Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Linia kolejowa 201 z Bydgoszczy do Trójmiasta. Na 28 kilometrach powstanie nowy tor

Rozpoczną się prace na linii kolejowej 201 z Bydgoszczy do Trójmiasta na odcinku Somonino – Gdańsk Osowa. W ramach tej inwestycji elektryfikacji ma być poddana linia 229 Glincz – Kartuzy. Rezultatem ma być zwiększenie komfortu podróżowania i lepsze skomunikowanie całego regionu. Pierwszy etap całego projektu ma zakończyć się w 2027 r.
Linia kolejowa 201 z Bydgoszczy do Trójmiasta. Na 28 kilometrach powstanie nowy tor

Autor: Zdjęcie ilustracyjne

Przyznać trzeba, że zamierzenia spółki PKP PLK wyglądają imponująco. Przewidują zmodernizowanie linii 201 na długości ponad 28 km – zbudowany zostanie drugi tor oraz sieć trakcyjna

Przyniesie to niepomierne zwiększenie przepustowości tej linii. By dostosować je do innego taboru, przebudowane zostaną perony na stacjach i przystankach: 

  • Kiełpino Kartuskie, 
  • Borkowo, 
  • Żukowo, 
  • Żukowo Wschodnie, 
  • Pępowo Kartuskie, 
  • Rębiechowo.

Na stacjach powstaną dodatkowe miejsca parkingowe i stojaki rowerowe, by ułatwić korzystanie z różnych środków transportu. Perony zostaną też dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami. 

- Przebudujemy lub wyremontujemy ponad 50 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów - wylicza Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK. - Nowy wiadukt kolejowy powstanie w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo. Oba obiekty zostaną wyposażone w windy. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na dwóch przejazdach kolejowo – drogowych w Kiełpinie. Budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budynków technicznych w Glinczu i Żukowie, zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. 

W zakres tego zadania wchodzi także elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz – Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino – Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km, czyli kontynuacja prac, zrealizowanych w latach 2021-2024.

Modernizacja linii przyniesie też skrócenie czasu podróży, np. przejazd pociągiem Regio z Kościerzyny do Gdańska Osowej powinien być krótszy o 12 minut. Pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 140 km/godz (obecnie do 120 km/godz), pociągi towarowe do 100 km/godz (obecnie 80 km/godz).

Prace o tak dużym zakresie muszą oczywiście kosztować – ponad 1,25 miliarda złotych netto. Przebudowa linii 201 zostanie sfinansowana z budżetu państwa, prace na linii 229 z programu europejskiego FenIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko). 

PRZECZYTAJ TEŻ: Przez błąd unieważnili przetarg dawno opóźnionej inwestycji

- Modernizacja linii nr 201 wraz z liniami stycznymi poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą – dodaje Przemysław Zieliński. - Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania kolei z innymi środkami transportu. Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Korzystnie wpłynie na rynek pracy oraz dochody mieszkańców i przedsiębiorców, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście elektryfikacji trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Jak podkreśla spółka PKP PLK, w tym roku zakończone zostały prace na tzw. bajpasie kartuskim oraz linii nr 229 Glincz – Kartuzy wraz z budową nowego odcinka linii nr 214 w obrębie stacji Kartuzy. Na kolejny kontrakt, dotyczący odcinka Kościerzyna – Somonino, rozpoczęła się procedura przetargowa wyboru wykonawcy prac. Podpisanie umowy planowane jest w grudniu tego roku. Kolejne przetargi zostaną ogłoszone już w roku przyszłym, prace zaś wykonane do roku 2030.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama