mają około 1,6 km, a tory około 6 km. Wszelkie nawierzchnie drogowe zostały wykonane w technologii betonu cementowego. Przebudowane są także sieci wodociągowe, sanitarne, elektroenergetyczne i teletechniczne. Inwestycja ta wpisuje się w długoterminową strategię rozwoju tej części portu. Kosztowała  82 mln zł. 

Krzysztof Kaczmarek, wiceprezes Portu Gdańsk (fot. materiał prasowy)

Jakie znaczenie dla rozwoju ma fakt, że inwestycje prowadzone przez port są kompatybilne z inwestycjami przeprowadzonym przez PKP PLK?

Odpowiedni dostęp do portów morskich stanowi jeden z najważniejszych warunków sprawnej obsługi rosnącego potoku ładunków - dlatego też kluczowa jest poprawa infrastruktury kolejowej w celu m.in. podniesienia średniej prędkości poruszających się na niej pociągów oraz zastosowanie sprawnych rozwiązań systemowych w zakresie stosowanych preferencyjnych stawek za dostęp do infrastruktury towarowej dla przewozów intermodalnych, pozwalających na dalszy rozwój tego sektora transportu kolejowego. To właśnie zmodernizowana infrastruktura kolejowa na odcinku ostatniej mili wraz rozbudowaną siatką terminali oraz punktów przeładunkowych decydować będzie o przewadze transportu intermodalnego nad wysokoemisyjnym transportem drogowym. Inwestycje realizowane przez PKP PLK, to zwiększenie możliwości transportowych, likwidacja wąskich gardeł oraz bodziec do dalszego rozwoju największego polskiego portu. Realizacja przez PKP PLK projektu pn „Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk” przyczyniła się do zwiększenia przepustowości linii oraz umożliwiła przewóz większej niż dotychczas liczby towarów.  Zakres zadania obejmował przebudowę układów torowych wszystkich stacji obsługujących Port Gdańsk (m.in. w celu dostosowania ich do obsługi pociągów o długości 750 m). Podniesiona została prędkość na torach do co najmniej 60 km/h. W sumie przebudowano bądź wybudowano ponad 70 km torów, ponad 200 rozjazdów. 

W jaki sposób Port Gdańsk jeszcze bardziej chce wykorzystywać potencjał tego obszaru?

Port Wewnętrzny jest istotnym elementem portowego biznesu, w który inwestujemy i będziemy dalej rozwijać. Z założenia ma mieć charakter wielofunkcyjny. Odbywają się tu przeładunki różnych grup towarowych, począwszy od zbóż, rudy, węgla, przez cukier, owoce, ryby, aż po samochody i sprzęt wojskowy. Ta bardzo ważna dla nas część portu ma cały czas potencjał wzrostowy. Największym operatorem przeładunkowym, działającym na nabrzeżach tej części portu jest Port Gdański Eksploatacja S.A. Wyposażenie w nowoczesny sprzęt przeładunkowy, m.in. w postaci samojezdnych urządzeń Liebherr LHM550, daje nowe możliwości przeładunkowe. Przyszłość Portu Wewnętrznego to również udział w transformacji energetycznej i rozwój morskiej energetyki wiatrowej w postaci wsparcia łańcuchów dostaw i przeładunków mniejszych komponentów przez operatorów. To także współpraca z jednostkami badawczymi, takimi jak Centrum Ofshore Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, działające przy niedawno przebudowanym w ramach programu CEF Nabrzeżu Wisłoujście.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama