Tak dobry rok jak 2023 raczej się nie powtórzy. Warto przypomnieć, że w roku poprzednim Polska wysłała na eksport 13,6 miliona ton zbóż i produktów zbożowych, co było wynikiem rekordowym dla naszego kraju. 9,3 miliona ton przeładowano w portach morskich, z czego blisko jedną trzecią (3,1 mln ton) w Porcie Gdańsk. Tak dobre wyniki oznaczały wzrost przeładunków o 60 procent. Choć trudno oczekiwać podobnych wskaźników rok po roku, operatorzy wykonali wiele prac dla umożliwienia sprawnego tempa przeładunków. Przygotowano dodatkowe place o utwardzonej nawierzchni w związku z dużym ruchem samochodów ciężarowych. Na kilku parkingach wykonano zadaszenia rakorafów, czyli urządzeń do pobierania próbek ziarna.
Wszystko wskazuje na to, że rok 2024 nie będzie tak pomyślny w branży przeładunków zbóż. Zbiory w kraju okazały się niższe, ponadto wielu rolników decyduje się na magazynowanie ziarna w oczekiwaniu na wzrost cen. Znacznie mniejsze ilości zboża są transportowane tranzytem z Ukrainy. 16 sierpnia ubiegłego roku otwarty został ponownie do żeglugi port morski w Odessie. Od tamtego dnia Ukraina wyeksportowała drogą morską 43,5 mln ton produktów rolnych, korzystając także z rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym, położonego znacznie bliżej Ukrainy niż polskie porty morskie.
Jak podaje Port Gdańsk, eksport zbóż z Polski drogą morską wynosił w lipcu br. 238 tysięcy ton, w czerwcu było to 494 tys. ton. To znacznie mniej, niż rok temu - według danych Izby Zbożowo-Paszowej wyeksportowano wtedy przez porty morskie 748 tys. ton, czyli trzy razy więcej. Czy ten spadek przeładunków jest już odczuwalny w Porcie Gdańsk?
– Sektor przeładunku zbóż jest niepewny, fluktuacyjny, raz jest górka, raz dołek. Wymaga to od nas monitorowania warunków rynkowych i odpowiedniej reakcji ze strony portu - wyjaśnia Piotr Borowski, menadżer klienta w Porcie Gdańsk. – Pokazują to liczby. W ciągu siedmiu miesięcy bieżącego roku przeładunki ziarna wyniosły blisko 1,7 miliona ton, to prawie tyle samo co w analogicznym okresie ubiegłego roku. Do maja utrzymywały się na wysokim poziomie, ale w czerwcu nastąpił wyraźny spadek. Od tego czasu utrzymuje się trend spadkowy.
Przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wykonuje siedmiu operatorów. Największym z nich jest Gdański Terminal Masowy GBT, którego średnie obroty wynoszą 110 tys. ton miesięcznie. Jednak od czerwca wszyscy operatorzy notują spadki przeładunków zbóż.
Napisz komentarz
Komentarze