Odcinek uczęszczanej drogi krajowej nr 22 między Malborkiem a granicą województw, która znajduje się za Starym Polem, poddawany jest gruntownej przebudowie od dwóch lat. Obecnie dobiega końca modernizacja drogi od Królewa do Starego Pola. Wyłączony z modernizacji jest tylko rejon skrzyżowania w Królewie Malborskim, gdzie takie prace wykonano już wcześniej. Zakres jest szeroki: przebudowa skrzyżowań, korekta łuków poziomych i spadków poprzecznych, wykonanie nowoczesnego odwodnienia ze zbiornikami retencyjnymi, nowe przepusty. Całkowicie nowa nawierzchnia, poczynając od głębokiej podbudowy, to wzmocnienie jezdni z podniesieniem jej nośności do 11,5 tony/oś. Bardzo korzystne jest wybudowanie na całej długości odcinka trasy pieszo-rowerowej wzdłuż DK 22 z miejscami postoju. Wcześniej poruszanie się rowerem po tej szosie było bardzo niebezpieczne.
Jak informuje gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zaawansowanie prac przekroczyło 65 procent. Do wykonania pozostały roboty brukarskie, nawiezienie humusu, umacnianie rowów. Jeszcze we wrześniu położona zostanie warstwa ścieralna jezdni, zainstalowane bariery ochronne, wymalowane oznakowanie poziome. Za miejscowością Stare Pole droga będzie poprowadzona nowym śladem. Zrealizowano tam już prace drogowe i wkrótce ruch powinien zostać poprowadzony właśnie po nowej szosie. Stara droga zostanie sfrezowana, w jej miejscu mają być nasadzone drzewa.
Niestety, przeciągają się prace w Starym Polu. Kiedy rozkopano dotychczasową drogę, pojawiły się sieci podziemne, których nie powinno w tych miejscach być. Z tego powodu roboty przeciągają się i zostaną zakończone wiosną przyszłego roku. Na terenie Starego Pola są odcinki z wahadłowym ruchem sterowanym sygnalizacją świetlną. Wielu kierujących uskarża się na osoby łamiące zakaz wjazdu na czerwonym świetle, co powoduje niebezpieczne sytuacje, grożące spadkiem samochodu do głębokiego wykopu.
Przebudowa drogi krajowej nr 22 z Malborka do Starego Pola to jeden z elementów szeroko zakrojonego programu wzmocnienia tej szosy do nośności 11,5 tony/oś. Roboty nadal trwają na kilku odcinkach w województwie pomorskim:
- Chojnice – Czersk o długości 22,5 km: trwają tam prace budowlane, zakończenie planowane w IV kwartale tego roku;
- Czarlin – Knybawa o długości 4 km: trwają prace budowlane, zakończenie w IV kwartale br.;
- Zblewo – Sucumin o długości 6 km: trwają prace budowlane, zakończenie w I kwartale 2026 r.;
- Czersk – Czarna Woda o długości 10,3 km: przetarg w systemie P&B zaplanowany w IV kwartale tego roku;
- Czarna Woda – Zblewo o długości 17,8 km: trwa opracowanie projektu budowlanego i uzyskiwanie decyzji środowiskowej;
- Gnojewo - rozbudowa skrzyżowania wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego na odcinku Gnojewo – Cisy: przetarg w systemie P&B planowany jeszcze w tym kwartale;
- Malbork – Królewo o dł. 3,5 km: GDDKiA odwołała się od wydanej decyzji środowiskowej.
Ponadto w ramach drogi krajowej nr 22 realizowane są dwie obwodnice miast, objętych rządowym programem budowy 100 obwodnic:
- obwodnica Człuchowa: wybrano wariant, przetarg na zasadzie P&B w IV kwartale 2026 r.;
- obwodnica Starogardu Gdańskiego: trwa weryfikacja dokumentacji projektowej, przetarg P&B w IV kwartale tego roku.
Koszt prac prowadzonych lub planowanych na DK 22 szacowany jest na około 1 miliard złotych, kolejne 1,15 miliarda pochłonie budowa dwóch wspomnianych obwodnic miast.
Napisz komentarz
Komentarze